Sagupal

891 41 24
                                    

Hai! Kau dah bangun sahur ke belum? Aku macam biasa la..tak boleh tidur. Insomnia.

Tetiba terasa nak try buat makanan ni, sebab terasa nak makan benda yang kenyal dan manis. Lagipun bahan pun tak banyak nak pakai. Sagupal ni makanan orang Kelantan. Aku ni biasalah, makanan dari negeri atau negara mana pun aku makan saja (yang halal). Asalkan jangan bagi aku durian.

Sedap juga sagupal ni. Kuah dia yang manis dan bersantan disertakan dengan sagu yang kenyal. Seronok dikunyah. Hehe...

Buat la..senang sangat. Untuk berbuka pun sesuai ni. Aku ni sahur ke berbuka ke makan apa pun tak kisah. Dah aku sorang je nak makan. Nah resepi untuk kau.

Bahan:
1 peket sagu (lebih kurang 1 cawan)
1/2 cawan air panas (baru mendidih)
Air secukupnya untuk merebus
*nak letak pewarna pun boleh

Bahan kuah:
1 kotak kecil santan, campur dengan 2 cawan air
1/2 sudu teh halba (fenugreek seeds)
1 helai daun pandan, carik dan ikat
1/3 sudu garam atau secukup rasa
4 sudu gula atau secukup rasa kau

Cara:
1. Kau didihkan air.

2. Kau letak biji sagu ke dalam mangkuk. Lepas tu tuang air panas. Kacau sampai sagu tu bergentel. Bentukkan bulat-bulat. Bentuk petak ke tiga segi ke pun boleh je. Ikut suka kau nak buat besar mana. Aku buat sebesar sudu je. Bulat dan sedikit leper. Terus masukkan dalam air yang tengah mendidih tu. Biar sampai sagu terapung dan nampak agak jernih.

3. Kau sediakan kuah pulak. Campur semua bahan untuk kuah tu, letak dalam periuk lain. Didihkan.

4. Tapis sagu tadi dan masukkan dalam kuah. Biarlah ia beberapa minit. Siap!

Senang kan? Rasa pun sedap. Memuaskan la bagi aku. Kalau kau nak simpan dan sejukkan dalam peti ais pun lagi syiok. Dan ada lagi 1 versi, dia letak inti kacang hijau dalam sagu tu. Tapi bagi aku macam ni pun cukup best dah.

Nak Mencekik Tapi SengkekWhere stories live. Discover now