Chapter 30

37 1 0
                                    


Dari ruang tamu, bunyi langkah kaki di tangga menarik perhatian mereka yang sedang menunggu. Semua serentak menoleh ke arah tangga, menanti siapa yang akan muncul. Oh, Noah, berhentilah buat drama. Dah jelas kau yang tengah turun tangga, tak payah berangan macam princess. Haih, author ni pun sibuk kacau imaginasi aku.

Mama, Papa, dan Along semuanya terkejut melihat penampilanku malam ini, terutama Along yang terpaku dengan mulut ternganga. Aku berdehem, menyedarkan mereka.

"OMG! Anak Mama nampak handsome sangat malam ni!" jerit Mama sambil memelukku erat.

"Hehe, thanks, Ma. Tapi lepaslah peluk tu, nanti baju orang kedut," jawabku. Mama pun tersenyum sebelum melepaskan pelukan dan membetulkan bajuku dengan penuh teliti.

"Along, awak tu dari tadi mulut ternganga kenapa?" tegur Mama sambil memandang Along.

"Tak, sebab Angah nampak lain sangat malam ni. Nampak... handsome," jawab Along.

"Kau baru tahu ke adik kau ni memang handsome? Sebab tu Haikal tergila-gila kat aku," balasku sambil ketawa kecil.

Along meluku kepalaku. "Apa kau ni, Long?" rungutku.

"Kau tu jangan perasan sangat. Pantang orang puji sikit, terus kembang," sindir Along.

"Dah-dah, tak payah gaduh. Semua anak Papa ni handsome. Tengok jelah bapak dia siapa," seloroh Papa dengan bangga.

"Papa ni memang suka angkat bakul sendiri, eh?" tegurku dengan senyum sinis.

"Apa-apa sajalah kamu ni. Oh, buah hati kamu tu tunggu kat luar rumah," kata Papa.

"Kenapa dia tak masuk, Pa?" tanyaku hairan.

"Papa dah jemput dia masuk, tapi dia tak nak. Jadi Papa biarkan saja. Kamu tu bila nak pergi?" jelas Papa.

Aku hanya mengangguk dan bersiap-siap untuk keluar. "Kalau macam tu, orang gerak dulu ya. Bye, Pa, Ma, Along." Aku bersalaman dengan Papa dan Mama, tapi dengan Along aku hanya fist bump.

"Angah, hormat sikit aku ni. Salam cium tangan ke," gerutu Along, tapi aku buat tak peduli.

Aku keluar dari rumah dan terus ke kereta Haikal. Dia sudah lama menunggu, tapi tak memandangku.

"Hi, you," sapaku.

Haikal berpaling dan menatapku tanpa berkedip. Aku memetik jari di depan wajahnya. "Haikal, kenapa? Tak sesuai ke tuxedo ni?" tanyaku, bimbang mungkin penampilanku tak kena.

"Eh, tak! You look stunning, baby. Nampak handsome sangat malam ni," puji Haikal sambil tersenyum.

Aku perasan dia memegang sesuatu di tangannya. Haikal, menyedari aku memandang, mengangkat benda itu. "Oh, this bouquet is for you. I tahu you suka baby's breath, jadi I belikan. Do you like it?" tanyanya.

Aku mengangguk sambil mengambil jambangan itu. "Apa-apa hadiah daripada you, I pasti suka, sebab I love you, Haikal," jawabku sambil tersenyum, membuatkan mukanya kemerahan.

"You janganlah macam ni, malu I," balasnya, tersipu-sipu.

"Hahaha, tak payahlah malu sangat. Jom," ajakku. Haikal mengangguk dan, seperti biasa, membukakan pintu untukku sebelum kami bertolak ke hotel tempat acara malam itu berlangsung.

What you waiting for Where stories live. Discover now