Kari Kaki Ayam (tanpa santan)

2.1K 72 6
                                    

Yaaa..kita bertemu lagi bersama kaki ayam! Hari tu masa nak buat sup aku beli kaki ayam yang siap pek tu harga RM4 lebih. Separuh buat sup separuh lagi ni haa..aku buat kari. Kari tak letak santan, jimat sikit. Lagipun kalau tak letak santan kari tak cepat basi. Baru je buat tadi untuk makan malam. Kau nak buat jugak ke? Jom,jom!

Bahan:
Semangkuk kaki ayam,aku potong dua..baru cun! Lepas tu cuci la elok-elok
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 ruas jari halia
Sedikit kulit kayu manis dan bunga lawang
Sepeket serbuk kari (aku guna Adabi)
2 sudu cili kisar
2 biji ubi kentang, potong baji
Setangkai daun kari (kalau ada. Kalau takde tak payah)
5 biji cili padi (kalau kau suka pedas)
4-5 sudu minyak untuk menumis
2-3 cawan air

Cara:
1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dengan halia kasi lumat. Kalau kau malas dan ada blender kau blend la. Tapi aku galakkan kau tumbuk. Sebab lagi sedap dan kau dapat la exercise tangan tu sikit. Hehe...
Bancuh serbuk kari dengan air sikit.

2. Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis dengan bunga lawang. Dah naik bau kau tumis bahan kau tumbuk tu sampai dia pun naik bau jugak. Kalau kau ada daun kari masukkan la masa ni.

3. Tumis rempah kari yang kau bancuh tadi tu bersama cili kisar sampai naik bau dan terbit minyak. Lepas tu masukkan ayam kau punya kaki atau kaki ayam..hehe. Kacau-kacau sikit. Tambah ubi kentang. Kacau lah kejap dalam setengah saat ke seminit ke.

4. Tambah air. Kalau kau suka kari pekat kau kurangkan air. Lepas tu biar je dia mendidih.

5. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Tauk cili padi. Haipp..pelan-pelan tauk. Merecik kang. Jangan potong cili tu. Biar je dia sebiji-sebiji. Kau masaklah sampai kentang empuk. Poke lah kentang tu tengok masak ke tak.

Dah masak tu boleh la kau nak mencekik dengan freestyle. Makan dengan nasi ke roti ke ratah ke sukati. Kalau buat kari ni pun selalunya tiga harilah aku makan nasi lauk kari. Jimat kan? Dah jemu sikit kau goreng lah telur buat lauk tak pun kau rebus telur letak dalam kuah kari tu. Pun boleh juga.

Nak Mencekik Tapi SengkekWhere stories live. Discover now