bab 80

1.8K 36 9
                                    

Sudah puas syukri mencuba untuk menyelesaikan masalahnya dengan sumaiyah namun sumaiyah tetap berkeras untuk tidak mahu berpindah ke negeri suaminya.

Entah kenapa perkara itu menjadi masalah bagi mereka sekarang. Sedangkan sebelum ini mereka sudah ada kata sepakat untuk bersama menjaga
ummi dan abah tetapi kenapa kini pendirian isterinya berubah serta merta.

Bulan ini genap 4 bulan mereka mendirikan rumahtangga. Sumaiyah bertegas untuk tidak mahu berpindah lagi.

Dia sudah merasa selesa disini segala kemudahan lengkap untuk apa dia berpindah.
Seharusnya suaminya memahami kehendak hati.

"Sue..baiklah abang mengalah. Terpulanglah sue nak
buat keputusan. Abang tak nak paksa..

lagi pun mereka itu keluarga abang..seharusnya abang yang bertanggungjawab kan?"nada sedih kedengaran keluar dari mulut syukri yang sudah penat untuk bertekak pada perkara seperti itu lagi.

Seolah2x tiada kesudahan saja.
"Ooo jadi abang nak salahkan sue la sebab paksa
abang berjauhan dari keluarga macam tu?!abang fikir sue tak ada keluarga juga ke macam tu?!"kedengaran begitu tegang kata yang diluahkan oleh isterinya.

Syukri cuba menarik nafasnya mengawal perasaan agar tidak terlanjur.

"Abang tak kata pun macam tu sue. Oklah kita berhenti
setakat ni je sue"syukri mengambil langkah untuk keluar bersiar
dari terus menghadap masalah yang semakin menular jauh disudut hatinya risau jika tidak mampu mengawal amarah.

Sikap sumaiyah benar2x menduga tahap kesabarannya.
Agaknya ini penyebab dia tidak ingin mendirikan rumah tangga bila tidak mencapai kesefahaman.

Keluhan kecil terdengar dari mulut syukri. Dari jauh kelihatan humaira sibuk bermain dengan anak2x dihalaman rumah. Dengan perlahan kaki syukri melangkah mendekati mereka.

"Pak ngah...pak ngah.."along dan achik mula menjerit keriangan bila melihat kedatangan bapa saudara mereka.

"Angah..masuklah.. habibi ada kat dalam baru balik dari jogging...sue tak ikut sekali ke?"soal humaira berbasa basi walaupun dia tahu sumaiyah pasti mengelak untuk tidak bertembung.

"Terima kasih kak long..menyusahkan je..sedapnya masakan kak long"puji syukri ikhlas.

"Angah..lama dah sampai ke?jemputlah makan..sue tak ikut sekali?"haaa kan..pak janggut pun tanya soalan yang sama.

😑 tiba2x syukri tersedak dan cepat2x mencapai gelas dan terus minum.

"Sue..sue..ooo dia ada hal sebab tu tak ikut serta"jelas syukri tergagap2x.

Nampak sangat bersalahnya. Menyedari akan riak wajah isterinya cepat2x ustaz syukur
mencubit pipi humaira.

Isk..apa ni main cubit2x..eee
dengki la tu..

"ummi..mak ngah..tu..!!"laung achik sambil menunjuk ke arah pintu masuk. Selepas memberi salam sumaiyah turut dijamu.

Sesekali wajah itu direnung..ehmm ke budak ni ada pembawa?dengan perlahan humaira menarik perlahan tangan syukri ke dapur.

Tindakan humaira yang tiba2x itu membuatkan ustaz syukur gelisah. Aik..takkan suami sendiri tak kenal lagi.

Kenapa sesuka hati jek tarik tangan angah isk ni tak boleh jadi.

Ye Ke UstazWhere stories live. Discover now