bab 47

727 23 0
                                    

          Walaupun hanya bercuti 3 bulan lebih tapi bagi humaira pulak setahun. Ya..rabbi..banyaknya kerja tertunggak.
Apa saja yang budak fifi ni buat sepanjang tempoh itu. Kesian pak cik wan kemaskini bilik fail dan stor seorang diri dia pulak tengah sibuk nak merenyam tapi sampai saat ini tak pulak kahwin.

Eee..tak kuasa nak melayan. Tengah humaira sibuk mengata minah sengal itu adawiyah masuk ke pejabat tersebut sambil ligat bersin tak henti2x.

😳"maira...maira..tolong la picit kepala aku yang tengah berdenyut ni.."saat terpandang wajah adawiyah yang muncul itu gelak humaira terus terburai terbahak2x.

Hampeh punya maira...ada ke dia galak gelakkan aku bukannya merasa simpati...sadis punye sahabat..ni ke nak dikatakan bff😭😭😭

Dengan perlahan humaira mendekati adawiyah yang terbaring lesu disofa. "Kau ni..memang kreatif dan inovatif la ada...habis semua koyok kau dok tampal kat dahi ni pasal apa?nasib baik kau ni comel kalau macam budak fifi tu alamatnya..buruk sungguh"usik humaira sambil memicit perlahan kepala adawiyah yang berdenyut.

"Kerek la kau ni maira..semenjak menjadi ibu ni kau bukan main jual mahal lagi ye...bukannya nak bertanya khabar aku..dah 1 minggu aku demam kau tau tak. Kalau nak cuti malas pulak nanti aku tetap seorang diri dirumah melainkan kau ada...maira kepala aku ni terasa berat sangat.."rengek adawiyah sambil mengalir airmatanya.

Laaa...cengengye budak ada ni. Kenapa berubah jadi manja sangat.
"Bila perasan badan ada ni panas sangat?"soal ustaz syukur kepada isterinya sesekali menjeling ke arah tempat duduk belakang.

"Semasa urut badan ada tadi kesian betul..kalau tidak kerana hari ni dah turun kerja mesti ada tak bangkit2x dari rumah.
Kenapalah ada ni tak minta tolong kak ya ke kak amy ke bawa pergi hospital.."keluh humaira lagi.

"Tak nak...aku nak kau jugak la maira..aku tak orang lain.."rengek adawiyah halus.
Laaa...masih larat jugak nak menjawab eee...kepo betul dia ni.

Kuss semangat nasib tak mengumpat😅😅humaira menyembunyikan gelaknya.
Tanpa disedari ustaz syukur memerhati dari arah depan hanya mampu tersenyum..memang tak berubah dah menjadi ummi pun masih lagi nakal.😁

"Macam mana ye doktor wardah?badan ada ni lemah sangat"luah humaira sambil mengusap perlahan wajah sahabatnya.

"Alhamdulillah nasib baik maira dan ustaz bawa dia ke sini cepat risau jugak panasnya tinggi. Saya terpaksa tahan dia untuk 1 malam yelah nak bagi stabil sikit.
Dia perlu banyak berehat maira..dia kena kurangkan membuat kerja yang berat untuk tempoh masa yang panjang"jelas doktor wardah panjang lebar.

"Apa maksud doktor?teruk sangat ke demam ada ni sehinggakan doktor pesan macam tu?"soal humaira hairan.

Sesekali dia dan ustaz syukur berpandangan. Dengan melemparkan senyuman yang manis bahu humaira diusap perlahan

"sahabat maira bakal menjadi ibu seperti maira..sebab itulah saya kena nasihatkan dia kurangkan aktiviti yang membebankan..kena jaga kandungan dia😊"

"argh!!!😲😲ada..ada...!!"jerit humaira sambil mengoncang bahu adawiyah namun terus dipeluk kejab oleh ustaz syukur.

"Isk..buat perangai pulak..kita masih di hospital ..doktor wardah pun terkejut bila habibati menjerit"bisik ustaz syukur.
Isk nak buat macam mana dah perangai isterinya terlalu jumblo happy tak kira tempat semua boleh masyukkk😣😣sabor je la..keluh ustaz syukur lagi.

"Eh..mak cik..kenapa mak cik ada di sini?tapi ada kat mana sekarang ni..dan bau ubat jek..eeee😖"protes adawiyah sambil cuba untuk bangun.

Mama humaira turut
membantu.
"Ada ada kat hospital sekarang ni..sebab pagi tadi panas badan ada melampau"jelas mama humaira sambil menghulurkan air suam untuk sahabat anaknya.

"Maaflah mak cik ada ni menyusahkan je..tapi"

"maira yang sebenarnya bertegas nak jaga ada tadi tapi mak cik tak benarkan. Baby dia menyusu badan lagipun ibu mertuanya masih ada dirumah tak elok biarkan dia sendiri.

Ustaz syukur pun risau sebab
tak ada yang boleh tolong tengokkan ada malam2x sebab tu mak cik tawarkan diri"jelas mama humaira panjang lebar.

Airmata mengalir dipipi adawiyah saat itu dia begitu rindukan ibunya di kampung. Sudah berjauhan dari keluarga..suami pun jauh diperantauan..😭😭😭

"Rehat nanti kita pergi melawat ada nak tak?"soal cikgu yaya.
"Boleh jugak tu..akak setuju..ajak sekali maira..ikut serta boleh kan ustaz?"soal cikgu maria lagi.

"Boleh tak ada masalah..harap2x dia dah boleh keluar wad hari ni"ujar ustaz syukur lagi.

Tidak sampai 15 minit mereka keluar. Sekolah menengah
mereka menerima tetamu.

Isk budak maira ni sibuk sangat nak melawat ada tu kenapa..sekarang aku pulak yang kena ke hulu hilir cari maklumat. Puan ni pun satu..dah kenapa suruh budak maira tu keluar lama sangat.

😤😤marah fifi didalam hati sambil tangannya ligat menyelongkar isi fail. Tapi sampai saat ini pun dia😡masih belum ditemui.

Pak cik wan yang pada mulanya ingin membiarkan sahaja budak fifi itu mencari tapi kasihan pula lagi pun tetamu mesti lama menunggu nak tak nak pak cik wan turut serta mencari nasib baik jumpa.

Itulah maira pernah beritahu belajar manalah tau saat dia tiada keluar ke bercuti sekurang2xnya kerja di pejabat tidak terbengkalai.
Suruh belajar tak nak..asyik nak melawan jek..luah pak cik wan didalam hati.

Selepas 30 minit berlalu humaira kembali. Aik ramainya tetamu..dari beranda sudah kedengaran suara mereka berbual. Humaira membuat lencongan tapi

"maira..maira..awak ke tu..tolong masuk sekejab.."suara tegas pengetua bergema. Laa aku baru mek terfikir nak melarikan diri itulah niat tak baik mesti tak menjadi jek.. dengan wajah yang serba salah humaira masuk.

Laa..budak ke ni nak melapor sekolah pasal apa kena panggil aku. Protes humaira sambil duduk disisi pengetua.
Selesai menjelaskan peraturan dan selok belok sekolah kepada student dan guru baharu tadi humaira terduduk sebentar sambil mengelap wajahnya dengan tisu.

Penatnya...cikgu rahim ni pun 1..saat ni jugak dia nk keluar berkursus.

"Habibati...tengah dok mengata siapa pulak ni?bibir comel ni asyik bergerak je dari tadi habibi tengok"soal ustaz syukur seraya mencium pipi comel humaira.

"Ada staf dan student baru daftar  masuk tadi..penat.."

"sat..apa staf baru?"haaa tu dia pantang dengar ada staf baru mulalah nak berangin mosun barat daya eee...😑
"Isk dia menyewa kat kuaters no 24 belakang sana sebab kat area hadapan ni dah full. Sudahlah habibi nak naik atas tengok baby mesti kak sof nak balik rehat. ni merenyam pulak pergilah mandi..lepas tu tolong jaga mereka. Maira nak melawat ada sekejab nanti"

"ooo melawat ada ke.."belum pun terluah usikan dibibir ustaz syukur dengan cepat bibir itu dicubit oleh isterinya.
😵sakitnya..tuh di sini. Perit jemari comel itu kalau mengetil memang bisa.

Ye Ke UstazWhere stories live. Discover now