BAB 13

112 8 0
                                    

Angin yang lembut menampar mukaku tatkala kami berjalan ke luar, sungguh bagus cuaca harini. Angin yang bertiup agak kencang membuatkan rambut ku beralun sedikit, serta merta tangan menyelitkan rambut ke belakang telinga.

"Seronok kan udara kat sini?" Terpancar keseronokkan di wajah raisya.

Aku hanya mengangguk, mengiakan.

"You all nak pergi mana ni sebenarnya?" Soal mell.

"Ha raisya nak pergi mana ni?" Soal ku pula.

"Kedai runcit kat depan tu." Balas raisya.

"What is kedai runcit?" Soal mell kebinggungan.

"Macam kedai juga, cuma kecik."

"Okay."

"Hai adik manis." Tegur seorang lelaki, senyuman miang dihadiahkan kepada kami.

Kelihatan beberapa orang remaja lelaki duduk melepak di tepi jalan, tengok gaya pun dah tahu gangster gitu. Ni saja nak cari nahas!

"Amboi sombongnya."

Apabila kami hanya buat tidak tahu, ditahan kami pula. Aku hanya membuang pandangan kosong kepada mereka, apa yang dia orang nak pun tak tahu.

"Boleh tepi tak?" Berang raisya.

"Ala relax la dik, kami cuma nak berkenalan ja."

"Tak teringin kitaorang nak berkenalan dengan korang, dasar mamat samseng."

"Garangnya." Tangan ku ditarik.

Ni memang nak kena dengan aku, tangan gatal je nak tumbuk orang. Jangan sampai.

"Buk!"

Tangan kiri terasa sedikit kebas, serta merta tangan ku dilepaskan. Mata mencerlun tajam melihat lelaki itu, korang ingat perempuan ni lemah sangat ke hah!

"Asal diam, tak nak mengatal pula?" Soalku geram.

"Lebih baik korang blah, kalau taknak tangan kanan aku pulak melekat dekat muka korang!"

"Tahu pulak nak blah." Kata Raisya menyampah.

"Dah jom." Ajaku.

Dari jauh kelihatan sebuah kedai runcit yang agak usang, tentera nama kedai runcit mak senah. Kedainya agak kecil, tetapi penuh dengan barang.

"Assalamualaikum makcik senah." Sapa Raisya mesra.

"Waalaikumussalam raisya, lama tak nampak hang. Sihat?" Balas makcik senah juga dengan mesra.

"Dah lama tak balik, alhamdulilah sihat. Makcik?"

"Sihat jugak."

"Ada orang mat salleh mai umah opah hang ka?" Soal makcik senah.

Aku dah mell hanya tersenyum.

"Eh bukan, ni anak makcik Rina. Sorang lagi tu anak menakan makcik Rina."

"Laa, muka mat salleh sungguh. Lawa sungguh anak rina noh, hidung terpacak." Puji makcik senah.

"Tak ada la makcik, biasa je." Balasku.

"La pandai cakap melayu."

"Mesti la pandai makcik, mak dia melayu."

Aku hanya tersenyum, tak tahu nak balas apa. Nanti silap cakap, payah pula. Lebih baik aku diam, mell pun aku lihat macam blur saja.

"Orang malaysia memang riuh eh baby?" Bisik mell.

Hampir saja aku nak ketawa, soalan dia haih. Ni geng makcik bawang mell.

Miss RosseraWhere stories live. Discover now