Keesokan paginya
Aku terjaga sebelum alarm berbunyi. Pelik. Rasa macam ada sesuatu yang tak kena. Eh, kenapa aku baring atas lengan someone? Dan lebih mengejutkan, orang tu Naim? Tapi... kenapa bukan Haikal?
"Noah, bangun, sayang," bisik Naim dengan suara lembut.
Wait, sejak bila Naim nak bersayang-sayang dengan aku? Tapi, tak tipu, aku suka dengar.
"Noah, bangun," suara dia ulang lagi. Tapi kali ni, suara dia... familiar macam Haikal.
"Lima minit lagi, Naim. I ngantuk ni," balas aku manja, tak peduli apa-apa.
Tiba-tiba, tubuh aku ditolak kasar. Aku jatuh dari katil sambil mengaduh. Aduh, sakit! Eh... kejap. Ini mimpi ke realiti?
Aku mula bangun dengan mamai, tapi belum sempat aku kumpul kesedaran penuh, aku terperanjat. Di atas katil, Haikal tengah duduk dengan wajah bengis.
Oh, so it was him all along. Jangan cakap aku tidur atas lengan dia tadi. Dan dia jugalah yang tolak aku jatuh tadi. Tapi persoalannya sekarang, sejak bila dia masuk bilik aku? Ini mesti kerja mama yang suruh dia masuk!
Mata Haikal tajam memandang aku. Uh oh. Ada sesuatu yang tak kena.
"Tadi you sebut nama siapa?" tanya Haikal dengan nada datar, mata dia tak langsung pandang aku.
Jantung aku berdegup laju. Alamak, aku dalam masalah besar sekarang. Aku cuba ubah topik. "You kenapa datang tak call I dulu?" Aku capai tangan dia, cuba nak sejukkan suasana, tapi dia tepis kasar.
"You tak payah berdalih dengan I. I tanya, you tadi sebut nama siapa?" Haikal ulang soalan, suara dia tegas.
Aku mula gagap. "H-h-hah? I... s-sebut nama s-siapa tadi?" Aduh, kenapa aku gagap pula ni. Aku tahu Haikal tengah marah, dan kalau aku tekan butang yang salah, BOOM!
"Sejak bila you gagap ni? You boleh tak jawab je apa yang I tanya tadi?" Haikal makin mendesak.
Aku diam. Aku tak tahu nak balas apa. Sah dia dengar aku sebut nama Naim tadi dalam mimpi.
"Aik, tadi gagap, sekarang bisu pulak? I tengah cakap dengan patung ke?" Haikal mula sindir aku.
"Okay, okay! I minta maaf sebab sebut nama orang lain. Tapi you, it was just a dream, okay? No hard feelings, baby. I janji I akan setia dengan you." Aku akhirnya bersuara, terus terang dengan dia.
Tapi Haikal tunduk, tak pandang aku langsung. Alamak, dia merajuk. Aku mula rasa bersalah.
Aku pegang tangan kiri dia dengan tangan kanan aku. Tangan kiri aku pula, aku gunakan untuk mendongakkan wajah dia supaya mata kami bertemu. Bila mata dia bertentang dengan aku, dia cebik dan alihkan pandangan lagi.
"Haikal, pandang I, please," aku pujuk perlahan. Kali ni aku buat keputusan berani: aku cium dia di bibir.
Muka Haikal terus merah padam. Nampak dia malu dengan apa yang baru berlaku.
"You ingat I terpujuk ke dengan apa yang you buat tadi? Walaupun sweet, I still marah dengan you, Noah," kata Haikal, tapi suara dia dah mula kendur. "Dah la, you pergi mandi. Kita nak keluar. I bagi you 10 minit je untuk siap."
Aku mengeluh. Sia-sia aku tebal muka tadi. "Hmm, okay, untuk tebus kesalahan I, I dengar cakap you untuk satu hari ni. Tapi, boleh tak bagi I 20 minit? Hehe."
"Ha, mengada. You dah buat I tertunggu-tunggu tadi. Dah la siap sebut nama orang lain lagi. Tak, tak. 10 minit cukup. 5 minit mandi, 5 minit bersiap. Full stop, no excuse. Remember, you janji nak dengar cakap I hari ni, so better you tunaikan." Haikal bangun, menuju ke pintu.
"I nak turun bawah bagitau parent you yang putera raja dorang ni dah bangun. Ingat, Noah. 10 minit only," katanya sebelum keluar dari bilik.
Aku hempas kepala ke bantal dan mula menjerit perlahan. Aduh, kenapa mimpi tu datang kacau hidup aku pagi ni?
Tiba-tiba, pintu bilik terbuka lagi.
"Yang you ni dah terjerit-jerit ni kenapa? Pergi la siap cepat," suara Haikal kedengaran lagi.
"Kenapa you datang balik?" aku tanya, annoyed.
"I tertinggal phone I tadi," jawab Haikal, sambil ambil telefon atas meja. "Ish, dah la. Bangun dari katil, pergi mandi."
"Ishhh, ye laaaaa!" Aku bangun dengan malas, rentap tuala tanda protes.
Haikal cuma geleng kepala tengok aku. "Ish, budak ni. Cakap sikit, melawan." Dia keluar semula dari bilik sambil sengih.
Aku mendengus dan masuk ke bilik air. Kalau aku lambat lagi, memang tak selamat!
YOU ARE READING
What you waiting for
Teen FictionCerita ni maybe agak membosankan dengan penggunaan bahasa yang aku guna sangat rojak. Jadi ni beberapa petikkan yang korang akan baca dalam buku ni "ingat noah I takkan lepaskan you whats mine always be mine!" - haikal "You always been thingking ab...