Det lönar sig verkligen att vara lite extra snäll. Att våga vara öppen mot nya personer och bjuda på sig själv har gett mig så himla mycket här i livet, och jag har blivit extra påmind om det på sistone.
Exempelvis fick jag ett Mail från min spanska/engelskalärare igår som löd;
"Hej Ella,
Ville bara säga att jag är riktigt imponerad och glad över det ansvar du tar i gruppen på lektionerna, både i spanskan och engelskan. Du är alltid aktiv, svarar på frågor och gör ditt bästa för att jag (eller Sandra, som var med oss nu senaste veckan) ska få någon elevrespons på passen. En väldigt positiv och konstruktiv förmåga. Tack för det - och fortsätt så! :)"
Jag är medveten om att det brukar vara jag som tar till orda när det är tyst på meeten, men det gjorde mig så himla glad att han märker av, uppmärksammar det och verkligen tar sig tiden att berätta det för mig. Det är verkligen ingen extraordinär insats jag gör, det räcker med att bekräfta deras frågor eller dra till med något litet skämt för att bryta isen.I skolan har jag och Lisa alltid bara kört på konceptet att vara öppna, trevliga och bara oss själva. Vi snackar med alla som ger oss good vibes och försöker bjuda på oss själva. Detta är inget som vi medvetet försöker med utan det kommer bara naturligt, men jag tror verkligen att det är ett vinnande koncept. För några veckor sedan skapade Hann och Elsa (som vi har snackat med lite i skolan) en grupp med oss på snap och sa att de hade kompiscrush på oss och gärna ville hitta på något tillsammans. De hade alltså suttit och pratat om oss och hur vi var roliga och att de ville hänga med oss mer. Vi spelade badminton med dem sedan på helgen och vi hade superkul, vi kommer säkert träffas mer i framtiden. Såna här saker gör mig superglad, att folk verkligen går out of their way for att umgås med en för att de genuint tycker man är trevlig.
Detta hände återigen idag när jag fick en snap av en tjej som heter Linn, som slutade i Lisas och min klass efter bara några veckor på gymnasiet. Hon skrev att det kanske kom plötsligt nu såhär 1,5 år senare men hon hade tänkt på oss och ju snälla och öppna vi hade varit mot henne när hon fik på kg och undrade om vi skulle ta en fika eller så tillsammans. Vi har knappt sett henne sen hon slutade men vi har träffat på varann några gånger och hon är verkligen en så genuin tjej. Hon skrev att jag och Lisa fick henne att ångra att hon ens bytte. Jag minns att vi tyckte att det var så tråkigt och att vi verkligen hade försökt att visa att vi brydde oss när hon verkade ensamt början. När hon satt själv vid ett bord brukade vi sätta oss med henne. Att hon fortfarande tänker tillbaka på oss så positivt värmer i hjärtat. Vi kanske gjorde lite skillnad för henne ändå.
Så todays lesson:
SPARA INTE PÅ SNÄLLHETEN. Ett litet hej, lite uppmärksamhet eller ett skämt här kommer komma tillbaka till dig, jag lovar.