bab 1

8.9K 92 2
                                    

"Aduhhh..penatnya..kenapalah aku kena buat semua kerja😡ni.. apa aku seorang sahaja ke yang bertugas kat sekolah ni?"marah humaira geram.

Boleh diibaratkan kerja yang dia lakukan memang dah tak pernah nak surut kesibukannya sentiasa melambak. Kadang2x dia terpaksa membawa semua kerja2x balik ke rumah menyebabkan teman serumah bising sebab merasa terganggu bila dia asyik buat bising sebab bila jemarinya sibuk menaip di meja komputer.
Almaklumla kuaters guru bukannya jauh sangat hanya bersebelahan sahaja.

"Maira..oiii..kau sudah tak reti nak balik ke?dah lewat petang ni..nanti kena kacau dek hantu kang baru tahu eee jangan tegur bahaya.."usik adawiyah teman serumahnya yang datang untuk menjemput dia balik sebab sekarang dan terlampau lewat petang sahabatnya masih ada dipejabat lagi.

Adawiyah dia bertugas sebagai guru di sekolah tempat humaira bertugas dan merupakan teman serumah yang sekepala perangainya.

     Pendek kata ikatan persahabatan mereka berdua memang terbaeeekkk la..tak boleh dipisahkan mengalahkan pasangan bercinta la pulak..
jangan salah sangka mereka bff jek tak lebih dari itu..jangan suka fikir yang bukan2x tak elok tau..fitnah namanya tu...Allah tak suka ingat...😊😊😊

     "Maira kau tak penat ke?kerap balik lewat petang tiap2x hari. Aku letihla tengok kau..cuba la kau jangan terlalu kusyuk sangat buat kerja sampaikan tiada masa hendak berehat..  yang teruk nanti kau jugak..kau ingat kau tak susahkan sesiapa ke kalau dah tak larat..
ni haaa😡 aku jugak yang kena..kena jaga kau..ingat tu"nasihat adawiyah walaupun dia tahu yang humaira tu bukannya nak mendengar nasihat tapi boleh pulak dia buat pekakkan telinga sahaja.

Eeehhh..geramnya rasa hati..getus adawiyah didalam hati.

"Eleh nak mengukit la tu...kau memang tak pernah rasa ikhlas kan jaga aku selama ni..aku punyerla baik hati jaga kau masa sakit tak de pun main hantu bangkit macam ko..piraaah..."ujar humaira merajuk.

      "Iyeke kau ikhlas..aku tengok kau pun 2x5 jek..hampeh.."perli adawiyah sambil membaling kusyen ke arah humaira yang sedang elok terbaring menonton tv.

"Ada...boleh minta tolong tak?tolong picitkan bahu aku yang terasa sengal ni..kasi banyak sikit minyak panas tu.."rayu humaira penuh nada manja mengharapkan sahabatnya dapat membantu.

Dari jauh adawiyah menjeling..budak tu dah kenapa..apa dia tidak nampak ke bahawa dia sedang sibuk menyemak buku kerja anak muridnya saat itu.

Humaira memang sengaja nak cari nahas..dah tak ada masa lain ke nak manja bagai.

"Aduh..pelan2x la picit tu ada..apa ko ingat badan aku ni kayu ke?tak ada rasa sakit bila kau sental kuat2x..sakit laaaa..!!"jerit humaira.

Adawiyah sekadar tersengih padan muka siapa suruh kacau mood aku tengah baik semak buku kerja budak2x tu tadi.

Jam sudah menunjukkan tepat pukul 12 malam tapi humaira masih sibuk kemaskini dokumen2x yang perlu dibawa pengetua ke pejabat untuk mesyuarat oleh sebab itu dia terpaksa menyiapkan semua itu sebelum pukul 8 pagi.

😩😩😩penatnya..akhirnya dah siap jugak kerja..malasnya nak masuk bilik tidur.

"Ya ampunnn 😲😲😲budak ni boleh tertidur pulak kat luar ni..eee..dahla tidur macam mentadak mentadu je..eeee geli pulak aku tengok"ujar adawiyah sambil mengejutkan humaira.

       Jam pulak dah menunjukkan pukul 6 pagi adawiyah pun nak bersiap ke sekolah.

"Apa ni ada..sibuk jek kacau orang tidurr..dah dah...pergi main jauh2x..."halau humaira seperti orang mengigau.

    Ooo..kau ingat aku sengaja yeee..nak kacau kau tidur..meh sini..dengan selamba adawiyah merenjis air ke wajah humaira membuatkan humaira menjerit kesejukkan.

"Hoiiii..hampeh punyaaaa kawan.😨😨...kau ni kan ada..kau sembur aku dengan air sejuk...nak kena kau nie..."marah humaira sambil mengejar adawiyah yang menjerit seronok kerana dapat mengenakan humaira.

"Tengok tu abang..budak 2 orang sebelah ini...main kejar2x la pulak macam budak2x nasib baik kita tak ada anak kecil lagi.."ujar akak ani isteri kepada cikgu rahim.
     "Nak buat macam mana ani..kalau hidup asyik nak serius sahaja boleh gila jadinya sekali sekala bergurau senda boleh jadi penawar jugak hilangkan tekanan bekerja betul tak?"sokong cikgu rahim.

  Isk..kalau anak dara cepat sahaja nak menyokong..marah isteri cikgu rahim di dalam hati.

"Hai ada..selamat pagi..maira mana?"soal cikgu jali dengan melemparkan senyuman yang penuh manis untuk dipandang sesiapa pun.
   
"Selamat pagi jali..macam biasalah puteri punya angkatan memang macam tu..semuanya.😷..psssttt..jangan beritahu maira nanti dia marah.."usik adawiyah lagi dan disambut gelak ketawa kawan2x yang lain.

Dari bawah lagi dah kedengaran bunyi kecoh di bilik kelas. Biasalah sekolah menengah memang kecoh sikit nasib baik bilik pentadbiran jauh sikit dari blok kelas.
Dalam kesibukan menyediakan dokumen untuk dibawa oleh pengetua humaira didatangi tetamu.

   "Assalammualaikum maira..sibuk ke?ada apa yang boleh saya bantu?"soal seorang hamba Allah yang muncul didepan pintu sambil menayangkan senyuman manis untuk tatapan humaira.

Isk..ngada jek dia ni..kalau tak menganggu orang memang tak tenang agaknya. 😤 humaira langsung tidak mempedulikan kehadiran hamba Allah itu dan terus fokus dengan kerjanya.

"Maira..rehatla dulu..meh kita makan dulu..saya ada belikan makanan kita makan bersama jomla.."pelawa adawiyah sambil menghulurkan nasi lemak speacial dan segelas nescafe tarik kepada humaira yang masih sibuk jarinya menyentuh keyboard.

       "Asslamualaikum..boleh saya join?bosan makan seorang diri.."
   
"oo😊 ustaz masukla..boleh tak ada masalah..masih banyak lagi ruang kat bilik tetamu ni kan maira..masih boleh untuk menampung ramai tetamu..sila2x ustaz..kalau tak malu..jemput duduk ye.."perli adawiyah geram.

Humaira yang mendengar hanya menyembunyikan senyuman..gila punya minah ni ada ke cakap macam tu kat ustaz kalau aku lainla..memang sah bukan imej cikgu..
ni dah la opsyen cikgu..mengajar benda tak elok macam tu..nasib baik pengetua di luar kawasan.

Humaira bangun dan duduk di sebelah adawiyah yang enak menjamu selera begitu jugak hamba Allah di depannya. Sesekali dia curi2x memerhati gadis dihadapannya.

Ye Ke UstazWhere stories live. Discover now