"Sayang." Laju Eiyadh merentap lembut tangan Wardah dari belakang, Terhenti kini langkah mereka berdua ditengah-tengah tangga tersebut. Tangga yang memisahkan jarak mereka Eiyadh daki sebelum dia memusingkan perlahan tubuh kecil isterinya.
Satu keluhan berat dilepaskan apabila melihat jelas air mata Wardah.
"Sayang." Sekali lagi isterinya diseru, Perlahan tangannya melepaskan tangan isterinya sebelum naik menyentuh kedua tepi wajah Wardah dan didonggak sikit kepala isterinya supaya betul-betul memandangnya.
Anak mata yang berkaca itu ditatap lembut.
"I'm sorry. Abang tahu sayang sakit tapi abang minta jangan pikirkan sangat boleh? I know it's not easy for you tapi sayang jangan simpan dalam hati okey?" Pinta Eiyadh lembut, Hati dia sakit lagi-lagi yang menyakiti isterinya keluarganya. Tak layak! Kedua orang tua dia pun tak pernah layan Wardah seperti itu. Tapi maklong dia? Sesenang itu saja menyakiti hati isterinya ini.
Satu kucupan diberikan kedahi isterinya, Sekali takpe tapi dah banyak kali Wardah kena sebelum ini. Setiap kali jumpa wanita tua itu mesti ada je benda yang menyakitkan hati isterinya. Bukan isterinya saja malah bonda dia. Dorang adik beradik pun selalu kena tapi tak kisah sangat. Malah tak terkesan.
Wardah tersebik kecil, Matanya dikedip berkali-kali. Bukan tak biasa tapi sakit tahu. Sakit sangat.
"Abang tahu abang tak sepatutnya cakap macam ni. Sebab dia maklong abang. Tapi sayang janganlah pedulikan dia. Yang penting kita hidup kita je. Lagipun bukan salah kita pun tak dapat anak banyak-banyak. Rezeki kita baru ada sayang nak buat macam mana?" Mendengar itu semakin deras air mata Wardah. Betullah. Bukan salah dia bukan salah Eiyadh. Nak buat macam mana kalau tiada rezeki lagi sebelum ini? Dan sekarang kan dah ada? Aih mulut orang memang kita tak boleh nak tutupkan.
Tak mengandung salah. Dah mengandung pun salah.
"War--Wardah terasa sikit je." Tersekat saja suaranya, Malah bibirnya dikemam rapat dan tangannya naik menggosok matanya mengesat air matanya yang masih setia mengalir keluar.
"Tahu. Tapi abang harap sayang kuat tau. Biarlah dia. Dahlah jangan nangis lagi. Nanti baby gelak mama dia nangis." Tangan isterinya dialihkan sebelum jarinya mengesat air mata isterinya. Kesian tahu. Aih maklong dia ni kan. Jaga jelah anak sendiri sibuk sangat nak urus tepi kain orang kenapa eh?
"Kak Long." Kedua pasangan itu terus memandang bawah mereka. Kelihatan kelibat Eiffie dan dibelakang lelaki itu adanya Eidlan dan juga Lallaina. Satu keluhan terlepas daripada bibir kedua beradik itu apabila melihat wajah sembap isteri abang mereka.
"Wardah kau okey?" Lembut saja suara Eidlan bertanya, Dia tahu Wardah tak okey tapi saja nak tanya. Tangannya mengusap tangan isterinya yang berada dalam genggaman dia. Lallaina tidak berkelip melihat wajah sembap Wardah.
Sebenarnya dia masih terkejut. Memang eh orang tua tu? Jadi dia tak salah sangka lah daripada kemarin yang wanita itu memang otak lain sikit.
Tadi masa sindir dia percayalah. Dia tak rasa apa-apa langsung macam angin saja. Dia lebih terasa part Wardah saja. Sampai macam tu sekali eh.
Laju Wardah mengangguk, Okey je tapi siapa tak terasa? Sakit semestinya ada tapi nak buat macam mana? Mulut orangkan? Dia dahlah soalan macam tadi sensitive tau. Memang nangislah jawabnya.
"Okey."
"Don't think too much Wardah nanti tak elok untuk kandungan kau." Sambung Eidlan lagi, Dah mengandung pun kena. Tak mengandung salah dah mengandung pun salah apa sebenarnya orang tua tu mahukan? Pelik-pelik lah dia.
YOU ARE READING
[C]✓Eidlan : Her saviour
Romance[Stand alone series] known as Her Saviour MUHD EIDLAN ISKANDAR : Jejaka tampan yang berkerja sebagai juruterbang, Menjadi idaman para gadis sudah biasa baginya. Tidak terlalu peramah tidak juga terlalu sombong. Seorang yang biasa saja. Lelaki yang m...