Rozdział 36

3.8K 289 5
                                    


Po przybyciu do domu, od razu usiadłam przed komputerem. Postanowiłam poszukać informacji na temat pożaru szpitala psychiatrycznego, o którym mówił Bryan. Przez pierwszą godzinę wyświetlały mi się informacje o pożarach mających miejsce w latach dziewięćdziesiątych na obszarze kilkudziesięciu kilometrów od Woodshill. Żadna jednak nie dotyczyła szpitala psychiatrycznego, ani żadnej innej placówki medycznej. W większości były to pożary fabryk, sklepów, a jeden dotyczył nawet schroniska dla zwierząt.

Gdy myślałam, że już nic nie znajdę, dotarłam do strony, na której znalazłam zdjęcia ruin budynków. Był to blog fotografa-amatora, który robił zdjęcia zniszczonych budynków. Galeria jego fotografii zawierała około trzy tysiące zdjęć. Na szczęście, wszystkie były posegregowane we właściwe foldery. Można było tu znaleźć elektroniczne albumy ze zdjęciami starych kościołów, zamkniętych szkół, pustostanów, obiektów zabytkowych i starych nieczynnych szpitali. Co więcej, większość zdjęć, była wykonana na obszarze, który mnie interesował.

Weszłam w galerię zdjęć, która poświęcona była szpitalom. Znajdowało się tu około dwieście zdjęć. Większość z nich przedstawiała placówki, które były po prostu opuszczone. Dopiero kilka ostatnich zdjęć przykuło moją uwagę. Znajdował się na nich zdewastowany szpital, który na pierwszy rzut oka wyglądał na bardzo stary. Włączyłam zdjęcia i zaczęłam je oglądać. Po bliższym przyjrzeniu się zauważyłam, że wokół ram okiennych widniały osady czarnej sadzy. Dach był w większości spalony, ale na resztkach jego drewnianej konstrukcji widać było ślady płomieni. Zdjęcia były podpisane.

"Fotografia wykonana przez Phillipe Brown: Zgliszcza Carrington Mental Hospital"

Wpisałam nazwę szpitala w wyszukiwarkę. Dotarłam do artykułu dotyczącego pożaru placówki dla umysłowo chorych.

" Carrington Mental Hospital był placówką działającą w latach 1945 - 1993. Zajmowano się w nim głównie pacjentami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne. Szpital znajdował się na obrzeżach miasta Ravenhall..."

Przestałam na chwilę czytać i na internetowych mapach starałam się odnaleźć, w jakiej odległości od Woodshill znajdowało się miasto Ravenhall. Wpisałam obie nazwy, a mapa wyznaczyła trasę dojazdu. Ravenhall było oddalone o trzydzieści pięć kilometrów od Woodshill. Byłam prawie pewna, że to tego miejsca szukałam. Wróciłam do czytania artykułu.

"Szpital był placówką prywatną, w której leczono pacjentów z bogatych i wpływowych rodzin. Pracujący w nim lekarze byli w większości pionierami w swoich dziedzinach. W tym miejscu powstało wiele, używanych do dziś, metod leczenia niektórych schorzeń psychicznych. Była to jedna z najlepszych placówek na obszarze całej Szkocji.

Carrington Mental Hospital owiał się jednak złą sławą, po tym, jak jedna z bogatych rodzin wytoczyła przeciw niemu proces o stosowanie nieludzkich praktyk i przeprowadzaniu nielegalnych eksperymentów na ludziach. Wybuchł skandal, po którym rząd, pod naciskiem społeczeństwa postanowił zająć się sprawą szpitala na najwyższym szczeblu.

Po trwającym niemal dwa lata procesie, szpital został zamknięty na okres trzech lat. Został ponownie otwarty w roku 1957, jednak stracił on imię jednego z najlepszych w kraju. W obawie o kolejny skandal, nowy rząd zadecydował, że szpital będzie placówką państwową, która będzie pod stałą kontrolą.

Swoją działalność, szpital zakończył w roku 1993 po tragicznym pożarze, w którym zginęła większość pacjentów i personelu szpitala. Przyczyny pożaru nie zostały ustalone do dziś. Istnieją jednak przypuszczenia, że było to świadome podpalenie. Policja prowadząca śledztwo, nie ustaliła sprawcy, a w obawie przed kolejnym skandalem, rząd zatuszował sprawę , umarzając dalsze śledztwo i podając do wiadomości publicznej, że przyczyną pożaru była niesprawna instalacja elektryczna.

TestamentOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz