Donat

821 36 7
                                    

Pagi ni aku buat donat. Tak boleh tidur + bosan + teringin sangat nak makan donat = terhasil la donat!
Hehehe...

Sebelum ni aku pernah buat twisted doughnut saja. Pernah makan tak? Kalau nak tengok rupa dia cer kau search Korean Twisted Doughnut. Tapi kali ni aku jumpa resepi yang sangatlah simple, senang dan jimat. Sikit je bahan nak pakai.

Dah tu apa lagi. Nah la resepi. Boleh buat pagi ni atau petang nanti. Sedap ni. Memang gebu dan lembut. Aku tak tipu.

Bahan:
14 sudu tepung gandum
1 sudu yis kering
1 sudu gula
Air secukupnya
1 1/2 sudu minyak atau marjerin
1/4 biji ubi kentang, rebus dan lecek halus (ni aku tambah sebab nak bagi donat lebih lembut. Tak nak takpe je)
Minyak untuk menggoreng
Gula halus

Cara:
1. Kau ambik bekas. Aku suka guna periuk, nanti senang nak tutup. Kau letak tepung, yis dengan gula. Kau gaul rata. Lepas tu masukkan air sedikit demi sedikit. Adun pakai tangan. Jangan lembik sangat jangan kental sangat. Kau agak-agak la. Dia akan melekat sikit kat tangan. That's a good dough. Kau gaul la sampai semuanya sebati. Masa ni la kau nak lepas geram. Hehe...

2. Lepas tu kau masukkan kentang yang dah dilecek tu sekali dengan minyak. Gaul lagi sampai sebati. Bila dah sebati, kau bulatkan dia. Tutup periuk tu pakai tudung dia atau plastic wrap atau apa-apa saja la yang kau suka. Janji kau tutup. Biar selama 30-40 minit. Sampai doh tu mengembang 2 kali ganda.

3. Doh dah kembang, kau keluarkan dan bentukkan dia. Aku bentukkan pakai tangan je. Tak nak bagi melekat kau tabur tepung sikit kat tangan. Bulatkan ikut saiz yang kau nak, lepas tu cucuk tengah dia sampai berlubang. Buat sampai habis. Tadi aku buat dapat 7 biji.
Rehatkan dia, agak-agak 5 minit.

4. Kau panaskan minyak. Dah panas tu kau goreng la dia sampai agak keperangan. Angkat dan letak atas pinggan berlapik tisu dapur.

5. Kau salutkan dia dengan gula halus. Masukkan je gula dalam bekas tapau tu lepas tu masukkan donat. Shake shake la sampai kau puas hati.

Dah siap. Bolehlah nak mencekik dengan senang hati.

Gula tu aku pakai gula biasa lepas tu kisar pakai lesung batu je. Kalau ada blender kau blend la.

Kalau nak letak inti coklat ke apa ke boleh je. Kau masukkan inti pastu bulatkan. Tak payah buat lubang.

Nak buat burger Malaysia pun boleh pakai resepi yang sama. Bulatkan dan goreng. Lepas tu kau belah tengah dia dan sumbat dengan sambal ikan bilis. Kalau suka timun boleh letak sekali. Sedap tuh!

Nak Mencekik Tapi SengkekWhere stories live. Discover now