BAB 56

101 3 0
                                    

Haruman bau tomyam menerjah masuk ke dalam rongga hidung aku ketika aku melangkah masuk ke dalam dapur, kelihatan mummy dan aunty Marry bersilat menyiapkan hidangan makan tengah hari kami dibantu oleh bibik.

"Sedapnya bau, kecur air liur sera." puji aku.

"Tengok lah siapa yang buat." kata aunty Marry bangga. Aku gelak. Aunty Marry dan mummy memang jaguh memasak. Aku tak tahu pula aunty Marry pandai masak tomyam, selalunya dia selalumasak makanan Itali sahaja.

"Aunty ke buat?" soal aku.

"Aunty tolong aje, mummy kamu yang buat." Balas aunty Marry lalu mengerling mummy. Mummy hanya senyum.

"Nanti aunty belajar lah dari mummy." cadang aku. Sekurang-kurangnya, dia boleh dapat ilmu baru.

"Itu mesti." Balas aunty Marry teruja.

"Boleh kan akak?" soal aunty Marry kepada Mummy.

"Boleh aje." balas Mummy mesra.

Selepas sibuk berborak dengan mummy dan aunty May, aku ke meja makan untuk menyusun pinggan dan gelas.

"Mana mell?" soal aunty Marry yang baru datang dari dapur.

"Tak tahu aunty, dari tadi sera tak nampak mell." balas aku. Dari pagi tadi aku tak nampak batang hidung budak tu, pergi mana lah dia.

"How are you sera? Good?" Tegur grandpa sebaik sahaja tiba di meja makan.

"Good grandpa." Balas aku. Alhamdulillah badan aku masih bertenaga dan sihat

"Glad to hear that." Balas grandpa seraya senyum. Aku membalas senyumannya.

Selepas beberapa minit kemudian iyan dan Leo turun bersama mell, kemanalah tiga orang ni. Baru nampak muka. Culik laki aku tak cita pun.

"I have something to tell." Ucap mell tiba-tiba. Semua mata memandang dia saat ini.

"What?" soal aku ingin tahu.

"I want to become muslim." Balas mell tenang. Terlopong aku mendengar balasan mell. Biar betik? Aku tak salah dengar kan?

"Why?" soal grandpa serius. Aku pula yang kecut perut.

"Because Lucas are muslim." balas mell yakin.

"So you want to married him?" soal grandpa lagi. Mell hanya mengangguk.

"Then I be okay as long as you happy." Kata-kata grandpa membuatkan aku menarik nafas lega. Wajah mell jelas terpancar kegembiraan.

"Mummy dengan daddy okey ke?" soal mell kepada daddy dan mummy dia pula. Meminta restu mereka pula. Sesungguhnya restu ibu dan ayah sangat besar.

"Mummy dengan daddy okey je, janji kamu happy." balas aunty Marry manakala uncle Andy hanya mengangguk.

"Omg Baby, I'm Getting Married." Jerit mell gembira lalu datang memeluk aku.

"I'm happy for you mell. Congrats." ucap aku ikhlas. Aku sangat gembira apabila mell beritahu yang dia nak kahwin. Rasa macam aku pula yang nak kahwin. Teruja punya pasal.

"Nanti you tolong I tau baby." pinta mell.

"Of course." balas aku dengan semangat.

"Kau leo?" Soal aku kepada Leo.

"Aku apa?" soal Leo semula.

"Kau bila nak kahwin dengan raisya?"

"Biar mell dulu." balas Leo ringkas.

"Buat sekali lagi best, lagi meriah." cadang mummy. Aku pun setuju dengan cadangan mummy. Tak perlu nak buat banyak kali.

"Grandpa pun sokong." sampuk grandpa pula.

Miss RosseraWhere stories live. Discover now