BAB 47

367 25 1
                                    

Sambil mengelap meja, tajam mata aku memerhati. Dah rasa macam spy pun ada. Spy yang tengah tak puas hati.

Sungguh tak puas hati.

Nak kata dia ingat aku, tak pulak dia bertegur sapa dengan aku.

Tapi macam mana dia still boleh ada di kafe ni? Macam mana? What the... Hairannya lah aku.

Bayangkan rasa terkejut aku bila keluar je dari dapur tadi, terus nampak muka Iman. Terus aku buat u-turn masuk dalam dapur semula. Nasib baik tak langgar pintu je tadi. Terpinga-pinga sekejap Kak Siti bila tengok muka aku.

Macam muka nampak hantu.

Tapi ini lagi menakutkan daripada nampak hantu.

"Ehem, ehem."

Lisa dah terpacak disebelah aku dengan muka ingin tahu.

"Dah cukup berkilat dah meja ni, Kak Cath. Buat apa lap lama-lama?", soal Lisa sebelum dia mengikut arah mana mata aku asyik mencuri pandang dari tadi.

Wajah Lisa berubah. Dari sengih-sengih, matanya terus terbeliak besar. Mulut menganga dengan muka tak percaya sebelum dia memandang aku pula. Nampak sangat dia keliru.

Aku angkat bahu dengan kening terangkat tinggi. Akak pun keliru!

Kekeliruan yang melanda kami berdua dibiarkan tergantung seketika bila pelanggan mula masuk dengan ramai dan mula sibuk. Tapi dalam kesibukan itu, ingatan aku tetap melekat kepada lelaki dihujung sana.

Macam mana dia boleh ada di sini kalau dia tak ingat pasal aku? Ke dia...

"Cath!"

Aku kembali ke realiti bila ada suara yang memanggil nama aku. Senyum terus melekat di bibir bila melihat susuk tubuh lelaki bersertA senyuman manis di depan mata.

"Awak buat apa kat sini?", soal Aiden.

Belum sempat aku menjawab, Arif mencelah.

"Eh, abang Aiden? Macam biasa ke? Espresso triple shot?"

Aiden sengih dengan anggukan. Aku hairan. Macam biasa? Apa maksudnya?

"Awak kerja part time kat sini ke macam mana?", soal Aiden bila Arif sedang membuat minumannya.

Aku blur sesaat sebelum mengangguk, "Ha betul lah tu. Part time."

Arif sudah tergelak dibelakang aku. Ceh. Curi dengar lah tu. Tahu sangat aku dengan skil telinga kuali dia tu.

"Awak memang selalu datang sini ke?", aku menyoal.

Nasib baik lah tengah lengang sikit ni. Kalau tak, kena cop mengular dengan pelanggan. Walaupun aku bosnya.

"Setiap kali saya balik Malaysia, saya akan datang sini. Dah lah sedap, dekat pulak dengan rumah saya. Bonus.", puji Aiden.

Suka aku mendengar pujian Aiden. Baguslah Aiden suka. Maknanya kafe ni memang mendapat tempat di hati pelanggan.

"Oh, patutlah saya tak pernah nampak awak pun sebelum ni.", aku mengangguk-angguk.

"Tapi.. Kenapa awak buat part time pulak dekat sini? Suka-suka sebab bosan ke?", soal Aiden dengan muka ingin tahu.

Aku ketawa nervous. Nak berterus-terang ke tak eh? Baru aku nak buka mulut, Arif sudah mencelah disebelah aku.

"Sebenarnya abang Aiden, Kak Cath nilah bos kami. Part time mende kalau kafe ni dia punya?"

Dengan jegilan mata aku, Arif lari keluar dari kaunter dengan ketawa besarnya.

Hailah, budak ni. Dasar kaki menyampuk.

Jodoh Antara Kita //COMPLETED// (slow editing)Where stories live. Discover now