"Zai..kau ada nampak zai tak jali..sejak tadi lagi aku mencari..sampai sekarang aku tak nampak batang hidung dia."soal cikgu fazli seraya mengipas2x mukanya yang sedikit berpeluh. "Entahlah..faz..aku rasa dia ada kelas kot..mungkin hari ni..jadual penuh.."jelas cikgu jali lagi. Ustaz zack dan ustaz syukur serentak masuk ke bilik guru dan bertembung dengan sumaiyan yang tertunduk malu. Isk bertuahnya sesiapa yang bakal memiliki gadis ayu ni kata hati ustaz syukur kemudian. "Aaa...kalau awak nak tambah koleksi silakan..lampu hijau..."perli humaira yang tiba2x muncul disisnya membuatkan ustaz syukur mengecilkan kelopak matanya. Eeee...telinga lintah..bukan setakat mulut je pok pek..boleh pulak dia rasakan apa yang dia fikirkan. Dengan perasaan geram pipi comel itu dicubit manja membuatkan humaira menjeling. Eee main cubit2x cubitan pulak pak janggut ni di tempat awam.
"Aduhai..sabor saje la wahai hati..tengok drama sebabak pulak awal2x pagi macam ni...tak cukup bermanja dirumah...di bilik guru pun boleh jadi..untungla ye ustaz..😉?"usik ustaz zack disambut gelak ketawa teman sepejabat. "Isk ustaz ni..tak ada maknanya nak manja bagai...kecoh jek..apa dia ingat dia sorang jekada hubby...kita pun ada tau.."jawab adawiyah yang muncul dengan nada cemburu. "Aaa..memang la ada..tapi jauh...mana mungkin nak beramah mesra...kan ada"😝ejek humaira membuatkan adawiyah merengek. "Ustaz..tengok isteri kesayangan ustaz ni..saja je nak sakitkan hati ada..eee!!"😢 "sudah2xlah..sayang..."tegur ustaz syukur lembut namun tidak diendahkan oleh isterinya. Eee perangai yang tu la membuatkan dia semakin geram.
"Ustaz...boleh buat secara formal tak?kita ni dekat kawasan sekolah...buatlah secara bekerja..kalau nak menunjuk2x tu...carilah tempat lain.."perli fifi dan segera berlalu sebelum kertas A4 1 rim ditangan humaira melayang. Ustaz syukur yang perasan akan tindakan isterinya segera mengenggam erat tangan humaira membuatkan humaira menjeling tajam. "Sabar sayang...sekarang sayang kembali ke bilik ..tapi ingat tau ..kawal perasaan tu..fifi..dia memang macam tu sejak dulu.."bisik ustaz syukur seraya mengiringi isterinya ke bilik pentadbiran.
"Dah kenapa muka tegang sangat ni?"sapa pengetua yang menyedari perubahan wajah humaira ketika itu. "O..maaf puan..terlebih minum cuka pagi tadi..sebab tu macam ni.."isk budak ni..kita prihatin terhadap kebajikan dia kena main pula isk budak humaira ni. "Yelah tu maira...elok sangat ye...minum cuka untuk sarapan..sudah lowyer buruk pulak pagi2x ni. Dokumen untuk esok maira dah print out ke belum?"soal pengetua untuk sekian kalinya. "Bereh puan...semalam dah lengkap semuanya..pak janggut tolong dan pak cik wan. Minah kepoh tu..langsung tak ada...sumbangan..yang merenyam adalah"adu humaira membuatkan fifi yang mendengar menghentakkan kakinya dan keluar. "Eee..tahulah baru beli kasut baru tak payah la nak demo kat sini..kang terpatah heel tu padan muka😂😁"ejek humaira membuatkan pengetua dan pak cik wan yang mendengar turut tersenyum. Isk..budak ni memang tak kering idea nak mengenakan orang.
Sumaiyah bertembung dengan ustaz syukur di susur gajah. Mereka jalan beriringan sebab jalan menuju ke bilik guru hanya 1 hala. "Ustaz..kenapa pandang sue macam tu?"soal sumaiyah lagi. Aik..bila masa pulak aku pandang dia..rasanya aku tengok bangunan sebelah sana je. Manalah tahu mulut murai tu buat hal lagi dengan budak mata sepet tu. "Ustaz..ustaz..sue tanya sejak tadi kenapa ustaz tak jawab..?"soal sumaiyah yang menanti jawapan dari ustaz syukur disebelahnya seperti hilang fokus saja. "Ohhh😥 ustazah..maaf saya tak perasan..ustazah tanya pasal apa ye..?"soal ustaz syukur rasa bersalah.
"Aik..macam merpati dua sejoli jek?"usik cikgu maria sambil mengunyah epal. Namun"aik ya..tu bukan ustaz dan sue ke?"soal cikgu amirah seraya jari telunjuknya mengarah ke susur gajah. "Amboi..ustaz..kalau maira dan zai berkawan dia marah tapi yang ni""isk..tak baik salah sangka..jangan main serkap jarang..tak elok..kalau maira tengok nanti apa pulak dia rasa kan?"soal cikgu yaya kemudian. "Maira rasa..macam nak makan sekotak coklat cabury..dan sekotak aiskrim coklat...macam sedap jek..kita denda pak janggut beli semua tu nak tak?". Ketiga2x sekawan itu terus menoleh..mereka tak menyangka bahawa humaira turut serta menyaksikan adegan tersebut sambil tersenyum penuh makna tersirat menyebabkan lidah ketiga sekawan itu kelu.
"Best tak tengok drama akasia tadi kak ya?rasanya dah berapa episod ye ada?aku terlupa pulak"perli humaira selepas ustaz syukur dan sumaiyah masuk. Sumaiyah pula tersipu2x malu duduk berhadapan adawiyah yang masih lagi blur..tidak memahami apa yang berlaku. "Aik..biar betul kau maira..sejak bila jadi peminat drama akasia ni bukan ke kau ni minat drama saranghae jek ke?"soal adawiyah sambil mengarukan kepala. "Ustazah..minat tak tengok drama...kekasih ku suami orang?"soalan yang diajukan oleh humaira membuatkan air yang diminum cikgu amirah tersembur ke wajah cikgu yaya membuatkan cikgu yaya menjerit kecil. Isk..budak maira ni..dia main streeet jek...langsung tak guna jalan bersimpang lagi isk. Mereka memjeling ke arah ustaz syukur yang turut memerhati isterinya. "Iye..saya...apa..drama apa?"soal sumaiyah tergagap2x. "Isk ada ke drama tu maira?kau ni main hentam jek..mana ada..."belum pun sempat adawiyah mengulas panjang lebar mulutnya sudah disumbat dengan sepotong buah epal.😖eee..sadis punya bff..main dera je..sakitnya hati..keluh adawiyah sambil mengunyah perlahan epal yang disuapkan humaira tadi..ehmm..sedap jugak ye..ambik sepotong lagi la.
"Isk sue..tak tengok ke?bestla citer tu sue rugi kalau tak tengok..heroin cite tu sebijik macam karektor sue..cantik..lemah lembut..sopan santun..berbudi bahasa...pemalu..."sesekali kedengaran deheman ustaz syukur menjeling humaira yang semakin galak mengusik. Eee menyibuk jek pak janggut ni. Nasib baik dok jauh kalau dekat aku tarik2x janggut sejemput tu..tak padan dah ada anak masih jugak nak menengok gadis lain..eee sabo je la.
"Kak..tadi saya ada belikan makanan saya dah letakkan kat bilik sebelah jemputlah makan ye.."potong ustaz syukur tiba2x. Humaira bangkit dan berdiri disisi ustaz syukur dan tiba2x kedengaran ustaz syukur menjerit kecil. Adawiyah dan yang lain hanya menyembunyikan ketawa dan turut membuntuti humaira ke bilik sebelah.
"Zai..kenapa asyik termenung jek?ke nak minta sue suapkan?"usik ustaz😆zack seraya menyuapkan nasi dangang ke dalam mulutnya. "Tak adalah ustaz..tengah tunggu sesiapa yang sudi bancuhkan air panas "luah khuzairi seraya memandang air nescafe tarik yang sedang dibancuh oleh humaira."amboi..banyak cantik..banyak lawa..tak ada masa aku nak melayan ..pergilah bancuh sendiri..tapi kalau kau memang muka tak malu mamat sepet..mintalah kat sue..boleh kan sue?😍"pujuk humaira seraya duduk disisi sumaiyah. Namun belum sempat dia berbuat apa2x nescafe di tangannya diambil khuzairi dan dihirup perlahan. Oo...kau memang nak kena...dengan perasaan geram humaira terus mengetil paha khuzairi nasib baik air itu sudah diletakkan diatas meja..tanpa sengaja tangan comel itu digenggam..untuk mengelakkan jari halus itu terus mencubit. Wajah kedua2xnya berubah seketika. Ustaz zack dan cikgu fazli berdeham untuk beberapa kali. Risau jika singa jantan muncul namun perkara dah terjadi sudah di depan mata. Wajah ustaz syukur ketika itu kemerah2xan menahan amarah. Dengan perlahan ustaz syukur berlalu.😡😠sabar2x...ni semua salah faham aku sahaja tapi kenapa hati aku ni sakit sangat..terlalu sakit...keluh ustaz syukur berkali2x.
YOU ARE READING
Ye Ke Ustaz
RomanceSiapa sangka dan siapa yang mampu menduga jodohnya tidak seperti yang difikirkan. Jdoh pertemuan itu sudah ditentukan maka tiada siapa yang mampu mengubahnya melainkan dariNya. Humaira dia seorang gadis yang sedikit nakal tapi hatinya baik suka meng...