"Maaflah Qalisha, Alicia terpaksa singgah sini kejap. Kakak Alicia ni mendadak nak bagi barang. Penting katanya."
"Eh, tak ada masalah. Saya okey saja."
Program kami di Amerika sudah pun sampai di penghujungnya. Aku dan Liyana di bawa melawat sekeliling bandar Amerika sebelum bertolak balik ke Malaysia esok hari. Alicia kawan baru kami lah yang sangat berbesar hati menjadi pemandu pelancong kami dah la secara sukarela pula tu. Terbaiklah.
"Nak masuk sekali ke?"
"Tak apa lah, saya tunggu kat luar."
Sebetulnya aku berasa takut untuk menjejakkan kaki ke dalam gereja St. Church sebabnya ini kan tempat ibadat orang Kristian. Dah lah aku berhijab lagilah aku segan.
Kalau ikutkan dulu, Suga juga takut nak masuk masjid. Lawak betul muka dia masa tu tapi tak sangka sekarang aku pula yang kena. Haha
Aku segan juga sebenarnya berdiri di luar tanpa teman. Kalau Liyana ada seronoklah juga, ada teman untuk berbual. Liyana balik awal tadi sebab katanya tak selesa. Hari ini hari pertama haid dia. Tinggallah aku dengan Alicia. Janggal pula aku.
Bahagian luar gereja sangat cantik. Sama seperti dalam filem. Ada burung merpati yang berterbangan. Di tambah lagi dengan suasana sejuk dan nyaman. Seronok pula aku rasa.
"Kak, tolong buka kan." Seorang adik kecil menghulurkan biskut kepada aku.
"Oh, tak boleh buka ya? Biar akak tolong." Setelah membantunya, dia mengucapkan terima kasih kepada aku. Dia masih kecil mungkin dalam 10 tahun tapi sudah dipakaikan dengan baju seorang sister.
"Terima kasih kakak. Jomlah masuk dalam. Kita berdoa."
"Maaf dik, akak bukan orang Kristian tapi akak orang Islam."
Dia agak terkejut pada awalnya. Mungkin dia belum mengenali agama ku.
"Tak apalah kalau macam tu saya je lah yang tolong doakan kakak. Kakak nak saya doakan apa?"
Aku hanya menggelengkan kepala sambil tersenyum kecil. Dia lantas menyoal lagi.
"Kakak ada kekasih?"
"Kenapa tanya macam tu?"
"Sebab kalau tak ada saya nak doakan akak dapat kekasih. Hari valentine kan dah tak lama lagi."
Aku diam sejenak. Rasa macam nak kongsi pula masalah perasaan aku dekat budak ni sebabnya aku dah lama pendam perasaan aku ini. Selain Allah, aku dah tak ada tempat mengadu yang lain.
"Nak dengar kisah akak?"
Dia mengangguk. Kami duduk di kerusi betul-betul di hadapan bunga-bunga yang mekar.
"Akak ada seorang kawan. Namanya Suga. Satu hari tu dia selamatkan nyawa akak. Akak bersyukur sangat sebab tuhan hantarkan dia untuk lindungi akak masa tu."
"Wah. Sweetnya. Lagi.."
Aku tersenyum sebelum menyambung lagi.
"Lama-kelamaan, akak rasa pelik bila dengan dia. Akak tak sedar masa bila dan macam mana akak boleh suka pada dia. Akak mula sayang dia bukan sebagai peminat tapi sebagai seorang perempuan.
"Dia tahu ke tak yang akak suka dia?"
"Tak. Akak tak pernah beritahu dia sebab akak yakin yang akak ni bertepuk sebelah tangan."
Aku tersenyum hambar. Sedih. Sebelum mencuba saja aku sudah berasa di tolak. Sakit sangat.
"Akak sayangkan dia sangat-sangat?"
"Ya. Akak cintakan Suga sangat-sangat. Akak.."
"Qalisha."
Aku terkejut mendengar nama ku di panggil. Segera aku menoleh. Alangkah terkejutnya aku waktu itu apabila melihat Suga berdiri di belakang ku.
"Yy..yoongi..Oppa awak.." Aku betul-betul terkejut. Maknanya tadi dia dah terdengar semua luahan aku.
"Qalisha, betul ke apa yang aku dengar tadi?" Muka Suga kelihatan merah padam. Anak matanya tajam menikam anak mata ku.
"Kak, saya pergi dulu." Adik kecil tadi berlalu dari situ meninggalkan hanya aku dan Suga di hadapan gereja tersebut.
"Eh..tak..saya..aa..awak salah dengar je tu Oppa, saya pergi dulu lah ya. Saya rasa kawan saya ada kat dalam."
Belum sempat aku berlalu, Suga menahan laluan ku dengan tubuhnya. Aku tidak dapat melepaskan diri dari situ. Mukanya kelihatan kelat. Jujur, aku takut sangat sekarang ni.
"Jujur dengan aku Qalisha! Kau cintakan aku? Sejak bila?."
Aku berpura-pura ketawa dan cuba menjawab dengan tenang walaupun waktu itu aku teramat gugup.
"Haha..tak lah. Adik tu bias kat awak, jadi saya pun cakaplah saya suka oppa sebab oppa bias saya juga."
"Tipu. Aku tahu kau tipu. Aku dah dengar dari awal kau tahu tak? Kalau aku tak ditakdirkan sembahyang kat sini, aku tak kan tahu perasaan sebenar kau kat aku."
Aku terus berusaha berdalih.
''Tak oppa. Saya tak tipu. Saya main-main je tadi. Boleh tak bagi laluan kat saya?." Akhirnya aku berjaya melepasi dia.
"Kau mengaku jelah, Qalisha, kau sukakan aku, kau cintakan aku. Kau mengaku je lah, tolonglah."
"Oppa..". Aku menoleh.
"Qalisha, sudah-sudahlah tu tipu perasaan sendiri! Jujur je lah yang kau ada perasaan kat aku. Kau..."
"Ya! Saya sukakan oppa, saya cintakan oppa! Tapi perlu ke saya luahkan semua tu kalau kecewa yang saya dapat. Perlu ke? Hah, perlu ke? Tengok sekarang, oppa pun tak nak saya ada perasaan kat oppa. Tak kecewa lagi saya kalau macam tu.?" Air mata yang ditahan sejak tadi menitis jua di hadapannya. Suga terkedu.
Kebetulan waktu itu, Alicia baru keluar dari situ. Aku mengelap air mata yang tumpah dengan tangan dan mengajak Alicia pergi dari situ dengan segera. Alicia kebingungan.
Suga terpempan.
Kenapa? Kenapa dia perlu tahu perasaan aku pada dia? Aku tak sanggup kalau macam ni. Aku tak mampu nak terima sakitnya penolakan. Kenapa perlu kita bertemu kalau akhirnya hanya membawa penderitaan kepada hidup ku yang sudah dari awal menderita. Kenapa Suga??
(Dah sampai part klimaks dah huhu.. Bilalah nak ending kisah diaorang dua ni. Ada tak yang pernah alami kena reject dengan orang yang anda suka? Semoga anda kuat. Saya tak pernah alami lagi. Semoga dijauhkan Amin. Saya nak kahwin terus jadi harap semuanya okey😊)
YOU ARE READING
When I met Suga
FanfictionSatu fanfiction yang bergenre sedih tentang korang punya Suga bts. Idea bersumberkan dari masa lalu Suga bts yang pernah menderita depression. Bacalah.. Sikap Suga ff 50% diambil daripada Suga bts Sikap heroin ff 50% diambil daripada sikap author. Y...