BAB 53

422 30 2
                                    

CATHERINE

"But no more chance after this, Iman. Prove to me that you're worth a chance from me."

Suara penuh dengan keyakinan dan ketegasan yang datang dari dalam diri aku membuatkan wajah Iman nampak terkedu. Bagus. Biar dia terkejut dengan aku yang baru ni. Bukan semudah itu aku nak berikan peluang kepada dia.

"Saya akan buktikan yang peluang yang awak bagi tak sia-sia. Saya takkan maafkan diri saya sendiri kalau kali ni saya lukakan hati awak sekali lagi."

Wajah Iman bertukar mendung bila dia sedar berapa kali dah kami ulang benda yang sama. Jangan sampai cukup masa, hubungan kami ni setanding dengan hubungan Justin Bieber dan Selena Gomez dulu. Asyik on dan off. Sampai sudahnya Bieber kahwin dengan orang lain.

"Tak payah nak monyok sangat lah. Karang orang ingat saya dera awak. Makan lah.", ujarku tanpa perasaan.

Iman ketawa geli hati pula dengan ayat aku.

Haih lah dia ni. Dulu susah nak baca air mukanya. Sekarang ni dah macam open book. Semuanya terpampang dekat muka. Aku berubah, dia pun ikut berubah. Yang pasti, perubahan kami terbalik.

"Oh ya, saya dah nak kena balik minggu ni. Hari Sabtu.", ujar Iman.

"Oh ye ke?", balasku dengan ringkas.

Untuk beberapa minit, tiada kata yang keluar dari mulut kami berdua. Aku ingatkan itu je yang dia nak beritahu.

"Awak tak nak hantar tunang awak ni ke?", usik Iman dengan mata yang bersinar bila dia sendiri sebut perkataan tunang.

Aku nyaris nak cebir bibir mendengar ayatnya. Mengada lah pulak dia ni.

"Nope, sorry.", balasku pendek sebelum menyumbat lebih banyak makanan ke dalam mulut.

Walaupun Iman buat macam biasa, aku tak boleh. Aku rasa kekok untuk kembali kepada kami yang dulu.

"Tapi kenapa?", ujar Iman sesaat kemudian. Wajahnya jelas bingung dengan jawapan aku.

Aku sumbat lagi banyak makanan ke dalam mulut dengan harapan dia lupakan saja soalannya. Satu suap jadi dua suap dan menjadi tiga suap tapi Iman tetap sabar menunggu aku habis makan. Dia langsung tak sentuh makanannya sebaliknya hanya memandang aku. Sudahnya aku mengalah.

"Besok saya dah nak balik ke Sweden."

Untuk sesaat, mata dan mulut Iman terbuka besar. Eh dia ni? Terkejut sangat dah kenapa?

"Awalnya??"

Kalau tak disebabkan aku sekolahkan muka bagi nampak tak ada perasaan, memang aku ketawa besar dah ni. Kelakar kut muka Iman. Like a lost puppy.

"T-t-tapi kita kena plan wedding!", Iman tergagap.

"Saya banyak kerja. Lagipun apa gunanya upah wedding planner? Dia akan uruskan.", selamba aku menjawab.

Ara dan Alina kan ada. Sekarang dah tahun millenium lah. Semua benda boleh diuruskan tanpa perlu bersua muka kalau itu niatnya. Lagipun kami sama-sama sibuk. Nak plan wedding lagi, kerja lagi.

"Tapi...", suara Iman jelas sedih, "Kita baru je berjumpa balik. Saya baru ingat nak luangkan masa dengan awak."

Hati aku terusik tapi tak semudah itu untuk aku lemah. No way.

"Maaf, saya sibuk sikit. Awak spend lah masa dengan family awak. Sama je.", balasku.

"Mana sama. Saya nak awak. Saya nak sayang saya."

Hampir tersembur nasi di dalam mulut mendengar ayat Iman. Nasib baik tangan aku sempat tekup mulut. Sipi-sipi je nak terkeluar tadi.

Sayang??

Jodoh Antara Kita //COMPLETED// (slow editing)Where stories live. Discover now