Kaki ayam yang penuh dengan collagen. Sangat sedap dan sesuai untuk kau yang nak menegangkan kulit wajah..hehe.
Dulu aku tak makan kaki ayam tapi sejak mula melalui fasa berdikari (singkatan dari beli nasi beli kari takdak duit gigit jari), aku makan saja apa yang boleh dimakan (yang halal). Jadi kalau kau rasa nak makan ayam tapi dalam masa yang sama kau nak berjimat, aku sarankan beli lah kaki ayam. Tak kurang sedapnya. Okey, jom buat sup kaki ayam.
Bahan:
Semangkuk kaki ayam, basuh elok-elok, kaki tu kau potong dua pun lagi cun.
4 biji bawang merah atau 1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 ruas jari halia
1 peket perencah sup (yang serbuk tu..aku selalu pakai jenama Adabi)
2-3 biji ubi kentang, potong baji (ni kalau tak nak letak pun boleh)
Garam, gula dan pati ayam secukup rasa.
3-4 sudu minyak
Air
Sebiji limau nipis dan beberapa biji cili padi kalau nak rasa sup yang masam-masam dan pedas.Cara:
1. Penuhkan periuk kau dengan seberapa banyak air yang kau nak. Jangan penuh sangat, kalau melimpah-ruah kang rajin ke nak lap?hehe..
Lepas tu masukkan kaki ayam, bukalah api dapur tu. Rebuslah ia sampai empuk. Masa kau rebus tu akan naik buih-buih keruh. Kau cedok buang lah buih tu.2. Sementara tu kau tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia sampai betul-betul lumat.
3. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis benda yang kau tumbuk tadi sampai naik bau. Tutup api. Bancuh perencah sup dengan air sikit. Tuangkan bancuhan perencah sup dengan bahan tumisan tadi ke dalam periuk kau rebus kaki ayam tu. Tambah sekali ubi kentang. Masaklah sampai ubi kentang tu empuk dan nice.
4. Tambahkan garam, pati ayam dan gula secukup rasa. Pati ayam tu kalau tak ada tak payah pun tak apa, cuma kau kena balance garam dengan gula tu ikut sedap rasa kau. Kalau kau suka sup yang masam-masam dan pedas kau tambahlah perahan limau nipis dan cili yang dah diketuk. Tak nak tak payah. Macam biasa pun sedap juga.
5. Try la cucuk-cucuk sikit ubi tu lembut ke tak. Kalau kentang dah lembut dan rasa pun dah sedap kiranya dah siaplah sup kau. Kalau ada modal lebih tambah la daun sup. Lepas tu bolehlah kau makan dengan nasi atau bihun atau kuey teow atau maggi atau mi atau..sukati kau la. Janji boleh mencekik.
Yang dalam gambar tu aku makan dengan bihun. Kalau nak bihun warna kuning rendam bihun tu dengan sedikit serbuk kunyit sebelum celur. 3 hari aku makan sup ni wei..hehe. Jimat tu.
YOU ARE READING
Nak Mencekik Tapi Sengkek
No FicciónHimpunan resepi di waktu sengkek sebagai alternatif kepada mi segera.