Ingat tak aku ada mention pasal oisobagi dalam resepi kimchi sebelum ni? Apa? Kau tak ingat? Pergi tengok balik.
Haa.. Ingat dah? Aku ada cakap kan, pes cili buat kimchi tu kalau ada lebih boleh buat oisobagi. Aku buat kimchi 3 hari lepas. Pes dia memang aku suka buat lebih, jadi aku buatlah oisobagi sekali.
Oisobagi ni yang timun tu haa.. Dalam pinggan kat atas tu ada kimchi, oisobagi, ayam goreng dengan nasi.
Nah resepi nah.
Bahan:
Seberapa banyak timun kecil yang kau nak. Kalau pakai timun kecil lagi sedap, dia lagi menyerap pes tu.
Air
Garam
Pes kimchiAtau kalau kau tak buat kimchi tapi nak buat oisobagi, kat bawah ni aku bagi resepi pes untuk oisobagi.
Bahan:
1 cawan serbuk cili + cili flakes
3-4 tangkai daun bawang, hiris
1/2 biji carrot, potong mayang
6 sudu sos ikan atau sos tiram atau sedikit garam
6 sudu air
2 sudu halia kisar
2 sudu bawang putih kisarCara:
1. Untuk pes tu kau gaul saja semua bahan.
Lepas tu basuh timun tu elok-elok, kau belah dua. Dah belah dua tu, setiap satu tu kau potong 'X' dari atas sampai bawah, tapi jangan sampai putus. Kau tengok gambar kat atas tu. Nampak tak? Kalau tak nampak bagitau. Dah potong timun tu letaklah dalam bekas.2. Lepas tu kau masak air, letak garam. Agak-agak la nak banyak mana. Asalkan cukup untuk kau rendam timun. Kalau air tu 5 cawan, garam agak-agak 1/2 cawan.
3. Bila air dah mendidih, kau tuang dalam bekas timun tadi. Biar 50 minit. Proses ni untuk bagi timun tu kekal rangup lepas kau jerukkan nanti.
4. Toskan timun. Kau sumbatlah tengah-tengah timun tu dengan pes tadi. Susunlah dalam bekas kedap udara. Pes yang lebih-lebih tu kau tuang je atas dia. Nanti ada kuah. Sedap tu.
5. Letak dalam peti sejuk, biar semalaman. Esok dah boleh makan. Tapi oisobagi ni jangka hayat dia kurang sikit dari kimchi kubis tu. Agak-agak dalam seminggu dua macam tu kalau tak silap.
YOU ARE READING
Nak Mencekik Tapi Sengkek
Não FicçãoHimpunan resepi di waktu sengkek sebagai alternatif kepada mi segera.