Chapter 66

55 3 2
                                    

Haikal kini kelihatan sangat tidak terurus selepas Noah melarangnya untuk bertemu dengan Noah dan bakal anak mereka. Dia begitu merindukan kehadiran Noah yang selalu ada di sisinya, tetapi kini hanya tinggal kenangan. Jika boleh mengulang waktu, Haikal ingin membawa Noah dan anak mereka jauh dari sini, hidup di tempat di mana hanya mereka bertiga tanpa gangguan sesiapa. Kehidupannya semakin suram—Haikal jarang makan hingga tubuhnya menyusut dengan drastik.

Suatu hari, pintu bilik Haikal diketuk, dan muncul ibunya di sebalik pintu. "Sayang," panggil ibunya, penuh kasih. Melihat keadaan anaknya yang tidak terurus, dia berasa sangat sedih.

"Haikal, pergilah mandi. Dah berapa hari kamu tak keluar dari bilik ni. Mommy dari sini pun boleh bau badan kamu," katanya lembut.

Namun, Haikal hanya termenung tanpa memberi respons. "Haikal rindu dia, mommy. Mommy rasa dia rindu Haikal tak?" tanya Haikal, suaranya penuh pengharapan.

Ibunya tersenyum kecil, cuba menenangkannya. "Mestilah dia rindu kamu juga, Haikal," jawabnya dengan lembut.

Tetapi jawapan itu membuatkan Haikal marah. "MOMMY TIPU! SEMUA ORANG TIPU! KALAU DIA RINDU HAIKAL, DIA TAKKAN TINGGALKAN HAIKAL!" jeritnya, sebelum membanting barang-barang di biliknya hingga bilik itu menjadi lebih berantakan. Dia melutut di hadapan ibunya, memeluk kakinya sambil menangis.

"Mommy, tolonglah. Sanggup ke mommy pisahkan anak dengan ayahnya? Haikal nak sangat jumpa Noah dan anak Haikal, mom. Please..." rayunya dalam esakan.

Di luar bilik, Dato' Azman mendengar segalanya. Dia berdiri diam, menahan sebak. Sebagai seorang ayah, dia merasakan dirinya gagal kerana tidak dapat memberikan kebahagiaan kepada Haikal. Dia tahu perkahwinan Haikal dengan Aina telah dibatalkan kerana keluarga pihak perempuan enggan meneruskannya, dan mereka terpaksa menerima keputusan itu. Namun, sekarang, Haikal kehilangan Noah pula, dan ia menghancurkan semangatnya.

Ibunya hanya mampu mengusap lembut belakang Haikal untuk menenangkannya sambil memandang suaminya dengan penuh kesedihan.

Tiba-tiba, telefon Haikal berbunyi. Dia memandang skrin dan menjawab panggilan.

"Hello, mama. Kenapa ye call?" tanya Haikal.

"Noah dah selamat melahirkan seorang bayi lelaki. Nanti mama kirim gambar kat kamu," ucap mama Noah.

Haikal terkaku, tidak percaya dengan berita itu. Air matanya kembali mengalir. "Terima kasih, mama, sebab bagitahu Haikal. Saya syukur sangat Noah dah selamat lahirkan anak saya. Tapi Haikal minta maaf sebab tak dapat teman Noah di hospital. Keadaan saya sekarang tak mengizinkan," katanya dengan rasa bersalah.

"Takpe, Haikal. Mama faham. Mama selalu doakan kamu berdua dapat turunkan ego masing-masing. Anak kamu perlukan kasih sayang kedua orang tuanya," balas mama Noah.

"Macam mana keadaan Noah, mama?" tanya Haikal.

"Noah sihat, sayang. Nanti kalau senang, datanglah melawat. Mama bagi alamat nanti. Tapi sekarang mama nak kena pergi dulu. Ayah kamu dah panggil dari tadi," kata mama Noah.

"Baik, mama. Terima kasih sangat-sangat sebab selalu update Haikal. I owe you so much," jawab Haikal dengan tulus.

"Takde apa, Haikal. Mama cuma nak lihat anak-anak mama bahagia. Okay, Haikal, mama letak dulu."

"Baik, mama. Kirim salam semua," ucap Haikal sebelum panggilan berakhir.

Haikal meletakkan telefonnya dan berjalan ke arah ibunya, yang memandangnya dengan penuh tanda tanya.

"Siapa, Haikal?" tanya ibunya.

Haikal tersenyum kecil, air mata kegembiraan mengalir. "Haikal dah jadi daddy, mommy. Noah dah selamat lahirkan anak kami," katanya sambil memeluk ibunya erat.

"Syukur alhamdulillah," ucap ibunya, lega melihat Haikal kembali tersenyum. Noah adalah satu-satunya yang mampu mengembalikan kebahagiaan Haikal.

"Sekarang mommy dan daddy dah jadi nenek dan atuk untuk anak Haikal," kata Haikal dengan nada gembira.

Ibunya tersenyum. "Kalau macam tu, kamu pergilah mandi. Lepas tu bolehlah melawat Noah dan anak kamu."

Wajah Haikal kelihatan ragu-ragu. Ibunya segera memahami kebimbangan itu. "Takpe, kamu boleh pergi waktu malam atau awal pagi, masa Noah tengah tidur," katanya menenangkan.

Haikal mengangguk setuju, lalu menuju ke bilik air untuk membersihkan diri. Dia tahu, inilah masanya untuk mengambil langkah pertama memperbaiki keadaan—demi Noah dan anak mereka.

What you waiting for Where stories live. Discover now