"Aku salah dengar ke ni? Si merak kayangan minta tolong rakyat yang tidak setaraf dengannya. Aku yakin ini adalah satu mimpi," kata Aydan bagai tak percaya.
"Tak payah nak overlah!" kata Nea dengan perasan geram melihat reaksi melampau Aydan. Kucing liar memang macam ni agaknya suka buat drama tarik perhatian orang.
"Macam mana aku tak over. Kau beria-ria cakap yang kau takkan minta tolong aku biar langit nak terbelah empat sekalipun. Sekarang dah terbalik. You bite your own tongue."
"It was seven years ago. Aku masih budak-budak lagilah! Kau nak tolong aku ke tak?"
Aydan melihat kawasan sekeliling. Pengawal diraja Sylvania dan pengawal diraja Astland berada di merata-rata tempat. Mesti ketiadaannya sudah diketahui oleh ayahandanya. Walaupun Isabelle takkan bagitahu ayahanda dia keluar senyap-senyap dari istana, ayahanda tahu sangat dengan dirinya. Man, I was doomed!
"Kau termenung apa lagi tu? Nak tolong ke tak?"
"Aye, aye, milady..." balas Aydan dengan sopan seperti seorang putera mengajak puteri menari.
"Stop doing that!" marah Nea yang menyampah dengan gelagat Aydan.
"Aku nak tanya kau satu soalan."
"Apa lagi kau ni?" Nea sudah geram dengan Aydan yang cuba main-main.
"Kau tahu berlari?"
Nea memandang Aydan tak berkelip. Soalan apa yang diajukan oleh si kucing liar tu? Dia ni sekolah ke tak? Boleh dia tanya soalan tak berasas tu.
Tanpa menunggu jawapan dari sang puteri, Aydan terus menggengam tangan Nea untuk melarikan diri dari pengawal diraja. Nea hanya ikut sahaja langkah Aydan. Dia tak kisah asalkan dia tak ditangkap oleh pengawal diraja kerana dia belum puas berseronok di fun fair. Baru sahaja nak berseronok dia diganggu oleh si kucing liar. Tanpa diduga kucing liar tulah yang tolong dia sekarang ni.
"Why Astland's knights chasing us too? Did you do something?" tanya Nea.
"Of course it is. My crime is to be the most handsome man," balas Aydan.
"Sylvania, I wish I never met this guy," gumam Nea.
"I heard that, royal peacock."
Mereka terus menyelit dicelah-celah orang ramai untuk menyukarkan pengawal diraja mengejar mereka. Tapi bilangan pengawal diraja sangat ramai menyukarkan mereka untuk melarikan diri. Kerap kali mereka merubah haluan kerana jejak mereka dapat diekori. Tetapi nasib tidak menyebelahi mereka. Kiri kanan ada pengawal diraja yang sudah berjaya mengepung mereka.
"I will kill you, wild cat!"
"Aku akan cabut ekor burung merak kau dulu sebelum kau bunuh aku," balas Aydan.
"Fikirlah macam mana cara nak lepaskan diri dari mereka!"
"Kau tahu tak perkataan sabar?" perli Aydan.
"Tahulah! Nak berfikir pun lama. Dorang dah makin dekat tu!"
"Bisinglah kau ni! Kita keluar dari fun fair ni! Jom!"
"Sebelum tu macam mana dengan pengawal tu semua?" kata Nea dengan geram. Tak nampak ke mereka kena kepung.
"Kau gunalah kuasa kau tu! Itu pun nak suruh aku ajar! Kau nak harapkan aku guna kuasa aku ke? Hah?" balas Aydan dengan nada yang geram.
"Kita kat tempat awam! Mana boleh guna kuasa! Kau nak aku cederakan rakyat sendiri ke! Fikirlah sikit!" marah Nea.
"Kau ni... Aku kata bengap kau marah!"
YOU ARE READING
Book 2: Aydan the Angele [✓]
FantasyBOOK ONE: ANNABELLA VALIANT BOOK TWO: AYDAN THE ANGELE BOOK THREE: ARYAN THE FIRST PRINCE ********** Aydan de la Ralynne. He's a Prince but also a Troublemaker. Kuasa yang terkunci telah kembali.Takdirnya sebagai pengguna kuasa cahaya telah bermula...