30

755 8 0
                                    

Nik Rafael membuka mata, dia memegang kepalanya yang berasa sedikit sakit. Mungkin dia tidur lama sangat, dia terbatuk-batuk. Nik Rafael memandang ke arah tingkap, macam petang aje. Kemudian dia melihat jam di dinding, memang petang pun. Dah pukul 5:30 petang, lamanya dia tidur.

"Dhiya.. Dhiya! " panggil Nik Rafael sambil menyandarkan tubuh di kepala katil.

Adhiya masuk ke dalam bilik, dia duduk di birai katil.

"Ye.. Kenapa abang? " soalnya sopan.

"Papah aku, nak mandi" Nik Rafael menghurkan tangan pada isterinya.

"Mana boleh mandi bang, nanti demam abang lambat sembuh" kata Adhiya.

"Badan aku lekit ni.. Tak selesalah" Nik Rafael sudah rimas.

"Iye Dhiya tahu, tapi ikutkan mana boleh mandi petang kalau demam nanti makin melarat tahu tak"

"Aku tak selesa, kau faham tak! Aku tak selesa. " Nik Rafael sudah naik angin.

"Ok.. Macam ni, Dhiya lap badan abang ye. Dhiya basahkan kain ni" Adhiya mengambil kain yang basah itu.

"Hish! Tak payahlah.. " Nik Rafael menolak tangannya.

"Biar Dhiya buat.. Kalau abang mandi nanti lagi teruk demam abang tau"

Nik Rafael tidak menjawab, dia merengus geram.

"Cepatlah! " katanya geram.

Adhiya membuka sedikit baju suaminya hingga paras dada, Adhiya mengelap dada hingga perut suaminya. Kemudian, dia mengelap pula leher Nik Rafael. Nik Rafael hanya memandang dengan hati yang lara.

Adhiya membasahkan semula kain yang hampir kering itu, kemudian dia mengelap di bahagian belakang Nik Rafael. Nik Rafael rasa sedikit segar.

"Dah? " soal Nik Rafael apabila Adhiya meletakkan kain itu di dalam bekas yang tersedia. Adhiya tidak menjawab, dia mengambil bekas itu lalu dia membasuh muka Nik Rafael, kemudian dia membasahkan rambut suaminya.

"Dah.. Sekarang ni, abang kena makan ubat pulak" kata Adhiya.

Nik Rafael mengeluh.

"Tak makan pun boleh sembuhlah" jawabnya.

"Tapi Dhiya nak abang sembuh cepat. Nanti kalau cepat sembuh, abang bolehlah buat rutin harian abang" Adhiya memujuk.

"Kau ni kan, aku cakap tak nak. Tak naklah! " Nik Rafael berkeras.

"Ok.. Ok.. Tapi malam nanti abang kena makan ubat jugak ye" Adhiya memujuk lagi.

"Sekarang ni aku lapar, aku nak makan. Takkanlah asyik nak kedarah ubat aje! " sinis katanya.

"Kalau macam tu Dhiya pergi ambil bubur, Dhiya dah panaskan pun" Adhiya hendak bangun.

"Tak ada makanan lain ke selain daripada bubur? Muaklah aku! " rengusnya.

"Abang kan demam"

"Apa? Orang demam kena makan bubur aje? Makanan lain tak boleh makan? " sesekali dia terbatuk.

"Abang nak apa? " soal Adhiya lembut.

"Apa-apa ajelah. Asalkan bukan bubur.. " jawabnya dengan suara yang sedikit serak.
"Dhiya masakkan sup ayam ye? " Adhiya memandang suaminya untuk inginkan kepastian.

"Bolehlah.. " jawabnya lalu membaringkan tubuh.

Adhiya tersenyum sebelum keluar dari bilik.

Dalam beberapa jam, Adhiya kembali bersama dulang makanan dan segelas air.

Seharusnya AkuWhere stories live. Discover now