Őrület és őrültség - @eszterke2013

54 3 2
                                    

Original; 7 fejezet;

Amara Bell énekesnő, de új munkahelyet kap volt munkaadója testvére bárjába küldi, remélve, hogy a tehetséges lány fellendítheti a helyet, ám Nichoval új főnökével a viszonya nem indul zökkenőmentesen. A két főszereplőnek még össze kell csiszolódnia, hogy segíteni tudják egymást.

Borító

Abszolút csodás, a színvilág remekül tükrözi egy bár hangulatát, a borítón látható hölgy pedig tökéletes választás Amaranak. A cím jól elhelyezett, olvasható, ahogy az író neve is, egyedül az alján lévő idézet kivehetetlen a számomra, mindössze ez az egyetlen hátráltató tényezője, egyébként tíz pontos, remek munka.

Fülszöveg

Kifejezetten hívogatóra sikerült, már az elején bemutat egy várható konfliktus alapot a szereplők között, ám szerintem még sem teljesen helytálló, és egyes pontokon nem illeszkedik a történethez. Leginkább a karakterek leírására gondolok, ugyanis Amara szerintem közel sem beképzelt, az általam elolvasott hét fejezet alapján sem tűnik annak, ahogy Nichoból sem a ridegség süt. Bár két szereplőnk sokat és előszeretettel vitázik, a férfi nagyon is empatikus személyiségnek tűnik, amit a lány előtt is megvillant már viszonylag az elején. Ezeket a pontokat itt én korrigálnám, de mindettől függetlenül csalogató szöveg, és felkelti az olvasó figyelmét. Arra viszont nagyon kell ügyelni, hogy ne legyen félrevezető.

Helyesírás

A kezdő alkotók általános hibáit találtam meg benne. A legfeltűnőbbek, hogy a pontok, gondolatjelek után az író nem tesz szóközt, pedig ezeket nem szabad elhagyni. A helyes központosát érdemes lenne áttanulmányozni, mert azok többnyire hibásak a dialógusok során. Nem használ vesszőket vagy csak nagyon ritkán, időnként lemaradnak a mondatvégi írásjelek, és a hárompontos gondolatok lezárását is ritkítanám. Gyakran előfordulnak helytelenül leírt, elgépelt szavak, például a sexi-t szexinek írjuk. A számokat betűkkel kell írni abban az esetben is, ha időről van szó, és ezeket mind-mind javítani szükséges az olvashatóság érdekében.

Mindezek egyébként átolvasással, újra ellenőrzéssel korrigálhatók, érdemes őket ismét átnézni, mert egyes esetekben olyan elütéseket is találni, amik nem pusztán kizökkentik az olvasót, de a mondat jelentését is megváltoztatják.

Célszerű a szövegszerkesztőnket helyesírás ellenőrzőnek is használni még publikálás előtt, de nem szabad teljeséggel a megbízni a gép véleményében sem, hiszen vannak kifejezések, melyek megfelelő leírása a fogalmazás kérdése, amit egy algoritmus nem tud eldönteni.
Ilyen esetekben hasznos segítséget tud nyújtani az mta helyesírás felülete, ott a kérdéses szavak jelentésük szerint is ellenőrizhetőek.

Példa kedvéért itt egy bekezdés a jellemzőbb hibákról.
"Reggel visító hangra kelek.Párnámat nőiesen az ébresztőmhöz vágom ami hál istennek el is halgat.Hajnali hat van és legszivesebben meghalnék olyan fáradt vagyok."
Helyesen a következő képpen kéne kinéznie.
Reggel visító hangra kelek. Párnámat nőiesen az ébresztőmhöz vágom, ami hál' istennek el is hallgat. Hajnali hat óra, és legszívesebben meghalnék olyan fáradt vagyok.

Fogalmazás

Általános, kezdő hibákkal rendelkezik. Túl sok a szóismétlés, kicsavartak a mondatok, nem a szövegkörnyezetbe illő kifejezéseket használ az író, vagy nem megfelelő szót illeszt oda.

Felsorolnék néhány példát, hogy megmutassam mire is gondolok.
"Konkrétan hallottam, ahogy reccsen a bokám és ennek sem szenteltem túl sok jót." Helyett: "...és mindez nem kecsegtetett semmi jóval."

HWSZ KRITIKÁKWhere stories live. Discover now