BAB 4

263 34 0
                                    

Semakin lama, semakin terselah lah rumah agam milik atuku. Satu rumah yang menyimpan sejuta kenangan kami sekeluarga. Walaupon kelak dimakan usia, rumah agam itu tetap berdiri gah. Menunjukkan bertapa kuatnya seorang yang bernama Ravious.

Setibanya aku dan mell, beberapa orang lelaki bersuit hitam tunduk menunjukkan hormat kepada kami.

"Ada orang lain ke?" Satu persoalan yang muncul diminda ku sekarang, membuatkan aku tidak selesa. Ya, aku seorang yang introvert. Aku tidak suka bergaul dengan orang, berbeza dengan mell seorang yang periang dan peramah. Ada kala aku di cop sombong, tapi bagi aku, aku bukan lah seorang yang sombong. Tipulah kalau mell dan Leo tak pernah memerliku, di rumah lain luar lain. Tapi itu lah aku, aku akan bermanja bila dengan orang yang aku sayang.

"Omg aunty Ellen, long time no see." Suara mell yang teruja itu menyedarkan ku di alam nyata.

"Hello pretty girl, how are you? Both of you look so stunning now, great to see that." Ramah aunty Ellen membalas, dan aku hanya tersengih.

"Hello handsome." Maka terserlah lah sisi playgirl Mellinda Ravious, dalam hati aku hanya kesian pada laki itu.

"Nenek Sera naik dulu ye." Dengan pantas kaki mengatur langkah naik ke bilikku, san tanpa sedar aku terlanggar seseorang.

"Are you blind?" Panas saja hati mendengar ayat selambanya, dengar suara macam lelaki. Pantas kepala mendongak melihat pemilik suara itu, seorang lelaki yang berkulit sawo matang. Standard lelaki italy. Tetapi tidak menarik perhatian ku.

"Sorry." Sekadar berbahasa, dengan langkah laju wku meninggalkannya.

"Kenapalah ada orang, baru nak relax." Rungut ku seorang diri lalu ke balkoni yang berada di luar bilik. Hati terasa sedih, aku sendiri tidak tahu dengan aku sekarang. Mana perginya seorang Rossera yang dingin, annoying dan kuat tu pergi, kini tinggal seorang yang cengeng dan lemah. Benci dengan aku yang sekarang. Aku tahu puncanya, aku bagaikan hilang ibu. Itu perasaan aku sekarang, tak terkata bertapa aku rindu kan mummy. Aku rindu dengan bebelan manjanya san layananya Kepada ku. Bilalah agaknya aku boleh berjumpa denganya.

"Sera." Perlahan kepala memaling melihat mell yang berjalan kearahku.

"Are you okay? I tengok you makin lain la baby, are you sure that you're okay?" Prihatin mell bertanya, dengan sedaya upaya aku memaniskan muka. Aku tak mahu mell risau kan aku, cukup lah dia selalu ada bersama aku.

"I'm okay mell, cuma terasa makin rindu kan mummy. But don't worry, I'm sure that I'm pretty happy now." Balas aku dengan senyuman menandakan aku betul betul okay.

"Eh aunty dah balik ke belum? Aku malas la, asal la datang harini jugak. Baru nak bermanja dengan nenek, spoil betul lah." Dengan muka pelik aku memandang mell yang tersengih seperti kerang busuk.

"Kau dah kenapa mell, tersengih - sengih macam kerang busuk." Soal aku pelik, dah kenapa minah ni. Ha sudah dia gelak pulak, seram sejuk dah aku. Kepala berpaling melihat sekeliling, kot la ada badut ka apa dekat sini.

"Finally my baby is back." Jerit Mell tiba tiba, makin pelik aku jadinya. Eh jap, ha betul lah. Perangai annoying aku dah balik. Tanpa sedar aku tersenyum.

Dengan terujanya Aku dan mell melompat macam budak 5 tahun yang gembira mendapat gula gula. Kalau datang gila, memang teruk lah anak dara dua orang ni.

"Jom mell kita turun aku laparlah, tengok muka kau tak dapat apa pun." Kadang terasa setan la pulak aku, haih!

"Let's go baby!"

Begitu lah manusia, cakap nak pergi dapur. Tapi taman pula yang perginya, tak apa lah janji happy. Ya saya tahu tiber.

"Nenek." Tegur ku manja apabila melihat kelibat nenek yang sedang mengait itu.

"Ha turun pon anak dara duan orang ni." Aku dan mell hanya tersengih, lalu mengambil tempat di sebelahnya.

"Nenek jom buat kek." Terus bercahaya muka aku bila dengar perkataan kek, baking ialah satu kelebihan ku. Kelebihan la sangat, tetapi aku memang suka baking. Malah aku mempunyai satu cafe, menempatkan kek dan minuman kegemaranku. Nanti lah kalau ada masa, aku pergi melawat cafe tu. Rindu lah pula!

"Ha ah nenek jom la, kita battle lah. Resepi baru, nak tak mell?" Soal aku kembali, dalam kepala sudah membayang idea baru untuk membuat kek.

"Tak nak, confirm la you menang baby." Dengan bangganya aku tersengih, haih teruk la kau Rossera.

Ha lupa pula nak cakap, Aku dan mell memang suka cakap dalam bahasa melayu. Patriotik kan? Haha! Mula tu aku gelak bila first time mell cakap melayu, dan semestinya bunyi pelik. Tapi lama kelamaan, dia sudah fasih. Biasalah, dengan bimbingan ku. Dan akhirnya aku sudah tidak berapa fasih sangat bahasa italy, nanti lah kalau datang mood nak cakap tu. Terkeluar lah juga.

"Ha baik jom."

Dengan riuh dapur harini dengar suara kami, tengok air muka maid nenek pun dah tahu rasa nak menangis. Kesian pon ada juga.

"Hello pretty girls." Ha muncul pun hero nan satu ni, Siapa lagi kalau bukan Leo. Mesti dia menghilang ikut daddy la tu. Buat apa? Mafia buat apa? Ha tu la jawapan nya.

"Ha darling, come and help me." Maka semestinya pemilik suara itu adalah mell. Ada ka patut dia panggil aku baby, dia panggil Leo darling. Mula tu Leo bangkang dengan sekeras kerasnya, tapi apakah daya. Kalau Mellinda Ravious, terpaksa la angkur.

"Ish mell tak payah la panggil Aku darling, geli la aku." Tersengih aku lihat wajah geli Leo itu.

"Ish, nenek tengok tu."

"Leo." Marah nenek manja, mell sudah tersengih kemenangan.

"Dah la jom, kau Leo bawak ni." Aku beri satu bekas yang berisi sandwich kepadanya.

"Wow kau buat resepi baru sera?" Soal Leo dengan muka jelas terkejut, dan Aku semestinya tersenyum bangga. Tak dda lah. Saya sedar diri, huhu.

"Cuba kau rasa sedap tak? Kalau sedap aku nak tambah menu dekat cafe."

Dengan debarnya aku menunggu jawapan Leo, sedap ke tak sedap ni? Lambat betul bagi reaction.

"Oit sedap tak? at least jawab la dulu kalau nak telan satu kek ni pun." Geram pula aku jadinya dengan mamat ni.

"Sedap, pandai kau olah."

"Kek aku kau tak nak cuba ka?" Soal mell dengan muka cemberut, aku dah tergelak.

"Ha kejap lah, mulut aku ada satu ja. Bukan empat." Kau ni pun satu la Leo, pergi jolok sarang lebah tu buat apa?

"Ish ye la."

"Sedap juga, serious la kau buat ni mell? Selalunya kek kau akan berakhir dengan hitam dan pahit."

"What?" Tanpa sempat leo mengelak, kepalanya sudah terkena sudu aluminium yang di pegang mell tadi.

"Dah dah, kau ni pun Leo sekeh kang." Dan semestinya aku yang akan jadi orang tengahnya.

"Eh esok jom pergi cafe nak?"

"Ha okay jugak jom." Hati dah berbunga riang apabila leo sudah bersetuju, ini lah baru sepupu kesayangan aku.

"Malam ni kita tidur dua eh baby?" Malas aku pandang muka mell, dah tahu dia pasang muka memujuknya.

"Ya la jom." Setidak tidaknya tak ada la aku bosan malam ni.

"Ish tak kan malam ni tak boleh tidur lagi?" Soal ku bersendirian, dengan pantas badan memusing ke arah mell.

"Mell, jom tengok movie." Laa dah tidur rupanya, patut la senyap.

Lama kelamaan, mata yang terbuka luas. Sikit demi sikit tertutup, dan akhirnya sweet dreams.



Assalamualaikum, sorry saya terpaksa delete dulu bab yang selebihnya. Insyaallah nanti saya upadate semula! ❤

Miss RosseraWhere stories live. Discover now