Sepeninggalan ustaz syukur ke tandas humaira dan anak2x menunggu di lobi sahaja sebelum berangkat balik ke sekolah.
Ustaz firdaus yang sedang sibuk membaca wassap di telefon terlanggar beg yang ada di hadapannya.
Siapa sangka..jodoh mereka masih ada. Dihadapan dia saat ini ialah humaira..ya humaira..setelah sekian lama tidak berjumpa hampir 2 tahun..
"Assalammualaikum...ya humaira...alhamdulillah kita berjumpa lagi..masih seperti dulu.."😊sapa ustaz firdaus membuatkan beg yang didalam genggaman humaira terjatuh dan dikutip oleh ustaz firdaus.
Dengan senyuman penuh makna tersirat ustaz firdaus duduk disisi humaira namun humaira bertindak lebih cepat dan bangun."Awak nak apa?dan untuk apa awak di sini bukankah tempat awak jauh nun di sana..."😡soal humaira dengan nada kasar. Namun wajah ustaz firdaus tetap tersenyum.
"Betulla sangkaan saya..sikap humaira masih macam dulu..kasar tapi memikat..."usik ustaz firdaus lagi.
Ustaz syukur yang keluar dari toilet ketika itu ternampak ada seorang lelaki bukan muhrim sedang berbual dengan isterinya. Hatinya saat itu berasa risau..terus kakinya melangkah laju untuk menghampiri keluarganya."Maaf...ini keluarga saya dan..eh..awak?"ujar ustaz syukur terkejut dan cepat2x dia mengenggam tangan humaira yang saat itu sedang menahan amarah pasti lelaki itu membuatkan perasaan isterinya semakin sakit.
Untuk apa lagi lelaki itu menganggu rumahtangganya."Maaf..saya tidak bermaksud untuk menganggu..saya sekadar bertanya khabar..comelnya anak2x ni.."
"alhamdulillah..rezeki dariNya..ini sebahagian dari keluarga kami.."jelas ustaz syukur tenang. Dia dapat merasakan perubahan yang tergambar diwajah lelaki dihadapannya saat itu.
"Alhamdulillah..humaira kini menjadi ibu..kepada anak2x yang comel ini. Namun berlainan dengan saya..saya masih belum menerima nikmatnya yang satu ini..tapi saya redha..pasti ada hikmah disebaliknya.."dengan nada sedih ustaz firdaus minta diri dan berlalu meninggalkan humaira yang diam tanpa kata.
Sepanjang perjalanan balik ustaz syukur perasan perubahan humaira. Sikap mendiamkan dirinya pasti akan berterusan entah
mengapa hati lelakinya gelisah bila terbayang akan situasi tadi seandainya dia lewat sampai mesti banyak lagi yang akan membuat hati humaira terguris."Habibati..anak2x dah tidur ke?"soal ustaz syukur.
"Erhm..mereka dah lena semua..jadi tak adalah pengacau tegar bila maira kemaskan rumah sekejab lagi.
Habibi nak makan ke?maira dah siap masak anak2x pun lena sebab dah kenyang la tu. Penat bermain..lapar lepas tu ngantok".Dari pandangan ustaz syukur senyuman yang terukir di wajah itu begitu hambar kenapa agaknya.😕😑 hati dan otak ustaz syukur tidak berhenti berfikir dan terus berfikir penyebabnya.
"tak lapar ke?temankan habibi makan.."pelawa ustaz syukur sambil mengenggam jemari humaira untuk turut sama makan tengahari.
Adawiyah:kau kat mana maira?
Humaira:laaa kat mana lagi ada...kat taman negara.la takkan tu pun kau tak tau..seronok macam2x ada
Adawiyah:isk kau kenakan aku balik ye maira..yelah soalan bodoh memang patut dapat jawapan bodoh jugak kan?😡
Humaira:aku tak cakap apa2x yang tu kau sendiri yang anugerahkan..lain kali agak2x la nak buat soalan kbat...hampeh..
Adawiyah:alah aku bosan ni luqman tinggal kat kampung aku bosan..aku g umah kau boleh tak?pak janggut kau mesti sibuk kan?
Humaira memandang ke arah suaminya yang sibuk membantunya berkemas selepas mereka selesai makan tengahari tadi sehingga sekarang
Humaira:dia tak kisahla..kau datang je sini..aku pasti kau tidak akan merasa bosan waima sesaat pun..😈
Humaira tergelak jahat..padan muka kau ada nak sangat ye ke rumah aku ni sekejab lagi kau taulah nasib kau..😸😸
"Assalammualaikum...maira..aku datang ni kau kat mana?"laung adawiyah di pintu gate. Kelihatan ustaz syukur muncul dan membuka pintu gate serta menjemput adawiyah masuk.
"Waalaikumussalam..masukla ada..maira
ada kat dapur"jelas ustaz syukur."Welcome to my home...dear..come2x..."lain macam jek bunyi nada budak maira ni mesti ada benda dia nak kenakan kat aku.
Suara hati adawiyah memang tak pernah salah setibanya dia dirumah humaira dia sudah diarahkan membantunya mengemas bahagian dapur.
Fuhhh..jahat!!!ingatkan dapat bersantai hujung minggu begini tapi kena dera pulak.😂"Amacam ada...rasa bosan kau tadi dah recharge ke?"usik humaira bila melihat wajah cemberut adawiyah selepas 1/2jam membantunya mengemas bahagian dapur.
"Jahat betul kau ni maira!!ada ke melayan tetamu macam ni..mendera perasaan zahir dan batin tahu tak?!eee..bukan nak menghilangkan stresss..semakin bertambah pulak stressnya aku rasa saat ni tau..!"marah adawiyah sambil membaling kertas tisu ditangannya ke arah humaira yang seronok mengenakan dia sejak tadi.
"Kenapa habibi dengar kecoh je kat dapur?masih ada lagi ke yang perlu ditolong?"soal ustaz syukur seraya meneguk air kosong untuk menghilangkan dahaga.
"Ustaz..kenapa ustaz tak bagi tazkirah dekat budak maira ni?macam mana cara melayan tetamu bila berada dirumah.."adawiyah mula mangadu dengan harapan budak humaira tu kena sound sedikit asyik membuli je kerjanya.
Dah jadi ibu kepada 3 orang anak pun masih nak berlagak
macam budak2x."Eleh sebelum kau mengata aku..kau tu 2x5 je pun ada. Apa kau fikir orang dewasa suka ke nak buat aduan macam ni?
ni semua poyo...kau pun perangai macam budak2x mengadu konon..benda kecil pun nak kecoh 1 rumah 😝😜"ejek humaira membuatkan adawiyah geram dan mengeletek humaira sepuass hati.Isk mereka berdua ni..perangai sama saja..nak menangkan siapa..ustaz syukur mengambil langkah terus meninggalkan 2 sahabat itu di dapur dan dia naik ke atas membersihkan diri dan menengok anak2x lebih baik.
"Hai ada awal pagi dah cuaca mendung..ada masalah apa?"soal ustaz zack mengusik.
"Mesti dia tengah rindukan anak tak pun si abang sayang almaklumlah cuti panjang..tapi bagi ada sekejab jek kan ada?"soal cikgu maria lagi sambil tersenyum.
"Bukanlah ustaz akak ya..semalam ada masih geram kat maira. Dia buli ada..yang paling ada geram tu haaa ustaz aka pak janggut maira boleh pulak bersengkongkol dengan maira buli ada..
eee sakitnya tuh disini ...didalam hatiku..🎤🎤".Tak lama kemudian adawiyah kena baling menggunakan bola kertas.
"Eee..jangan nak melalak pulak kat sini ada..kalau suara tu macam cici tu tak apa jugak..sakit tau telinga kami ni mendengar suara kau tu"sakat cikgu fazlie lagi menyebabkan adawiyah balas balik dengan membalingnya menggunakan pen yang ada dihadapannya ketika itu.
"Eleh kalau nak tunggu sora sedap bilaa haaa faz...bertanduk kot ..😝😋"jawab adawiyah lagi.
"Panjang umur kau maira tadi ada tengah mengumpat pasal kau"adu cikgu fazlie berniat mengusik adawiyah.
"Aaa..kerja baru sekakang kera dah nak mengadu domba...poyo la kau ni ada..macam budak2x..eee"usik humaira😆 semakin galak mentertawakan adawiyah.
YOU ARE READING
Ye Ke Ustaz
RomanceSiapa sangka dan siapa yang mampu menduga jodohnya tidak seperti yang difikirkan. Jdoh pertemuan itu sudah ditentukan maka tiada siapa yang mampu mengubahnya melainkan dariNya. Humaira dia seorang gadis yang sedikit nakal tapi hatinya baik suka meng...