Chapter 5

53 3 0
                                    



"Apa you ni! Sakit la tangan I, lepas la!" Aku cuba melawan, tapi Haikal tetap tarik aku ke pondok yang agak jauh di kampus. "You fikir sakit you je? Sakit hati I ni, you tak fikir berapa kali nak kena remind you yang I tak suka you rapat dengan mana-mana laki selain dari I," suara Haikal semakin meninggi. Alright, here we go again. Cemburu tahap dewa.

"Okay, let me explain apa yang berlaku," aku cuba menjelaskan, tapi takut dia mengamuk lagi. "Tadi dia yang offer I nak hantar I balik, so I terima je la. I ingat you busy, dah lupa nak ambik I. Itu je. And also, I'm sorry okay." Aku usap lengan Haikal dengan harapan dia bertenang. Kalau tidak, satu fakulti ni mesti dengar pergaduhan rumah tangga kami.

Tapi biar aku cerita apa sebenarnya yang berlaku, 20 minit sebelum Haikal sampai.

"Aduh, mana Haikal ni? Kata janji pukul 4, sekarang dah nak pukul 5. Kalau tahu lambat macam ni, better balik dengan Bob je, at least boleh ikut dia makan meatball dekat IKEA dengan Aliah. OMG, dah lama teringin nak makan. Oh yeah, fun fact about me—aku kuat makan. So if you guys wanna make me happy, just shower me with food. Happy tummy, happy life, hehe."

Tiba-tiba, seseorang tegur aku dari belakang. "Hi, Noah, sorang je ke? Tunggu siapa? Tak balik lagi?"

Aku menoleh. "Oh, Farhan rupanya. Hi Paan, haah, sorang je. Tadi ada orang kata nak jemput, tapi tak tau la mana dia sekarang. Janji pukul 4, sampai sekarang takde lagi."

"Oh, I see. Nak Paan hantarkan tak? Alang-alang tu kita boleh kenal lebih lagi. Maksud Paan, kita boleh bincang assignment kita nanti," tawar Paan.

Aku gelak dalam hati. Paan ni nak ngorat aku ke? Time aku tak single, semua nak ngorat. Masa single, mana semua orang ni? Tapi malas nak naik bas, so aku setuju je dengan tawaran Paan.

"Kalau macam tu, okay la, Paan. Aku tumpang kau. Hari pun dah lewat, maybe dia lupa kot," jawab aku sambil bangun nak ikut Paan.

Tiba-tiba, aku rasa ada yang tahan tangan aku. Yep, Haikal. Dia pandang Paan dengan pandangan yang tak puas hati. Aku cuba elak situasi awkward, jadi aku cepat-cepat cakap pada Paan, "Thanks Paan for your offer, dah sampai dah pun orangnya. See you later, Paan. Bye!"

Paan pandang dengan muka hairan. "Kalau camtu, maybe next time la. Okay, bye, Noah."

Lepas Paan hilang dari pandangan, Haikal tarik aku ke pondok yang lebih jauh, dengan muka serius yang menunjukkan dia tengah marah.

"Okay, that's a whole story why I ended up here dengan you," aku akhirnya mengaku.

Haikal masih berkeras. "Aaa, sudah la. You ingat I nak percaya ke? Siap jantan tu kata, 'Maybe next time nak jemput you?' Dia tak tahu ke you tu I punya? Ada hati nak try. Ke you dah mula suka kat dia? Jangan main-main, Noah. I akan buat apa yang I cakap pagi tadi."

"OMG, you ni apa hal? Dia tu classmate I, and also group assignment I. Lagipun, you yang lambat, so I ikut je la dia balik," aku menjelaskan, frustrasi.

"Arghh, pape jela! Kalau I nampak you dengan orang lain, bukan dia je yang kena, you sekali I bagi," Haikal bersuara keras.

Aku menghela nafas panjang. "Okay, I'm sorry I lambat. Sebab ada sudden meeting kelab and my phone's battery flat. Tak dapat nak call you. Sorry, okay baby?"

Haikal mengeluh, kemudian perlahan-lahan menarik aku ke arah kereta. "Dah la, jom la balik."

Aku hanya menganggukkan kepala, pasrah dengan perangai Haikal. Dia ni memang susah nak faham, tapi aku tak boleh nak marah lama-lama. Aku ikut je langkahnya balik ke kereta, berharap semua ni cepat selesai.

What you waiting for Where stories live. Discover now