Nasi Goreng Kari

712 42 4
                                    

Hari tu aku ada beli kangkung dengan bawang merah pakai duit yang RM1.80 tu. Kangkung tu habuan guinea pig aku..haha. Selongkar peti ais, jumpa ayam seketul dalam plastik. Nice.

Tapi semalam ada kawan aku mesej tanya nombor akaun. Dengan seikhlas hatinya dia dah transfer sejumlah wang untuk aku guna beli barang keperluan. Aku sebak oi. Terharu gile. Mulianya hati dia. Aku tak pergi tengok pun lagi dia transfer berapa. Hari ni kita jimat-jimat dulu. Lusa orang yang tersayang nak datang. Katanya dah dapat gaji. Nak jenguk aku dan anak-anak (haiwan) lepas tu ajak pergi pasaraya. 😳

Jadi aku masak nasi goreng kari. Housemate aku ada hari ni, aku ajak dia makan sekali. Aku suruh dia makan dulu. Dia kata "Sedapnyaaa!" siap tanya aku boleh tak dia nak tambah..haha. Seronok pulak rasa. Ni 1st time aku masak nasi goreng kari ni.

Nak tau memang betul sedap ke tak, kau kena buat sendiri. Nah resepi. Sikit je bahan wei.

Bahan:
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2-3 sudu ikan bilis, rendam dalam air panas kejap, tuskan
2 sudu besar serbuk kari daging
Seketul ayam, potong kecil
2 mangkuk nasi
Garam dan gula
5-6 sudu minyak

Cara:
1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan ikan bilis kasi betul-betul hancur. Nasi macam biasa la, aku suka gaul dengan garam dan gula siap-siap. Garam 1/2 sudu teh gula 1 sudu gula.

2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan yang kau dah tumbuk tadi. Tumis la sampai naik bau.

3. Tambah serbuk kari. Kering je tak payah campur air. Kau tumis lagi sampai pecah minyak. Dalam 3-5 minit macam tu. Kalau rasa kering sangat tambah air sesudu dua.

4. Tambah ayam. Kacau-kacau kejap. Biar sampai ayam tu masak. Lepas tu kau letak garam sikit dalam 1/2 sudu teh dan gula 1/2 sudu teh. Kacau-kacau.

5. Masukkan nasi. Kau kacau sampai sebati. Dah sebati tu, cer rasa okey tak. Tak okey ejas la.

Letak dalam pinggan dan bolehlah nak mencekik. Kalau kau ada banyak bahan nak tambah daging ke udang ke sotong ke letak je. Kalau ada sayur sekali, lagi bagus. Kacang panjang atau tomato atau apa-apa saja. Bawang besar hiris halus-halus pun elok campur sekali. Yum!

Nak Mencekik Tapi SengkekWhere stories live. Discover now