EIDLAN-LALLAINA | 1

33.5K 1.4K 23
                                    

Seorang jejaka tampan bertubuh tinggi lampai kelihatan melangkah keluar dari pintu utama lapangan terbang dan sedang mengheret beg bagasinya. Jejaka tersebut kemas berpakaian uniform pilot nya.

Disebelah tangannya elok membawa topi pilot. Kini mata coklatnya mula melilau melihat ke sekelilingnya. Dia betul-betul berhenti dihadapan pintu utama lapangan terbang tersebut.

"Angah!"

Tertoleh dia ketepi apabila seseorang melaung dari situ. Dia tersenyum apabila kini matanya sudah dihiasi dengan kelibat dua orang dihadapannya. Keduanya beria melambai. Sorang lelaki dan sorang perempuan remaja.

Tidak menunggu lama lantas dia mengatur langkah mendekati mereka. Senyuman dia semakin melebar apabila kini kelibat gadis remaja tersebut sudah berlari ingin mendapatkannya. Dia berhenti sebelum bagasinya dilepaskan lalu tangan bersedia didepa.

"Angah!" Jerit remaja perempuan itu. Kini dia sudah selamat didalam pelukkan abang keduanya. Semakin erat dia memeluk abangnya. Seminggu lebih tidak melihat abang dia yang ini.

Jejaka tersebut turut memeluk erat tubuh adik perempuannya. Dia menunduk lalu pipi direhatkan diatas kepala adiknya.

"I miss you baby girl..." Bisiknya lembut. Rindunya terhadap adik manja dia ini hanya Allah saja yang tahu. Terkekek adiknya dalam dakapan dia. Manakala dia hanya mampu tersenyum.

"Welcome home abe Eidlan Iskandar. Rindu pula kite..." Pelukkan kedua beradik itu terlerai apabila tiba-tiba kedengaran suara garau seseorang. Eidlan menjulingkan matanya sekilas mendengar kata-kata yang keluar daripada bibir jejaka dihadapannya.

Acah je nak rindu.

Kali ini dia seminggu kadang-kadang berminggu-minggu dia tiada. Tapi tiada pula orang dihadapannya ini nak rindu bagai. Call apatah lagi. Memang acah betul.

"Yelah tu kau rindu." Wajah mengejek dia tayang bebola matanya bergerak memandang atas bawah tubuh tegap dihadapannya.

"Betullah tu. Siapa nak rindu kau? Jom adik." Mengecil pandangan Eidlan terhadap lelaki dihadapannya. Malah adik bongsunya selamba saja ditarik dari tangannya sebelum keduanya berjalan meninggalkan dia. Eidlan mencebik bagasinya kembali ditarik dan dia mengekori langkah keduanya. Yang semestinya mendekati kereta mewah.

"Yadh asal korang yang ambil? Rajinnya." Ujar Eidlan. Selalu kalau dia nak balik rumah keluarganya pemandu keluarga dia ambilkan. Tetapi sekarang. Adik beradik dia pula ambilkan. Si sulung dengan si bongsu pula tu.

"Ni budak kecik ni dengar kau nak balik rumah hari ni. Terus nangis. Bila bonda tanya nak apa. Dia nak datang sinilah ambil kau." Balas Eiyadh abang sulung kepada Eidlan. Dia membuka pintu penumpang bahagian hadapan lalu menolak lembut adiknya untuk masuk kedalam. Eidlan mula mendekati pintu penumpang bahagian belakang. Nak harap duduk hadapan? Jangan. Kang ada yang menangis tak berhenti.

Adiknya. Satu-satunya adik perempuan mereka ada. Tapi sayangnya adik perempuan mereka tidak seperti remaja diluar sana. Adik mereka mempunyai penyakit autism. Tubuh badan saja yang tumbuh seperti biasa. Membesar secara normal tapi pikiran masih saja kanak-kanak. Lihatlah ditangan adiknya sekarang ada apa. Ada barbie tau.

"Woh Eiffie Izyan adalah!" Terkejut apabila buka saja pintu kereta mewah tersebut. Kelibat adiknya kelihatan. Elok saja jejaka tersebut menyandarkan tubuh dikerusi sambil berpeluk tubuh. Kemain memakai cermin mata hitam dia lagi.

"Weh Ngah! Pelanlah sikit suara kau pun." Kelihatan adiknya itu sudah gelabah sikit sambil mula memandang sekeliling dari dalam kereta. Eidlan tersenggih tak bersalah.

[C]✓Eidlan : Her saviourWhere stories live. Discover now