7 fejezet – on going
A történet egy anime fanfiction, aminek eredeti történetébe építette bele az író saját originál karakterét, ami eddig követi a sorozat fonalát.
A külalak
Az első, ami rögtön szembetűnő, hogy nem a magyar, hanem az angol irodalmi szabályok szerint használja az író a párbeszédeket, ami azért meglepő leginkább, mert a történetet magyarul íródik.
A leírás részeket, karakterábrázolásokat helyenként illusztrációval egészíti ki, vagy helyettesíti. Véleményem szerint a történetírásnak fontos eleme a körülírás képessége, és engem gyakran meg zavar, ha ezt valaki képpel helyettesíti, leginkább azért, mert a karakterek körülírása, és az olvasó fantáziáját használva a mű teljesebbé válik, és sokkal inkább szól az olvasóhoz a történet. Természetesen vannak, akik számára élvezetesebb a történet olvasása, ha illusztrációkkal.
Számomra még inkább meglepő, hogy sok helyen – és ilyet még nem-igen láttam eddig – emojikat használ a szereplő reakciójának leírása helyett. Alapvetően nem tartanám elképzelhetetlennek, ha például azt jelenítjük meg, amint valaki mobilon kommunikál, de itt szintén a reakciók leírásának helyettesítéséről van szó, ami előnytelen megoldás egy történetben.
A helyesírás alaposabb ellenőrzést igényelne. Javasolnám az írónak, hogy kérjen fel egy béta ellenőrt a történethez, mert időnként találni elütéseket, de helyesírási hibák rendszeresek.
Érdemes lenne arra is időt fordítani, hogy a párbeszédek végén, a gyakori – mondta xy helyett, inkább a karakter arckifejezését, cselekedeteit jelenítse meg az író. Esetleg mivel egyes szám első személyben íródik a történet a főszereplő véleményét oda biggyeszteni. Ellenkező esetben hamar szóismétléssé válik ez módszer és a változatosabb megfogalmazás színesíti a történetet.
Az egyik fejezetben az író megjegyezi, hogy „A harc után (nem sok csak nincs kedvem leírni és nem is tudom, de ez mellékes)" ami teljesen érthető, sokszor előfordul az írókkal, hogy nem tartják fontosnak végig vezetni az olvasó számára egy adott jelenetet, mert a történet szempontjából lényegtelen, de szerintem felesleges erre felhívni az olvasók figyelmét azzal, hogy megindokoljuk. Ez könnyedén kiküszöbölhető egy hirtelen jelenetváltással. Esetleg kiegészíteni egy egyszerű megjegyzéssel a karakter szemszögéből nézve, így nem zökken ki az olvasó az írói vélemény hatására.
Ellenben gyakran előfordul, hogy olyan jelenetek részletez, ami valójában nem igényelne nagyobb kifejtés és két mondattal lehetne jelenetet ugrani.
Mivel a fejezetek a karakter egy-egy napját ölelik fel, gyakran esik abba a hibába az író, hogy reggeli ébredéstől az éjszakai alvásig minden mozzanat be van mutatva, holott előfordul, hogy a jelenet nem ad pluszt a történethez.
Van a történet fejezetei között elrejtve egy-egy challenge is, ami kicsit meglepő a számomra, tekintve, hogy nem kapcsolódnak a történethez a kihívások. Én külön könyvet szentelnék nekik. Valamint szerepel egy az olvasóknak szóló külön üzenet is a fejezetek között, ezt gyakran látom az íróktól, de véleményem szerint nincs szükség mentegetőzésre, ha az alkotó késik az ígért fejezettel. Az olvasók többnyire nagyon lelkesek, ha kapnak végre egy új fejezetet kedvenc történetükből és igen ritkán türelmetlenek. Ehhez hasonló tájékoztató üzenetek közzétételére, abszolút alkalmas a profilnál lévő „beszélgetések" menüpont.
Történet és karakterek
Elolvasva az eddig elkészült fejezeteket, nehezen megállapítható számomra, hogy milyen műfajban íródik a történet, egyelőre talán a kaland/dráma kategóriába tudnám besorolni, mert elsősorban Amy magánya áll a középpontban.
Egy original főszereplő beépítése egy fanfictionbe igen gyakori jelenség, és sok alkotó esik abba a hibába, hogy az új szereplő beépítésével sem változik sokat a történet. Itt is a fejezetek előre haladtával láthattunk valami féle módosulást, és én már nagyon vártam, hogy kibontakozzon az új karakter szála a történetben, ami a 7. fejezetre kezdett beérni.
Amy szemszögéből látjuk a történéseket, aki társaihoz képest érett gondolkodású, igen éles eszű, talpra esett lány. Kiemelkedő képességei kifejezetten gyorsan fejlődnek. Háttértörténete - hasonlóan a környezetében élőkével - igen tragikus.
Úgy érzem ez egy első fanfiction vagy történet lehet az írótól, mert sokan alkotnak Amyhez hasonló attribútumokkal megáldott szereplőt elsőként.A címből elég egyértelműen kiderül mi a történet fő vezér szála, és valóban egy magányos főszereplőt láthatunk, akinek egyetlen álma, hogy barátokra leljen. Valójában ő is igen magának való alkat és nehezen nyit mások felé, egyedül a nála jóval idősebb mesterében látja a lelkitársat, ami teljesen érthető, hisz érettebb a koránál. Érdekes látni egy olyan koncepciót, hogy mi történt volna a sorozatban, ha a karakterek többet beszéltek volna az érzéseikről és a fájdalmukról.
Minden bizonnyal nagyon szeretheti az író Kakashit, mert Amy leginkább vele találja meg a közös hangot, én mindenesetre nem hagynám ki a ziccert, hogy Sasukeval is legyenek közös megértő pillanataik, mert hasonló tragédiát éltek át gyerekkorukban.
Érdekesnek találtam, hogy egyes történések igen aprólékosan ki lettek részletezve, - mint fentebb is írtam, ilyen a reggeli és az éjszakai rutinok - más fejezetben meg hónapokat ugrik gond nélkül az író. Szerintem nyugodtan elhagyhat olyan jeleneteket, amik nem adnak új infót az olvasó számára és domboríthat még azokon a pillanatokon, ahol mélyebb beszélgetések folynak a szereplők között. Sőt az egyes tragikus pillanatokat is hálás dolog lenne érzelmileg részletezni, ha harci jelenetek leírásától ennyire ódzkodik az alkotó. Sokkal mélyebb érzéseket ki lehet váltani egy-egy hosszabb leírás résszel, mikor például valaki megsérül és meg kell gyógyítani.
Időnként úgy érződik, hogy bizonyos jelenetek nincsenek befejezve, előfordul, hogy nem teljesen érthető valaki miként kerül a történetben, mert a mellékszereplők bemutatása gyakran elmarad. Mivel láttam a sorozatot én pontosan tudtam mi történik az egyes részekben, azonban aki nem nézte minden részét, gondban lehet. Érthető módon, aki fanfictiont kezd el olvasni, az bizonyára ismeri a történetet is, amihez íródott, azonban engem kicsit kizökkentett, hogy alkalmanként úgy bukkantak fel szereplők, hogy Amy szemszögéből nem derül ki, hogy ismerkedett meg vele, holott ez nem a múltban történt, hanem a fejezetek közben. Ilyen személy például Inari.
A történet jelenleg nincs befejezve, úgyhogy várjuk a folytatást!
A 2018-as októberi versenyen elért pontszámai
Borító: 5 pont
Fülszöveg: 6 pont
Helyesírás: 4 pontFogalmazás: 3 pont
Történet: 4 pont
Előadás mód: 3 pont
Összpontszám: 25 pontA kritikát írta és pontozta: Mila
YOU ARE READING
HWSZ KRITIKÁK
RandomA hónap wattpad sztoriján részt vevő történetek véleményezése. :) Keresd A Hónap Wattpad Sztorija című könyvünket a további információkért! Ha kérdésed vagy csak hozzáfűznél valamit a kritikádhoz, akkor kukacold be az adott kritika írót, és már vál...