Kau bayangkan. Dalam cuaca yang hujan, sejuk dan berangin. Kriuk..kriuk... Perut kau berbunyi sebab lapaq. Minda kau berfikir, kan sedap kalau dapat makan sesuatu yang boleh menghangatkan badan. Tapi, nasi sejuk yang kau masak semalam masih elok lagi. Masih banyak lagi tu.
Dah tu, nak buat apa dengan nasi tu? Kalau panaskan pun nanti banyak pulak yang jadi kerak.
Haa... Ni aku kasi idea kat kau. Kau bikin la bubur nasi. Jimat, sedap pulak tu. Apa lagi kau nak? Nak resepi? Nah. Aku kasi sekali resepi lauk dia apa semua.
Bahan bubur :
5-6 ketul ayam atau lebih
Nasi sejuk
Air secukupnya
1-2 inci halia, mayang halus
1 kiub pati ayam atau garam atau kedua-duanya sekali.Cara memasak :
1. Nasi dalam periuk tu kau kacau-kacau sikit bagi tak berketul. Ketepikan.2. Ambik periuk, kau masukkan air dalam 4-5 cawan ke, lepas tu kau didihkan. Letak ayam. Rebus la ayam tu sampai jadi putih. Angkat ayam letak dalam mangkuk. Ketepikan.
3. Air rebusan tu letak la dalam periuk nasi. Kasi tenggelam banjir nasi tu. Tambah je air kalau tak cukup. Masukkan sekali halia dan kiub pati ayam atau garam. Tanaklah ia kembali hingga jadi lembik sampai boleh hisap pakai straw.
4. Kalau lambat sangat nasi kau tu lembik, senang je caranya. Kau ambik penapis besi yang mak kau selalu tapis santan tu, kau cedok nasi letak atas penapis, lenyek pakai senduk. Lenyek je semua. Lepas tu masukkan balik, panaskan balik.
Bahan ayam :
Ayam yang kau dah rebus tadi
2-3 sudu sos tiram
1-2 sudu kicap
1/2 sudu teh serbuk pati ayamCara memasak :
1. Campur semua bahan lepas tu gaul. Perap la berapa lama kau nak. Paling sekejap 5 minit.2. Goreng sampai masak. Angkat. Sejukkan jap. Lepas tu carik-carik kasi halus.
Ayam ni resepi dari arwah mak aku. Boleh juga kalau kau nak guna resepi ayam ni untuk buat lauk nasi ayam.
Bahan sayur :
2-3 pak choy (sawi pendek) atau apa-apa saja sayur yang kau nak contohnya kangkung atau kubis
1 ibu jari belacan
1-2 biji cili padi
1 ulas bawang putih
1 biji bawang merah
Sos dari perapan ayamCara memasak :
1. Sayur tu kau cuci elok-elok, potonglah ikut saiz yang kau nak.2. Tumbuk bawang putih, bawang merah, cili padi dan belacan sampai hancur.
3. Tumis bahan tumbuk sampai wangi, masukkan sayur. Lepas tu tambah sos bekas kau perap ayam tadi. Kacau-kacau la sampai sayur masak. Kalau rasa macam pekat sangat, tambah air sikit.
Bahan cili jeruk :
Seberapa banyak cili padi atau cili merah yang kau nak
Cuka
Sos ikan atau garam
KicapCara memasak :
1. Kau hiris cili tu. Kalau nak cantik, hiris la serong.2. Ambik mangkuk, tambah 1/2 cawan cuka, 1/2 sudu sos ikan dan kicap 2-3 titik. Kacau-kacau. Tambah sekali cili. Kacau lagi. Siap!
Kalau kau ada bawang goreng, boleh letak sekali. Tapi kalau takde, tapi kau rajin, kau buat la sendiri. Aku pun buat sendiri je. Bawang putih dengan bawang merah. Hiris nipis-nipis, goreng sampai kekuningan. Kau angkat nanti dia jadi crispy, don't worry. Jangan angkat masa dah perang. Nanti pahit.
Dah siap bubur kau, hidangkanlah semuanya macam gambar di atas. Tambah hirisan daun bawang kalau nak. Mencekik la puas-puas sampai tersandar.
Nampak je macam banyak keje. Tapi senang je nak buat sebenarnya. Kau try la. Dijamin puas hati dan anak tekak.
YOU ARE READING
Nak Mencekik Tapi Sengkek
Non-FictionHimpunan resepi di waktu sengkek sebagai alternatif kepada mi segera.