Qalisya berjaya diterima untuk mengisi guru ganti di smk bidadari. Yess pucuk dicita ulam mendatang. Hasrat dihati hampir tertunai.
Bersusah payah dia memohon untuk jawatan itu akhirnya dia diterima. Dengan lengok lemah gemalai qalisya hadir pagi itu untuk melapor diri. Siapa sangka hajat dihati tertunai bila pagi itu dia terserempak dengan jejaka idaman hati.
"Selamat pagi.."ucap qalisya sambil matanya galak memerhati lelaki dihadapannya ketika itu. Ustaz syukur yang sedikit terkejut mengucap didalam hati.
Isk budak ni..macam pernah kenal tapi kat mana ye. Kenapa dia ni ucap selamat pagi?bukan muslimah ke?ustaz syukur bertanya kepada dirinya sendiri."Yee..maaf..saya.."
"assalamualaikum ustaz..maaf menganggu..sekarang masa ustaz"tegur salah seorang pelajar membuatkan ustaz syukur tergendala sebentar untuk
bertanya lebih lanjut.Isk sibuk je budak ni aku baru je nak melancarkan godaan.
Ketika itu hanya kelihatan susuk belakang ustaz syukur sahaja pada pandangan qalisya.
"Zai...ooo..zai..ada berita baik. Pagi tadi ada sweet 17 teen melapor diri kat sekolah kita. Manalah tahu ada rezeki"usik cikgu rahim lagi. Ustaz zack dan cikgu jali
hanya tersenyum."Kenapa cikgu?jika ada budak baru mesti beritahu kat zai. Isk zai belum ke arah tu lagi..
kalau tidak..zai tak perlu nak tunggu lama2x masuk meminang"seloroh khuzairi lagi."Iyelah tu..meminangla sangat. Sue pun dah cari jodoh lain. Yelah siapa nak menaruh harapan macam kak ton ye tak maira?"soal adawiyah.
"Isk kenapa kau kaitkan aku dengan lagu kak ton isk..veteran"usik humaira lagi membuatkan
adawiyah geram."Sudah2x kamu berdua tu perut dah semakin membesar perangai tu cuba elok2x sikit"tegur cikgu amirah tegas membuatkan adawiyah
dan humaira serentak
menjawab"ok madam...arahan diterima roger and out.."
eee budak 2 orang ni kalau tak kenakan orang memang tak sah marah cikgu amirah didalam hati.Aduh penatnya..ini dah masuk sesi ketiga aku mengajar. Sampai saat ini aku langsung tak bertembung dengan lelaki itu.
Dia ni ada kelas sampai petang ke?keluh qalisya didalam hati.Cikgu maria yang terasa pening duduk berehat sebentar di satu sudut dan terlangar seseorang mungkin pelajar.
"Maaf..cikgu.."
"isk apa ni..kalau berjalan tu mata tu boleh tengok elok2x tak?ni main langgar je. Isk..tak padan diri tu dah berumur ada hati
nak mengandung lagi"marah gadis itu.
Hati cikgu maria saat itu terasa panas pulak..kenapa cantik
sangat bahasa pelajar sekarang langsung tak hormat guru lagi."Maaf awak pelajar tahun berapa?"soal cikgu maria tegas sambil merenung tajam
wajah itu. Wajah itu..ye ..pelajar baru ke?"sorry..im not student ok...
just call me sya..miss sya.."dengan nada sombong qalisya berlalu meninggalkan
cikgu maria terlopong.Haaa😲sejak bila pulak ada guru bahru..isk takkan la. Iye ke budak tu?muda lagi tu.
Saat qalisya sibuk mencari bilik guru dia terserempak dengan sumaiyah yang kebetulan sedang berbual dengan ustaz syukur.
Qalisya sengaja membuat onar dan perpura2x jatuh.Sumaiyah ketika itu turut tertolak ke tepi menyebabkan gadis itu tersembam ke arah
ustaz syukur."Eh...kenapa ni?"soal ustaz syukur sambil menolak lembut tubuh itu ke sisinya. Isk niaya kalau maira nampak musuhnya
gerenti kena dengar mulut bechok tu tanpa henti.
Sumaiyah ketika itu cuba untuk menganalisa apa yang sedang berlaku.Kalau maira melihat adegan itu pasti dia mengamuk.
Wahh...budak😲😨sengal!!!kau memang sengaja cari nahas...faz..mana faz..dengan cepat2x adawiyah bangkit dan terlanggar khuzairi.
"Astarfirullah...kenapa ni ada?.
.hati2x awak tu berbadan dua..jangan main langgar jek""isk kau ni zai..faz..mana faz?"soal adawiyah.
"Kenapa?dia kat gelanggang..sudah kau jangan nak
pergi sana bahaya. Budak2x bukannya faham keadaan kau. Sudah ..masuk"dengan perlahan tubuh adawiyah ditolak masuk semula.Qalisya sejak tadi berupaya untuk mendekati lelaki itu tapi tidak berjaya.
Siapa gadis bertudung labuh itu?wajah gadis itu semakin ligat bermain di fikirannya ketika itu."Fifi..kau nak ambik cuti bila?"soal humaira lagi.
"Aku nak ambik bulan depan..kau pulak maira bila?"soal fifi yang semakin payah untuk bergerak. Kandungannya pun sudah masuk minggu ke 35.
"Aku?esok nak due baru aku cuti..buat😆😆apa cuti awal sangat. Bosan kau tau tak..?"usik humaira lagi."Pak cik wan rasakan maira..2 bulan sebelum ustaz dah aply untuk maira"usik pak cik wan lagi.
"Isk..yang tu kak
ya yang aply..maira dah proses dah pun. Lagipun kesihatan kak ya kurang memuaskan mengandung kali ni kan pak cik wan. Kesian kak ya.."ujar humaira dan bangkit."Maira..sue belum ada khabar gembira lagi ke?"soal fifi tiba2x. Eee budak ni suka nak menyakitkan hati punya soalan.
"Kau tanya soklan tu kat sue...siap kau fifi..aku tenyeh2x
cili padi kat mulut kau nanti. Akai ada ka?dalam masa 2 minggu..kau nak sibuk2x pasal rezeki orang tu kenapa?ke kau dah ambil insurans berjuta2x untuk mulut kau tu?"marah humaira membuatkan fifi terus senyap."Maira..kawal😅amarah tu..bawa mengucap ye..pak cik nak ke stor sekejab. Fifi mari ikut pak cik wan kejab."pelawa pak cik wan.
"Laaa dah kenapa pak cik nak dera budak fifi tu?isk budak tu dah sarat la pak cik jangan nak ngada2x..kalau buat jugak memang nak cari nahas"jerit humaira geram.
Dalam diam pak cik wan
tergelak
"eh sayang jugak maira kat fifi ye...tak adalah pak cik wan nak dera dia. Pak cik wan nak ajak dia
pergi minum kat cafe. Maira tak boleh join sebab pak janggut tu.."jelas pak cik wan sambil mulutnya menunjukkan dihadapan pintu saat itu terpacak ustaz syukur dengan bungkusan."Sedap sangat ke ?"soal ustaz syukur sambil jarinya ligat mengelap sos diwajah isterinya.
"Habibi..budak segal tu.."
"opsss sory..sya ingatkan ni bilik rehat..hai...boleh sya join?"dengan perasaan tak malu qalisya duduk di samping ustaz syukur.Wajah humaira ketika itu antara percaya atau tidak. Budak sengal itu dihadapan mata. Ke aku ni ilusi jek..terlampau kenyang kot..sejak tadi melantak..😰😩😣.
Humaira terus bangkit sebab rasanya hilang selera bila nampak muka budak sengal tu. Apa kes budak tu boleh berada didalam sekolah ni.
"Maaf kak..kami tak sengaja"pohon salah seorang pelajar
tahap satu.
"Isk nasib baik baby akak ni kuat macam ultraman tau..kalau tidak lama dah akak terjatuhhh tadi..erhm..
lain kali kalau nak lalu kat koridor ni berjalan ye..jangan berlari 100meter..yang tu elok kat padang sekolah..ingat tau.."perli humaira membuatkan pelajar
itu tersenyum sendiri menyedari kesalahan diri."Baik kak...saya tak buat lagi". Iye la tu tak buat lagi 😡tak sampai beberapa saat dia marahkan pelajar tu dia buat hal lagi aduhai sabo je la.
Humaira menoleh ke dalam bilik pentadbiran kelihatan ustaz syukur sedang bersiap untuk turut serta beredar dari situ. Kalau aku memang taklah nak terhegeh2x nak mengoda kalau orang tak hingin.
Tengok je dah tahu...budak mentah fikiran pun belum matang ada hati nak bermain api. Memang tahap S melampau..😎
YOU ARE READING
Ye Ke Ustaz
RomanceSiapa sangka dan siapa yang mampu menduga jodohnya tidak seperti yang difikirkan. Jdoh pertemuan itu sudah ditentukan maka tiada siapa yang mampu mengubahnya melainkan dariNya. Humaira dia seorang gadis yang sedikit nakal tapi hatinya baik suka meng...