"PUAN Muda pergi lah ajak kalau berani". Hyder menolak bahu Daneen menggunakan kusyen yang berada di atas kerusi kayu itu.
Di saat ini hanya ada Daneen, Daim, Hyder dan Idlan sahaja di rumah itu. Mak Piah dan Pak Isma sudah pun keluar berjalan kaki ke rumah jiran yang berdekatan untuk menghadiri majlis kesyukuran.
Idlan duduk bertapa di dalam biliknya manakala Daim pula sibuk menghadap laptopnya sejak daripada sudah selesai solat maghrib berjemaah bersama mereka sekeluarga tadi + Hyder; sampailah dah masuk waktu isyak ni. Dia hanya berhenti sebentar untuk menunaikan solat isyak bersama Daneen, Hyder dan Idlan sebentar tadi. Lepastu sambung balik buat kerja.
Hal ini membuatkan Daneen dan Hyder yang tak tahu nak buat-buat apa-apa tu kebosanan la. Sampailah Daneen mencadangkan agar mereka pergi ke pasar malam yang terletak di pekan sana.
"Jangan panggil saya macam tu la". Daneen memberi amaran lembut. Suaranya separa berbisik. Tidak mahu menganggu Daim yang tekun membuat kerja di kerusi kayu yang bertentangan dengan mereka berdua itu.
"Sorry, sorry. Cik Daneen pergi la ajak Tuan tu. Saya bosan jugak ni". Pujuk Hyder lagi. Yang sebenarnya, dia tak berani nak ajak sendiri Tuan Mudanya itu. Takut bersepai mukanya dihempuk akibat menganggu kerja lelaki itu. Jadi baginya, kalau si buah hati yang ajak... baru lah lelaki tu boleh memberikan kerjasama. Kalau tak nak pergi pun, confirm dia akan tolak elok-elok.
"Taknak la. Nanti saya yang kena marah".
"Ala tapi... Cik Daneen try la pujuk...". Makin lama, makin merengek pula si Hyder ni. Disertakan dengan bunyi perut laparnya itu membuatkan Daneen menjadi ekstra kesian terhadap lelaki ini. Padahal bukannya dia tak makan malam tadi.
"Ish, yela yela". Daneen akhirnya terpaksa akur lalu berjalan perlahan ke arah Daim.
Tahu-tahu je dia dah berdiri betul-betul di samping lelaki itu.
Sempat Daneen berdehem sekejap sebelum dia membuka mulut, "Tuan...". Lembut sahaja suaranya memanggil nama panggilan majikannya itu.
Namun lelaki itu tetap dia tanpa bicara. Kelihatan Daim berhenti menaip sekejap tadi, tetapi dia menyambung semula kerjanya. Ni dah kenapa ni? Merajuk ke? Sebab apa? Haih, dah besar-besar pun nak merajuk ke?
"Tuan Daim...". Daneen memanggil sekali lagi.
Senyap.
Masih tiada sebarang balasan.Tiba-tiba Daneen mendapat idea. Dia tahu apa nama panggilan yang sesuai untuk si workaholic ini agar dia berpaling apabila dipanggil buat kali ketiga nanti.
Tarik nafas, hembus nafas. Fuh!
"Waqeel...".
"Yes, sunshine. Nak apa?". Ha! Kan betul tu. Almost instantly, lelaki itu berpaling lalu membalas sapaan Daneen itu. Mengada betul! Nak kena tunggu Daneen panggil guna nama keduanya itu dulu baru nak menyahut. Kalau orang lain yang guna, mahu dia cabut kepala sekor-sekor.
Daneen menterbalikkan matanya kemudian barulah dia menyatakan hasratnya untuk pergi ke pasar malam itu,
"Jom pergi pasar malam". Ajak Daneen.
"Dekat mana?".
"Dekat pekan sana". Daneen tersengih di hujung katanya. Dia tahu, pasti sukar untuk lelaki ini melepaskannya pergi ke tempat-tempat sebegitu setelah apa yang berlaku terhadap Daneen pada minggu lepas.
"Boleh... tapi... are you sure? Kau okay ke? Dah tak sakit lagi?". Itu antara soalan yang terbit daripada mulut Daim. Mindanya pula secara automatik mengimbas kembali kejadian di malam itu. Segala luka yang ada di lengan dan kaki gadis itu. Air matanya yang menitis. Dan yang paling teruk sekali, bahagian pehanya yang berlumuran dengan darah cuz you know why. Daim takut jika gadis itu akan tersakiti lagi.
YOU ARE READING
MR WAQEEL ||©
RomanceDaim Al Waqeel Daneen Isabella One of the most charming love story I've ever written. Apa lah nasib si Daneen ni. Mohon kerja tapi tak tengok dulu si pemilik syarikat. Rupa-rupanya ex boyfriend sendiri! Ahhhh! Sudah la lelaki itu terus mengambilnya...