BAB 32

90 8 0
                                    

Welcome home. Home sweet home. Rindunya aku dekat rumah, rasa macam lama betul tak balik italy. Pokok bunga mummy nampak sihat, mesti makcik siram tiap tiap hari. Bertuah Mummy ada orang jagakan pokok bunga kegemarannya. Aku juga bersyukur makcik jaga rumah aku dengan baik, semua nampak sama. Suasana saja yang lain. Rindu suasana yang dulu. Sekarang nampak sepi dan sunyi.

"Seraaaa!" badan aku dipeluk makcik dengan erat, aku membalas pelukannya. Rindu sungguh aku dekat dia.

"Lamanya makcik tak jumpa kamu, Rindu sungguh makcik. Makin cantik kamu ya. Kamu sihat?" senyuman manis aku ukir.

"Sihat makcik, makcik sihat?"

"Sihat alhamdulillah, dah Jom masuk makcik masakan makanan kegemaran sera." Makin lebar senyuman aku, rindunya masakan makcik.


Badan aku hempas ke kantil, rindunya katil. Katil dekat rumah sendiri, beza dengan mana mana katil lain. Katil sendiri juga paling seronok dan sedap.

Mell dan Leo balik ke rumah masing masing, saja aku tidak suruh mereka teman aku sebab aku tahu mereka pun Rindu keluarga mereka. Sekarang tinggal la aku keseorangan.

Rasa bosan tiba tiba menjelma, aku mengeliling bilik aku mencari apa yang patut aku buat sekarang. Takkan nak tidur je. Tidur pun kena ada mood.

Kunci tingkap kaca aku buka, perlahan lahan aku tolak tingkap itu. Terpampang luas bukit bukau berdekatan dengan rumah, daddy pernah beritahu aku dulu yang dia saja memilih rumah ini. Kata daddy, rumah ni jauh dari rumah orang. Memang jauh pun, sebab tu aku tak ada kawan.

Bunyi kicauan burung sungguh indah, rasa tenang je hati aku. Tempat kegemaran aku semestinya di tepi tingkap, kerana angin lebih kuat di situ.

Hampir saja terjatuh aku kerana tiba tiba telefon aku berdering, siapa pula ni call?

"Babyyyyy, I'm so sorry."

Berkerut kening aku, kenapa pula dah mell ni. Telefon aku tiba tiba, lepastu suara macam nak menangis. Apa yang jadi?

"Kenapa mell?" soal aku risau.

"Granpa terdengar yang kau nak kahwin dengan iyan, baby I'm sorry." Terlopong aku dengar penjelasan mell, granpa dah tahu? Apa aku nak buat ni?

"Lepastu granpa nak you jumpa dia, daddy you dah ada dah Kat sini." tanpa sedar aku mengeluh, memikirkan perkara ni membuatkan aku rasa takut dan sedih.

"Kejap lagi aku sampai." aku mematikan panggilan, termenung seketika. Kalau apa pun jadi sera, kau kena kuat.

"Welcome miss sera." sapa penyambut tetamu lalu menundukkan badan memberi hormat kepada aku, aku hanya angguk.

"Baby sorry." mell datang menerpa aku, mukanya jelas risau. Tapi aku tak salahkan dia pun, lambat laun granpa akan tahu juga.

"Sokay mell."

"Who's iyan?" soalan pertama granpa lontarkan kepada aku, hampir tergagap juga aku. Nada suara granpa hampir menjerkah aku.

"My Childhood friend." kepala menunduk menghadap lantai, tak sanggup aku melihat wajah granpa sekarang ni. Takut menangis dekat sini juga.

"The Islam one." aku hanya menggangguk, suara pun dah sipu sipu nak keluar.

"Then I don't agree with that."

"But Why granpa, I'm Islam too?" soal aku sedikit kuat, mell di sebelah aku pun dah terlopong. Jangan katakan dia, aku pun terkejut.

"I said no Mean no, if you dare with me. One of you will die." hati aku rasa membara, rasa geram dengan granpa. Aku Bukan mell atau Leo, hanya ikut kata katanya. I have my own choice.

"Then you want to do what granpa? Want to make me being far with him? Like you do to Mummy and daddy, like that granpa?" soal aku lancang, dada aku naik turun. Menampung segala amarah yang aku simpan selama ini.

"Sera?"

"What daddy, it's wrong? You Are wrong daddy. Why you let Mummy and abang go? Why daddy? Why you don't defend them? Mummy is your Wife, and abang is your son daddy. I'm hurt daddy, Really hurt. I Losing my mummy, even she not die." tanpa sempat daddy membalas, aku mengambil beg aku dan berlalu keluar. Fikiran aku serabut sekarang.

Stereng kereta aku ketuk sekuat kuatnya, why I'm need to accept this why?" air mata yang aku tahan dari tadi kini banjir, aku tak sekuat mana. Aku tak sekuat macam mana orang nilai aku.

Aku Rindu keluarga aku yang dulu, aku Rindu sangat. Kenapa semua ini berlaku? Air mata yang laju menurun membuatkan mata aku menjadi kabur.

"Bam!"


"It's your fault." granma memarahi granpa yang hanya senyap dari tadi.

"You always force Her, she didn't even saying anything. But now you make her cruel."

Mell hanya menangis di pangkuan grandma ditemani Leo di sebelah, daddy hanya diam menyepi.

"Sera not die right Leo?"

"Sabar mell." kepala mell diusap lembut oleh Leo. Hatinya juga berdoa supaya sera selamat.

"Daddy macam mana dengan sera?" soal abang yang tiba tiba datang bersama Mummy dan iyan.

"Daddy tak tahu."

"Doktor, how my sister?" soal abang laju tatkala doktor yang merawat sera keluar.

"She kritikal, I hope she strong. I need to go, sorry."

"Crushie I Know you strong, Please don't leave me. I Love you."

"Iyan follow me." arah granpa yang tiba tiba berdiri, Rayyan hanya mengikutinya tanpa banyak soal.

"Do you Really love sera?" soal granpa.

"Yes, I really love her. She is my first love, and will be my last." kata Rayyan yakin.

"I know that you know me well, do you Still want to make Her your wife?"

"I Know, I make sure she safe until my last pulse."

"Then make sure she happy with you."

"I will."

"Baby, you kuat kan? You takkan tinggal kan I kan baby. I'm sorry baby, kalau I tak lepas cakap tadi, you takkan jadi macam ni. I'm Really sorry baby. I tak nak you macam ni." tangan aku di ambil mell, lalu digengamnya erat.

"Doktor kata you Coma, tapi I Know you Can Fight baby. You are strong."

"You pernah janji dengan I kan baby, walaupun apa pun terjadi you tetap kuat untuk lawan. Please bangun baby. I nak you happy." teresak esak mell menangis, kepalanya disembankan di tangan ku.

"Mell."

"Kau tak boleh macam ni mell, kau kena kuat. Aku tahu yang kau kuat mell, kau dengan sera sama sama kuat." nasihat Leo, matanya memandang mell dengan pandangan kasihan.

"I tak nak hilang dia Leo, dia selalu ada dengan I. Dia selalu ada dengan I dari kecil lagi, dia selalu jaga I. Dia sanggup bergaduh sebab I leo."

"I Know mell, I Really know."

"Dah Jom kita balik, iyan kata dia nak jaga sera."

"Tapi."

"No Excuse."

"Iyan jaga sera baik baik." Pesan mell sebelum keluar dari wad, Rayyan hanya menggangguk.

"I Know you strong crushie, I will wait until you wake. That my promise." wajah sera yang polos itu ditatapnya lama.

Miss RosseraWhere stories live. Discover now