36

487 5 1
                                    

Adhiya membuka mata, silau cahaya membuatkan dia menutup matanya. Adhiya melihat jam di sebelahnya, sudah pukul sembilan pagi. Yalah.. Lepas subuh tadi dia tidur balik. Kemudian, Adhiya melihat di sebelah suaminya sudah tiada.

Adhiya bangun lalu keluar dari bilik, dia menuju ke dapur.

"Abang! " Adhiya menegur apabila melihat suaminya sedang memasak sesuatu.

"Kenapa tak kejut Dhiya? Yang susah-susah masak ni. Abang ni kan"

"Saja tak nak kejutkan Dhiya, hari ni kan abang cuti. Jadi abang nak masak, Dhiya rehat aje" katanya.

"Abang masak apa tu? " Adhiya melihatnya.

"Abang nak buat spagetti "

"Abang... Takkanlah nak sarapan makan spegetti? Dah macam mat saleh pulak" balas Adhiya.

"Sekali-sekala apalah sangat? Makan masakan abang tak nak ke? " Nik Rafael memandang isterinya.

"Tahu ke masak tu? " Adhiya bertanya.

"Kenapa? Dhiya tak yakin dengan abang ke? "

"Keyakinan ada pada abang, bukan pada Dhiya. Dhiya cuma tanya aje, Dhiya boleh tolong kalau abang perlukan pertolongan " Adhiya mengambil periuk lalu mengisi air di dalamnya.

"Err.. Abang takut tak sedaplah" jawab Nik Rafael.

"Masak dulu, baru kita tahu macam mana? Belum cuba belum tahu, jangan ragu-ragu. Berpegang pada keyakinan menghilangkan keraguan"

Nik Rafael memegang tangan isterinya. Adhiya memandang suaminya.

"Kenapa ni? "

"I need your help"

Adhiya mengerutkan dahi, pada masa yang sama dia hendak tergelak melihat suaminya.

"Tadi bukan ke abang suruh Dhiya rehat aje? " Adhiya sengaja mengenakan suaminya.

"Kenakan abang ye? " Nik Rafael mendekati isterinya.

"Ok.. Dhiya tolong abang ye" balas Adhiya kemudian dia mengambil periuk yang berisi air itu lalu diletakkan atas dapur. Adhiya membuka api dapur untuk memanaskan spageti.

Dalam beberapa jam, mereka siap memasak.

Nik Rafael melihat spegeti yang terhidang di atas meja, kemudian dia memandang isterinya.

"Abang dah siap masak, Dhiya duduk dulu" Nik Rafael menyuruhnya duduk. Kemudian dia meletakkan spegeti di dalam pinggan Adhiya kemudian dia menuangkan sedikit kuah di atasnya.

"Wah... Sedapnya, abang tak nak makan sekali? " soalnya.

"Abang nak tengok Dhiya makan, Dhiya rasa menjadi ke tak? "

Adhiya membaca bismillah lalu menggulung spegeti itu menggunakan garfu lalu memasukkan ke dalam mulutnya.

"Macam mana? " Nik Rafael inginkan jawapan.

"Sedap. Tapi.. "

"Tapi apa? "

"Tapi tak Best sebab abang tak makan dengan Dhiya" Adhiya tersenyum.

Nik Rafael duduk di sebelah isterinya.

"Seronok kenakan abang? "

"Mana ada kenakan.. Alah duduklah sini, makan sama-sama " Adhiya memeluk lengan Nik Rafael.

Nik Rafael turut menjamah spageti itu dengan berselera sekali.

"Dhiya betul ke tak nak pergi honeymoon?"

Seharusnya AkuWhere stories live. Discover now