BAB 46

367 26 0
                                    

"Maksud ibu, Cath..", aku mula hilang kata-kata, "Cath.. Ada blind date? Ibu set up kan blind date? Untuk Cath?"

Daripada menyandar malas dikepala katil, aku terus duduk tegak. Terus rasa sejuk seluruh badan mendengar kata-kata ibu tadi.

Ibu ketawa geli hati dengan reaksi aku. Tapi kenapa? Apa yang kelakar? Aku mula rasa nak gelabah dah ni!

"Ibu! Cath kena pergi jugak ke??"

Ibu berhenti ketawa dan mengangguk dengan muka pasti.

"Cath kena pergi jugak. Anak kawan ibu pun dah setuju dan malam esok dia akan datang ke sini untuk jemput Cath."

Menganga aku jadinya. Biar betul? Tahun millenium pun masih ada blind date ke??

"Cath, pergi ya? Ini adalah satu cara yang ibu boleh tolong untuk Cath move on."

Aku terkedu. Tapi mesti dengan cara ini kah?

"Lagipun Cath pernah berjumpa dengan dia sebab dia masih ingat dengan Cath. Agaknya dia teringat-ingatkan Cath, tu yang sekali tanya terus setuju."

Aku terkedu buat kali kedua. Pernah jumpa?

"Anak kawan ibu yang mana ni?", aku menyoal.

Bukan niatku untuk berbunyi macam berminat tapi aku cuma ingin tahu. Tapi dari muka ibu, aku tahu mesti ibu ingat aku terbuka hati dengan plan ini.

"Anak Auntie Sarah? Suaminya dulu duta negara ke Jerman. Nama anak dia, Aiden."

Aku terkedu buat kali kedua.

Aiden??

*

Aku tak tahu sejak bila aku jadi sebegini pemalu. Sungguh aku tak tahu. Apakah aku ni sebenarnya pemalu orangnya?

Sebab sejak masuk ke dalam kereta sehinggalah duduk di dalam restoran ni, aku rasa segan sangat nak tengok lelaki di depan aku ini.

Lelaki yang pernah menjadi crush Vee. Dan juga aku.

"Awak malu?"

Suara deep dan maskulin Aiden bergema di gegendang telinga aku. Membuatkan aku semakin malu.

Ah, Cath! Apa hal kau nak malu-malu sangat ni? Redah jelah.

Aku duduk tegak dan ambil nafas perlahan. Cuba untuk nampak yakin walaupun keyakinan dah lari jauh meninggalkan aku.

Fake it till you make it, Cath.

"Malu lah jugak.", aku jawab dengan senyuman nipis.

Aiden ikut tersenyum. Senyuman yang aku boleh kategorikan sebagai menawan. Kalau tak, takkan lah adik aku dulu masih boleh gila bayang jadinya?

"Awak ingat lagi saya tak?", Aiden berkata dengan nada mengusik.

Aku ketawa kecil sebelum mengangguk.

"Mestilah ingat. Awak senior paling hot kut masa dekat sekolah dulu."

Ya Allah, aku terpuji dia pulak!

"Saya hot eh dulu? Sekarang dah tak hot ke?", Aiden ketawa geli hati.

Aku hanya sengih. Sengih malu.

"Tapi tulah, saya sekolah kat sana pun setahun je. Kalau tak, mengigau semua anak dara tengok saya."

Sama-sama kami bergabung ketawa bila Aiden memuji diri sendiri. Boleh tahan riak jugak dia ni. Tapi riak yang kelakar. Bukan riak yang bersungguh.

Makan malam berjalan dengan lancar dan aku juga selesa berbual dengannya. Menjelang pencuci mulut, aku sudah boleh bergurau macam kawan lama dengannya.

Jodoh Antara Kita //COMPLETED// (slow editing)Where stories live. Discover now