“Bos! Bos jangan nak memaksa saya boleh tak? Kalau saya cakap tak nak, tak naklah. Saya tak sukalah kena paksa macam ni!” balasnya kasar. Sudah 3 hari dia dipaksa macam ni.
“Ada saya suruh awak membantah ke Lili? Saya cuma nak awak balik jumpa adik saya. That’s it.”
“Eiii! Bos dengan adik bos sama naik taraf gila! Takkanlah saya nak jumpa Faliq? Nanti apa yang Quratul cakap? Saya ni tak gila lagi bos!”
“Saya tak kata awak gila pun. Look, he is my brother dan saya cukup terkesan dengan apa yang dirasakan oleh adik saya sekarang ni. Dia mencintai awak Lili…”
Hesy! Ini kes memaksa hati aku ke apa? Tak naklah aku jumpa Faliq. Buat habis masa je jumpa dia. Lagipun, bukannya ada benda yang mustahak sangat pun.
“So?” pinta Ammar ingin kepastian.
“Apa yang so nya? Memang saya tak naklah bos. Kalau bos rasa nak memaksa saya lagi lepas ni, saya takkan teragak-agak pergi jauh dari sini. Lagi buat adik bos merana. Nak?” sengaja dia bermain tarik tali. Dari tadi asyik memaksa aku je kerjanya!
“Aikk? Pekerja ugut bos sendiri?” dah terbalik ke macam mana ni?
“So what? Bos pun sama je. Suka memaksa. Saya tak suka dipaksa bos. Lagipun biarlah adik bos tu dengan Quratul. Lama-lama dia akan cintakan Quratul jugak. Saya dengan dia just best friend. Tak lebih dari tu…”
Aku ingatkan lepas aku pergi jauh dari hidup Faliq, aku akan berada dalam keadaan tenteramlah. Rupanya tak jugak bila bos aku ni rupanya abang kepada Faliq! What consider. Hurfff… kalau ikutkan hati aku ni, nak je aku berhenti kerja tapi kalau aku berhenti kerja, apa yang aku nak buat di Negeri Sembilan ni?
Bosnya dijeling sekilas. Nasib baik kau ni bos tau? Kalau kau ni abang aku, dah lama agaknya aku karate! Dah orang cakap tak nak tu, tak naklah.IZZUL menahan ketawanya. Aduh! Ingatkan datang ke Negeri Sembilan ni, kawan aku ni hidup dalam keadaan aman. Rupanya gempa bumi jugak! Aduh…ini yang kelakar ni!
“Kau ni kalau nak gelak, gelak jelah! Kang terputus wayar kentut pulak, susah aku!” Lili menongkat dagunya. Macamlah dia tak nampak muka keruh tahap nak gelak si Izzul tu.
“Li…kau nak buat macam mana sekarang ni? Ada plan?” Lili menghembuskan nafas kuatnya. Plan?
“Apa yang plan nya? Apa? Kau nak suruh aku bunuh si Ammar dan Faliq tu?”
Dahi Lili ditolak kuat. Sikit punya bengong kawan aku ni. Takkanlah nak suruh bunuh si Ammar dan Faliq tu pulak?
“Kau ni pun nak cakap biarlah berilmiah sikit. Kau ingat aku ni dah cukup terer sangat ke nak suruh kau bunuh si Ammar dengan Faliq tu? Tak nak aku tidur lokap. Cuma, aku nak tanya kau ada plan ke untuk lari dari Faliq?”
Lili mengetuk-ngetuk dagunya. Plan nak lari dari Faliq? Hmmm…bunyi macam sesuai sangat. Tapi…plan? Apa plan yang aku ada? Dia memandang Izzul yang tengah sedap menyedut air teh o aisnya. Hmmm…ini aku boleh pakai.
Izzul mengerutkan dahinya bila Lili memandangnya semacam. “Woi…yang kau tenung aku macam tu? Dah gila? Mereng?”
Lili menyepak kaki Izzul di bawah meja membuatkan Izzul terjerit kecil. Wooo…sakit siot oii! Macam kena renjat elektrik.
“Suka hati kau je kan nak cop aku mereng? Aku rasakan aku ada plan macam mana nak larikan diri aku dari Faliq…”
Izzul menjongketkan keningnya. Dengar macam minah ni ada idea yang bagus. Aku pun nak dengar jugak. “Apa dia? Cer cite? Macam menarik je bunyinya?” Izzul tersenyum. Tak tahu bala nak timpa.
“Kau! Kau orang paling sesuai jadi partner aku.”
Mata Izzul membeliak plus bulat. Aku? Jari telunjuknya ditunjuk tepat kepada mukanya. Diulang berkali-kali. “Aku? Hahaha…” Izzul menepuk tangannya. “Memang sah wayar bumi kau dah terputus! Kau dah gila ke apa nak jadikan aku ni partner kau? Memang taklah!”
Izzul menyandarkan badannya ke kerusi. Isy! Ini idea paling sengal aku pernah dengar? Muka aku ni yang nak jadi partner dia? Tak sesuai! Lagipun, aku ni tak pandai nak berlakon. Sorry lah…kalau bagi aku jadi pelakon, jahanam skrip dibuatnya!
“Alah Izzul…please? Tolong aku? Mana ada orang lain yang boleh bantu aku!” ujar Lili separuh merayu. Mintak-mintaklah Izzul setuju.
“Lili…kau ni boleh share idea kau dengan aku tapi bukan share untuk buat aku part of your ‘business’. Tak ada kerja aku nak masuk campur aduk urusan kau. Aku tak nak!”
“Alah Izzul…” dia merayu lagi. Terdesak sangat dah ni.
“Apa alah-alah? No! Aku tak nak. Kau carilah sapa-sapa yang boleh. Aku tak nak bersubahat. Tak pun macam nilah. Kau buat don’t know je dengan abang dia tu. Mungkin abang dia saja nak test kau?”
“Mana mungkin abang dia nak test aku. Kau ni pun agak-agaklah! Abang dia memang betul-betul serius ok! Aku kenal sangat dengan bos aku tu!” dia kembali menongkat dagunya. Buntu dengan apa yang dia perlu buat.
“Izzul…andai katalah kan kalau abang dia call Faliq suruh datang sini jumpa aku? Macam mana weyh?!” mukanya dicuakkan. Takut jugak aku kalau betul-betul terjadi.
“Tak ada maknanyalah. Habis senang cerita, kau baliklah KL balik? Jumpa Faliq dan dengar apa yang dia nak cakap.”
“Aku tak nak buat Quratul sedih…”
“Alah kau ni. Kau balik sana jumpa Faliq bukannya nak ngorat dia pun. Mesti Quratul akan faham. Takkanlah dia nak cemburu buta macam tu je?”
“Aku tak sure lah Izzul. Aku kena fikir masak-masak. Lagipun, aku tak rasa yang aku nak berjumpa dengan Faliq buat masa sekarang ni. Aku tak ready lagi,” ye ke kau tak ready? Bukan ke hati kau menanggung rasa rindu tahap gaban sekarang ni? Cuma ego kau je yang halang.
“Ikut suka hati kaulah Lili. Aku cuma tahu cakap je. Yang nak kena hadapi masalah ialah kau. So, harap kau berjaya. Yang penting, aku tak nak jadi partner untuk kerja gila kau. Sebelum kau buat apa-apa, kau kena fikir masak-masak. Baru kau bertindak…”
Lili mengeluh kecil. Sejujurnya aku pun tak ada idea untuk semua ni. Aku buntu dengan diri sendiri. Otak kata jangan pergi kepada Faliq tapi hati? Hati mengatakan yang aku perlu jumpa dengan Faliq dah tahu perkara yang sebenar. Huh! Yang mana satu aku perlu ikuti?
Telefonnya Lili berbunyi. Ada what’s app masuk. Lili mengeluarkan telefonnya lalu membuka halaman what’s app. Errr…kak long?Ada apa kak long what’s app aku tiba-tiba ni?Kak long: Assalamualaikum Lili…
Ada apa-apa jadi dengan ibu ke? Cepat-cepat Lili membalas what’s app kakaknya.
Lili: Waalaikumussalam. Ada apa kak long? Tiba-tiba what’s app aku ni? [send]
Typing…
Kak Long: Aku ada benda urgent nak bagitahu kau. Aku harap kau tak terkejut…
Benda urgent? Apa yang urgent sangat ni?
Lili: Kenapa? Apa yang urgent sangat? Ibu tak sihat ke? Ibu sakit? [send]
Typing…
Kak long: Bukan…ibu sihat je tapi ini pasal Faliq…
Faliq? Apa yang Faliq buat kali ni? Kenapa aku rasa tak sedap hati tiba-tiba?
Lili: Ada apa dengan Faliq? Cakap kak long. Dia buat something ke?[send]
Typing…
Kak long: Dia cari kau dekat kampung. Dah 3 hari dia di sini. Cari kau ke hulu ke hilir. Aku dengan ibu dah cakap yang kau dekat overseas tapi dia tak percaya jugak. Even suami aku pun dah cakap dengan dia. Cuba yakinkan dia yang kau dekat overseas sekarang ni tapi dia tak nak percaya.
Parah! Ini parah! Aduh…macam mana ni? Ini sampai cari aku ke Terengganu ni? Tak ke menyusahkan family aku?
Lili: Sekarang? Dia masih ada dekat sana? [send]
Typing…
Kak long: Dia ada lagi…cuma sedihlah keadaan dia. Dia nampak tak terurus sangat. Serabai…
Lili: Quratul ada? Isteri dia?[send]
Typing…
Kak long: Tak ada…dia datang sorang je.
Dia datang sorang je? Means Quratul dia tinggalkan di KL? Faliq! Kenapa kau buat kerja bodoh ni?
Lili: Aku tak tahu nak buat apa kak long. Aku cuba larikan diri daripada dia. Aku tak nak disebabkan aku, Quratul terseksa. Lagipun, aku tahu Quratul tengah mengandung sekarang ni. Aku pun tak faham kenapa Faliq jadi macam ni. [send]
Typing…
Kak long: Tak apalah…nanti aku, abang Ed dan ibu akan cuba pujuk Faliq dan cuba yakinkan dia yang kau sekarang di overseas. Jangan risaulah. Kalau ada apa-apa, aku akan inform kau secepat mungkin.
Lili: Ok…thanks sebab bagitahu aku long… [send]
Typing…
Kak long: You’re welcome…
Telefon disimpan kembali ke dalam beg. Ya Allah! Makin berat bebanan aku sekarang ni.
“Kau kenapa? Gelabah semacam je bila what’s app dengan seseorang tadi,” dia perasan riak wajah Lili berubah bila what’s app dengan gerangan siapa entah.
“Aku serabutlah Izzul. Kak aku what’s app aku dan cakap sekarang ni Faliq ada di Terengganu. Cari aku. Family aku cuba yakinkan dia yang aku di overseas sekarang tapi dia tak percaya. Dah 3 hari dia di Terengganu.” ni yang buat aku lagi serabut. Aku tak sangka Faliq akan senekad ini.
“Bapak punya gila Faliq ni. Habis tu? Nak buat macam mana?”
“Tengoklah macam mana. Kak aku cakap dia akan inform aku secepat mungkin nanti…kita tengoklah macam mana. Kalau betullah aku perlu hadap Faliq, aku akan hadap dia. Tak kisahlah nak jadi apa…” suaranya lemah. Otaknya pula tak boleh nak berfikir sekarang. Semuanya bercampur aduk menjadi satu. Celaru.
YOU ARE READING
Suri Hati Syed Faliq
RomanceSyed Umar Faliq, jejaka hot di sekolah. Sebut sahaja nama Syed Umar Faliq, semua sudah tahu bahawa gerangannya sememangnya hensem dan diminati oleh kalangan budak perempuan di sekolah. Dirinya memang diminati ramai kecuali seorang sahaja yang langsu...