Ébressz fel! - @cho-cholette

218 13 1
                                    

13 fejezet - Befejezett

Original

A történet alapja meglehetősen érdekes elképzelés. Főszereplőnk Kyrah egy olyan lány, aki a jövőjéről álmodik visszafelé. Nagyon sok lehetőséget látok egy ilyen történetben, ezért izgatottan vetettem bele magam, holott tudtam, egy ennyire egyedi elképzeléssel indító cselekményt könnyű ésszerűtlenül megírni.

Borítója határozottan látványos, bár művészi színvilága összetettebb és fennköltebb történetet sejtet. A fedőlapon szereplő alakok közül a két férfit sajnos utólag sem tudom biztosra beazonosítani, mert a főszereplők iskolai tanulók. Bár igaz két felnőtt férfi is részese a történetnek, azt gondolnám, nem pont ők ketten szerepelnek Kyrahval a borítón. A felirat igen látványos, és könnyen olvasható, ami külön plusz pont, ezt sokan elrontják.

A fülszöveg találó. Rengeteg kérdést tesz fel az olvasás kezdete előtt, és pontosan tudjuk mik a kérdéses pontok a történetben. Viszont az események kapcsán kicsit szűkszavú, nem tudjuk pontosan, milyen műfajban játszódik majd a sztori.

A tageket kicsit soknak tartom, de ez nem befolyásolta az értékelést, csak véleményem szerint feleslegesen sokat kapott, amik közül nem mind vonatkozik a történetre. Ha jól sejtem ez nem egy fanfiction, így szerintem a karakterek nevét sem volt szükséges feltüntetni köztük.

A helyesírása többé-kevésbé rendben van, ahogy a fogalmazás is. Alapvetően az író stílusa megfelelő, viszont vét hibákat a ragozások kapcsán és sok elgépelés. Az írásjelek is többnyire a helyükön vannak, bár lehetne rajta javítani. Összességében ráférne egy utolsó ellenőrzés, vagy egy béta, aki javítja azt, amin talán ő már elsiklik. A fogalmazás szép, viszont sok a szóismétlés, és előfordulnak képzavarok is pl. szemem minden apróságon letelepedett. Őszintén jót nevettem a morbid elképzelésen, ahogy Louis szemgolyója mindenféle tárgyon ücsörögni kezd a szobában, de az ilyen félreérthető képzavarok könnyen kizökkentik az olvasót.

A történetről kicsit nehéz úgy írni, hogy közben véletlenül sem árulom el a csattanót. Tetszett a végig vezetés, bár ennél összetettebb, mélyebb mondanivalóra számítottam, de ez nyilván az én hibám.

Az egész elején Kyrahnak csak álmaiban jelentek meg ezek az események, az idő előre haladtával viszont, már mindezek látomásokká erősödtek, de főszereplőnk még így sem tartotta furcsának a dolgot, ami számomra kicsit életidegen. Hatásosabb lett volna, ha ragaszkodunk az álmokban való jóslatokhoz, mert így érthetetlen Kyrah miért nem érezte ezt az egészet gyanúsnak.

Bár maga az alapötlet sem rossz, ahogy az író eltervezte az egészet, bennem sok hiányosság maradt, még úgy is, hogy olvastam a csattantót és pontosan értem, hogy lehet ennyire zavaros az egész történet. Olvasás közben nem vagyunk tisztában a sztori lényegéről, így én több logikai magyarázatot szőnék bele. Többek között Kyrah és Fritz kapcsolatát kicsit alaposabban kidolgoznám, nem teljesen érthető a lány részéről ez a kötődés, tekintve, hogy a férfi a történelem tanára.

Az sem derült ki számomra, mi szükség volt a lány megtévesztésére, hogy történet lezárulhasson, úgy, ahogy a Felelős tervezte.

A másik, ami frusztrált a befejezés előtt, hogy ki volt a fiú, aki miatt az egész álom zajlik, vártam volna valami fordulatot vele kapcsolatban, mert alapvetően az egész ide vezethető vissza. Nem derül ki, miért kell meghalnia a srácnak és az sem, hogy miért Kyrah a hibás mindezért, sem pedig az, hogy a Felelős miért akarja ennyire a lány halálát.

Tökéletesen értem, hogy miért nincs a fentiekre magyarázat, mégis hiányolom az egészet, mert bár a csattanó megmagyarázza mindezt, mégis a lezárással kicsit úgy érzem, így a történet értelmét vesztette.

Az előadás mód nem szokatlan, viszont kicsit meglepő, hogy az író narrálja az elejét a történetnek, azután hirtelen eltűnik és már csak a szereplők szemszögéből látunk mindent, majd csak a legvégén tér vissza. Én részemről kihagytam volna az írói véleményezést, mert csak összezavarja az olvasót ebben a kontextusban. De persze ez is egy mód az előadásra.

Összességében egy könnyed, fordulatos történet, amit egy esős vasárnapon bárkinek jól esik végig olvasni.

A 2018-as októberi versenyen elért pontszámai

Borító: 8 pont

Fülszöveg: 7 pont

Helyesírás: 7 pont

Fogalmazás: 6 pont

Történet: 8 pont

Előadás mód: 5 pont

Összpontszám: 41 pont

 A kritikát írta és pontozta: Mila

HWSZ KRITIKÁKWhere stories live. Discover now