BAB 24

105 9 0
                                    

Meja makan hari ini riuh rendah dengan kehadiran mummy dan abang aku, aku hanya diam. Hanya membuka mulut jika ada yang menyoal.

"Sera nak balik kampung kan esok?" soal aunty, aku angguk. Rindunya dekat tokwan dengan opah.

"Iyan kata nak jumpa opah dengan tokwan, balik la dengan sera esok." aku sudah tak senang duduk, mintak la dia taknak. Tak rela aku naik sekali, takut bercakaran pulak.

"Boleh juga mummy." Iyan pandang aku, aku menjegilkan mata. Apa pandang-pandang, jungkil mata baru tahu.

"Alright." balas aunty dengan senyuman manis, aku pula yang rasa terseksa.

"Akak okay tak?" soal meera, aku angguk. Tangan masih sibuk mencuci pinggan mangkuk, biasa la dekat rumah orang. Kena la rajin, huhu.

"Meera tengok macam tak okay je, akak dengan abang gaduh eh?" sejak bila kamu jadi detective meera, kalau nak tahu tanya abang kamu tu. Akak malas nak pikir, menyakitkan hati je.

"Akak okay serius, eh mira kata nak pergi taman kan tadi. Jadi tak?" aku ubah topik, malas nak cakap pasal benda ni.

"Jadi, pukul 4 kita pergi. Okay la meera nak naik dulu tau, nak mandi hehe." tersengih-sengih dia, tak apa akak paham. Akak pun macam meera juga.

"Alright."

"Excuse me." tersentak aku tiba tiba ditegur, alamak iyan. Aku mengesok sikit ke kiri, memberi ruang kepadanya.

Aku mengerling iyan yang terkial kial mengupas buah manga, kesian pula aku tengok.

"Meh sini." mintaku, iyan pandang aku pelik. Blur juga ya mamat ni.

Aku ambil buat manga dan pisau, tangan cekap mengupas buah. Nak kata terror tu tipu lah, tersilap langkah kang luka tangan.

Ya allah hati aku ni kenapa? Berdebar debar tak tentu pasal, tahu la iyan ada dekat sebelah. Tak payah la teruja sangat, kesian dekat tuan kau ni.

"Aww!" jari telunjuk terasa pedih, tu la Sera belagak sangat. Kan dah kena betul.

"Sini tengok." aku kerut dahi, tengok apa?

"Meh tengok kaki, kan luka." aku mendengus, suka betul perli orang. Haish geram.

Jari ku ditarik rayyan, aku hanya diam. Oh hati kenapa kau bergitu derhaka, aku sumpah jadi batu baru tahu.

"Duduk sini kejap." tanpa banyak soal, aku duduk di sebuah kerusi. Jariku tekan sikit, pergi mana mamat ni. Ke tipu aku?

"Teruk juga luka kau, kena tampal plastel."

Aku renung wajah rayyan yang fokus mengubati tanganku, tengok dari jarak dekat lagi hansem. Rambutnya yang hitam pekat jatuh berjurai ke dahi, kening tebalnya sedikit berkerut. Pipinya sangat bersih, dipadankan dengan hidung mancung terletak dan bibir merah yang sangat menawan.

Tersentak aku apabila tiba tiba rayyan mengangkat kepala, agak agak dia perasan tak aku tenung muka dia. Ya Allah malunya aku.

"Why cruishy? Shy?" lagi berbahang muka aku, sedaya upaya aku kawal riak wajah.

Aku berdehem.

"I give you permission to see my face, because I know you miss it so much. I'm sorry, I lie you about who am I. I don't mean to lie to you, but I promise with someone." aku tak tahu nak balas apa, hanya memandang muka rayyan. Menghilangkan rasa rindu yang selama ini ku pendam.

"Abang akak." tersentak aku dan rayyan, masing masing terkejut dengan sergahan meera yang tiba tiba.

"Eh meera, dah siap ka? Jom." Aku tarik meera secepat mungkin, ya Allah malunya aku.

Miss RosseraWhere stories live. Discover now