bab 51

622 18 0
                                    

"Kak maira..boleh la..bolehla..temankan kami main petang ni. Kita orang tak cukup korum la. Cikgu adawiyah tak boleh turut serta sekarang ni."rayu pelajar kelas adawiyah. "Aa la maira kalau ye pun kau marah kat aku..kau tolongla budak2x ni. Kalau ikutkan hati aku ni maira nak saja...""ooo..kau nak main jugak la ye?boleh jugak petang ni kau jangan lupa..kalau kau tak datang siap..tapi aku ada syarat itu pun kalau kau boleh tunaikan.."ugut humaira tanpa rasa bersalah. "Alah boleh la cikgu...nanti siapa nak tolong kita orang..tunaikan je la ye cikgu"rayu anak murid adawiyah penuh mengharap. Adawiyah dah faham sangat perangai maira ni kalau nak sesuatu mesti ada balasan eee...stresss macam ni. Kalau tak kerana dia tengah berbadan dua jangan harap dia nak mengalah. 😑 "kau jangan nak mengada2x letak syarat yang pelik2x aku tak larat. Kalau tidak aku buat aduan kat pak janggut kau nanti""oo ada hati nak mengadu cubalah kalau berani..aku send gambar kau dan faz minggu lepas nak?"ugut humaira lagi membuatkan adawiyah menjerit. "Hoiii agak2x la maira...kau ni saja nak bikin panas kan?!"😠marah adawiyah lagi. "Ala cikgu kak maira..sekarang bukan masanya nak bergaduh. Kalau bukan sebab kak maira boleh menyamar jadi team kita orang kita orang pun nak merayu macam ni.."keluh anak murid adawiyah lagi. "Yelah..yelah akak tolong tapi kamu kena minta izin dari ustaz dulu sebab akak ni kena mohon cop mohor diraja dulu baru boleh join"anak murid adawiyah menyembunyikan ketawa mereka kak humaira memang kadang2x lawak tak kena tempat. Siapa tak kenal ustaz syukur kalau pasal nak minta izin kena jawab soalan cepu emas dulu yang payahnya. "Orait no problem akak maira..cikgu boleh tolong betul tak?""laaaa kenapa pulak cikgu kamu kan yang berniat nak minta tolong..mintalah sendiri kat pak janggut kak maira kamu tu..cikgu tak nak masuk campur"usik adawiyah membuatkan anak muridnya menjerit mohon pertolongan maka meriahkah cafe tersebut dengan jeritan mereka.
Petang tu khuzairi membiarkan studentnya menelaah buku dan membuat latihan sementara dia masih sibuk mencari idea untuk tugasan seterusnya. Kedengaran diluar sana riuh dengan suara pelajar. Almaklumlah block dia berhadapan dengan gelangang bola keranjang/bola jaring. Dia menjenguk ke luar jendela kelihatan ramai pelajar berkumpul di bawah. "Ada game ke petang ni?"soal khuzairi kepada anak muridnya. "Ye cikgu perlawanan persahabatan sekolah kita dengan 2 sekolah menengah yang berdekatan"jelas rahmat selaku ketua kelas. "Ooo..macam tu..selalu ke aktiviti ni dijalankan?"soal khuzairi lagi. "Program ni dilakukan 3 bulan sekali cikgu untuk mengeratkan hubungan siratulrahm antara 3 buah sekolah menengah"jelas rahmat sambil dihiburkan dengan suara pelajar lelaki yang bising membuat aksi. "Sudah..jangan nak buat perangai di dalam kelas saya. Cepat siapkan tugasan jangan sibuk nak pandang ke luar je"tegas khuzairi dia pun pernah mengalami saat itu pantang tengok pelajar dari sekolah lain mulalah nak tunjuk bakat. Sesekali wajah itu dihiasi senyuman.
Linda dan teman2xnya yang lain masih lagi tergelak sejak tadi seronokla tu kenakan aku. Pak janggut ni pun satu saja nak kenakan aku. Dengan wajah yang cemberut humaira mencubit pipi anak murid adawiyah sorang2x sehinggakan mereka mengadu kesakitan. "Sakitlah kak maira...tengok pipi linda yang comel ni dah berbirat"rengek linda begitu juga teman2xnya lain. "Gelak la lagi selepas ni akak maira tarik diri padan muka"usik humaira membuatkan anak murid adawiyah menjerit. Nasib baik pak janggut tiada kelas hari ini.
Khuzairi selesai kelas petang turut serta menyaksikan perlawanan persahabatan dari jauh kelihatan cikgu maria dan sahabatnya sedang galak memberi sokongan termasuk cikgu cengeng pagi tadi. Boleh pulak dia menjerit bagai..eh cikgu fazli pun ada.
"Kau tengok tu ada..maira boleh lagi main tipu..nasib baik bukan aku jadi pengadil. Nasib budak2x tu la kena main"ujar cikgu fazli sambil menyumbatkan popocorn ke dalam mulut. "Maira..macamla kau baru kenal dia hari ni. Memang yang tu la makanan dia. Dia ingat bola jaring ni macam bola keranjang kau tengok dia memang suka main singgung bontot😤"protes adawiyah lagi. "Masaklah budak2x tu disebabkan maira.."gelak cikgu maria dan amirah serentak. Nasib baik budak tu tak terjatuh disebabkan bontot dia yang boleh tahan kalau menyingung sesiapa.
Game pertama tamat setiap pasukan diberi rehat selama 15minit.  Humaira merampas air minuman ditangan adawiyah. "Meh..haus...ada..boleh tak kau beli jus yang sedap sikit. Ni alahai kau beli 100 plus jek..kedekut betul!"usik humaira lagi. "Hello madam..ni dah dikira bersyukur aku nak taja minuman termasuk makanan haaa...banyak cekadak pulak"😬balas adawiyah sambil merampas kembali airnya dari pegangan humaira. "Faz..kau ada badage tak?"bisik humaira perlahan. Cikgu fazli menjeling kehairanan dah kenapa pulak nak minta bandage bagai. "Kau kenapa maira?kau luka ke?kat mana?"soal cikgu fazli sedikit terkejut. Dengan selamba humaira menutup mulut cikgu fazli. "Woi maira..kalau ye pun nak bercengkerama pandang2x la sikit ni kawasan awam..kau nak budak2x tu lapor kat pak janggut ke?"usik adawiyah kembali. "Aa maira kenapa buat faz macam tu nasib baik ustaz tak ada..dah lepaskan tangan tu..tak elok"tegur cikgu maria lagi membuatkan humaira menjeling cikgu fazli tajam itu merupakan amaran agar rahsia tidak terbongkar. Cikgu fazli cuba mencari kat mana dia boleh pinjam. Kebetulan dia terlihat khuzairi di tepi padang. "Zai kau ada bandage lebih tak ?kalau ada aku nak pinjam"soal cikgu fazli lagi. Khuzairi bangkit dan menuju ke arah keretanya dan membawa segulung bandage yang masih baru lagi. "Ni ambik la kebetulan aku baru beli petang semalam ingat nak guna main petang nanti"jelas khuzairi sambil menghulurkan ia kepada cikgu fazli. "Thanks bro..nanti aku ganti balik ye..!"jerit cikgu fazli dan berlari anak.
Humaira minta diri sebentar ke taman seberang untuk mengelak dari diketahui oleh teman2x. Sedang elok humaira terkial2x membalut sikunya khuzairi kebetulan ada lalu di kawasan itu. Laaa dia ni lagi. Kenapalah aku kerap sangat jumpa budak ni. 😮eh dia guna baju team sekolah WK memang sah pelajar sekolah ni. "Mari saya tolong balutkan..dah tahu diri tu tak mampu nak buat sendiri kenapa tak minta tolong dah hampir 5 minit saya tengok awak terkial2x nak balut"sergah khuzairi dari belakang membuatkan humaira jatuh dari atas kerusi membuatkan khuzairi tergelak. "Apa!!lawak ke?menyibuk je..suka hati sayalah nak buat apa. Macamlah aku ni sibuk nak minta tolong dari tadi..dia yang sengaja cari pasal""amboi tak padan dengan diri tu tengah sakit macam bertih jagung je mulutnya ye..saya tolong game dah nak mula 5 minit lagi". Laa macam mana budak sepet ni tahu aku ada game..eee ni mesti tengah skodeng."ok dah siap pun kasih diterima.."ujar khuzairi selepas selesai membalut siku humaira yang terluka. "Hekeleh..perli la tu...terima kasih banyak2x...budak mata sepet caw cin cau...!!"jerit humaira dan terus melarikan diri. Apa😨😧😥buat penat aku je tolong dia gelar aku budak mata sepet apa..salah ke mata aku sepet..tapi sepet sangat ke mata aku ni?soal khuzairi perlahan sambil meraba matanya lagi. Sudah aku pun kena sampuk budak tu jugak.

Ye Ke UstazWhere stories live. Discover now