Eh..kenapa telefon masih di atas meja solek. Suaminya ada kursus diluar selama 2 hari. Aik ada mesej jeng2x..siapakah itu..
Deeja:assalamualaikum..abang..maaf deeja lambat reply mesej abang tempoh hari..sebenarnya deeja pun serba salah abang..tapi deeja redha jika itu ketentuan dariNya..deeja terima lamaran ummi abang jika abang menerima deeja kembali..deeja tak kisah walaupun menjadi isteri ke2..
Telefon yang dipegang oleh humaira terlepas dari genggaman..apa😭😭😭sampai hati pak janggut nak terima balik monsters tu..eeee tak sukanya..😭😭 dah pupus semua ke kaum adam kat dunia ni sehinggakan dia nak ambik balik hak yang sudah bukan menjadi milik dia lagi eee..ngada2x jek.
Adawiyah menghampiri humaira semata2x nak hantar kek lapis. "Maira..cuba kau teka aku tengah bawa apa sekarang ni..aik..sejak bila jadi bisu ni..aku punyalah kuat memekik dia boleh buat make dont know jek eeee bikin panas hati gue..."dengan perasaan yang geram adawiyah menolak humaira kasar dari belakang. Laaa kenapa mata humaira merah je..ke"maira kau kenapa la..aku usik jek pun..bukan sampai ke hati..sory laaa...aku tak buat macam tu lagi.."pohon adawiyah yang menyangkakan perbuatannya sebentar tadi melukakan hati sahabatnya.
Telefon pejabat berbunyi dengan lemah humaira bangkit dan sesekali dia menutup hidung.
"Sayang..abi minta maaf sebab tertinggal hp..tadi abi cuba dail hp sayang kenapa asyik voice mail..sayang..kenapa senyap saja ni..tak elok biarkan abi cakap seorang diri.."
Tak lama selepas itu humaira meletakkan telefon malas dia ingin berbual buat masa ini. Jiwa dia masih berserabut. Dia menjelaskan keadaannya saat itu dan dia turut memohon adawiyah dan pakcik wan faham , dia hanya ingin menyendiri.
"Ada sebab apa budak maira tu meleleh jek awal pagi ni..ke ada masalah keluarga..gaduh ke?"amboi main sesedap mulut jek minah senget ni ..sesuka hati dia je cakap tak elok pasal rumahtangga orang. "Kalau tak tahu hujung pangkal cerita seeloknya berdiam sahaja cik fifi oi..jangan sampai kata yang diucapkan memakan diri sendiri nanti...adios amigos...😡"perli adawiyah terus berlalu. Pakcik wan yang mendengar pun kurang setuju. Tak elok berkata demikian..mudah2xan gadis itu tabah menghadapi apa jua yang berlaku itu semua asam garam dalam hidup berumahtangga. Dia faham gadis itu masih cetek dalam mengurus rumahtangga.
Habis semua benda didalam bilik stor menjadi mangsa kemarahannya. Huu puas hati..tak cukup mamat sengal tu sekarang giliran pak janggut pulak menyakitkan hati. Isk minah monters tu pulak menyibuk jek menyampuk..aduhai kenapalah sengal sangat hari ini...badan humaira terasa penat betul.
"Pakcik wan ada nampak maira tak..tadi ada cuba call tak dapat..ada cuba cari kat rumah juga tak ada.."luah adawiyah dengan nada penuh kerisauan. Pakcik wan tahu mesti budak ke bilik itu.
"Yaaa ampun maira..dah macam bilik perang aku tengok sekarang ni..dia boleh pulak tidur lena dalam keadaan macam ni..😱😱"mulut adawiyah tidak henti2x membebel cuma pakcik wan sahaja masih tenang seraya menyusun bahan2x yang diselerakkan oleh gadis itu satu persatu. "Sekejab lagi dia bangunlah tu ada..jangan risau.."jelas pakcik wan. Adawiyah turut membantu menyusun kembali barang yang sudah hampir menjadi arwah dikerjakan oleh humaira. Nasib baik semua dalam bilik ni untuk dihapuskira kalau tidak pasti pengetua mengamuk.
Malam itu adawiyah menemani humaira sebab dia risau kang perang saudara dia bawa kat rumah pulak..pengsan pulak ustaz syukur kalau dia dah balik nanti. "Maira..kau dah ok ke?"adawiyah menghulurkan milo panas untuk humaira. "Ehm..aku ok..siapa kata😭 aku ada masalah..saja je nak lepaskan geram sebab stresss kerja salah ke?"soal humaira cuba untuk mengelak. "Eleh aku kenal kau dari dulu lagi la maira tak payah nak berdalih...ustaz lukakan hati kau ke?atau ada orang ketiga kacau..siapa?"nampaknya tekaan adawiyah terkena..sibuk jugak budak ada ni..lupa pulak dia ni memang kaki gossip..memang cepat mencari bahan perli humaira hanya didalam hati. "Amende nye...tak ada apa2x ..tak elok tau kau main serkap jarang...berdosa..😂"pesan humaira dan berlalu. Deringan hpnya berbunyi untuk sekian kalinya tapi dibiarkan terus berdering dan berhenti dengan sendirinya.
Pagi itu adawiyah dikejutkan dengan kemunculan ustaz😲syukur dihadapan pintu rumahnya. "Laaa..ustaz ni buat teperanjat ada sajalah..tetiba muncul..maaf ustaz sebab terjerit tadi..bukan sengaja nak melontarkan vocal..😋"usikan adawiyah disambut senyum sumbing. "Maaf saya nak jumpa maira..tolong maklumkan kepada pengetua maira mohon cuti hari ini. Ada hal yang tak dapat dielakkan. Saya mohon pengertian dari adawiyah..tolong jangan tanya apa2x boleh?"amboi ditaktor yeee..belum lagi aku nak mengeluarkan soalan terus kena warning kad merah isk..jahatlah pak janggut ni. Tapi demi kegembiraan humaira aku akan cuba tolong. Tapi naluri nak tahu isu semasa mengebu2x la pulak sekarang ni..sesekali kepalanya menoleh ke arah rumah ustaz syukur..dan otaknya ligat berfikir masalah apa yang sedang dihadapi oleh mereka saat ini.
Humaira dan ustaz syukur saat ini cuti kecemasan nasib baik pengetua tidak bertanya itu ini dan sengaja membenarkan mereka bercuti untuk memulihkan apa yang sepatutnya.
Humaira melepas keluhan panjang jauh ke lautan luas terbentang dihadapannya. Kini mereka sedang berada di sebuah hotel berdekatan pantai. Dia pun tidak pasti bagaimana pak janggut tahu dia gemar melihat pantai. Sesaat kemudian terasa pinggangnya dipeluk kejab dari arah belakang. Setitik demi setitik airmata mengalir di pipi humaira. Hati ustaz syukur yang menyaksikan wajah sendu isterinya turut merasa sakit..dia langsung tidak berniat untuk menyembunyikan masalah itu..sebab utama dia cuba menyembunyikan dia tidak ingin melihat wajah itu berubah mendung..tidak ingin melihat😖 airmata itu terus mengalir dipipi polos itu. Dengan penuh kasih sayang tubuh itu didakap erat seolah2x tidak ingin melepaskan dia pergi jauh daripada dirinya.
Aik..😳😶😷kenapa dan mengapa..macam mana aku boleh ada kat bilik ni...laaa aku boleh pulak lupa ingatan disaat genting macam ni. Argh!!!pak janggut kenapa pulak boleh tayang body.eee...memalukan je..humaira terus menyembunyikan diri didalam selimut tebal. Jantungnya😷😷 saat itu makin cepat mengepam darah...aduh..oh tidak..
Sepanjang perjalanan balik ke sekolah wajah humaira langsung tidak menoleh ke arah ustaz syukur disisinya. Masih lagi terasa malu tahap dewa..bila asyik terbayang kejadian pagi tadi. Fuhh..ia berlaku diluar fikiran warasnya ...argh..!!!stresss😤😤😤
Ustaz syukur pula..tidak henti mengukir senyuman..bila melihat wajah comel itu tersipu malu dia turut terasa bahagia. Alhamdulillah..terima kasih YaAllah..
YOU ARE READING
Ye Ke Ustaz
RomanceSiapa sangka dan siapa yang mampu menduga jodohnya tidak seperti yang difikirkan. Jdoh pertemuan itu sudah ditentukan maka tiada siapa yang mampu mengubahnya melainkan dariNya. Humaira dia seorang gadis yang sedikit nakal tapi hatinya baik suka meng...