BAB 26

97 7 0
                                    

Sawah padi yang cantik itu aku lihat dengan penuh perasaan teruja, angin yang damai menampar lembut muka aku. Kan best kalau setiap hari tengok macam ni, rasa tenang je hati. Tak serabut sangat.

Fikiran ku melayang teringatkan peristiwa semalam, tidak boleh aku lupa wajah Raisya yang terkejut beruk bila aku ceritakan hal sebenar. Tapi hati aku rasa lega, sebab apa yang aku pendam selama ni akhirnya aku luah juga.

Tapi satu perkara yang aku kagum tentang iyan, dia tetap menjaga agamanya. Tambah pula pagi tadi dia melaungkan azan, dan menjadi iman di surau. Untung kan sapa yang dapat dia. Untung Alisya dapat iyan.

"Kau buat apa kat sini?"

"Boleh tak lain kali jangan bagi terkejut orang." Marah ku, nasib tak terjatuh parkin tadi.

"Awak buat apa kat sini?" soal aku pula, tiba tiba muncul. Bukan tadi dia tengah jolok buah mangga ke?

"Cari kau." balas rayyan bersahaja, tanpa sebarang riak. Ikhlas ke tak cari aku.

"Raisya cari ke? Ke opah?" Soal ku.

"Iyan." Panggil aku semula apabila soalan aku hanya dibiar sepi.

"Aku yang cari kau."

"Jom teman aku jalan jalan." tanpa sempat aku jawab, lengan baju sudah ditarik rayyan.

"Long time no see Bro." tegur seorang lelaki, macam aku pernah jumpa. Tapi kat mana eh?

"Aku ingat kau dah mati."

Terkejut aku dengan balasan iyan, Stranger ka apa depa ni? Jumpa jumpa cakap pasal mati dah, ghisau ja.

"Haha kalau kau hidup lagi, takkan aku dah mati." Laki tu senyum sinis, ku lihat muka rayyan sudah tegang. Jangan gaduh sudah.

"By the way, nice choice dude. More fantastic if we're sharing." senyuman gatal ditayang, aku hanya mencebik.

"More Wonderful if you are dead with my Hand." Balas aku.

"One Day your are mine." aku hanya membiarkan mamat tu, tangan iyan aku tarik.

"Awak kenal ke laki tadi tu?"

"Jom balik."

Eh, dah kenapa tiba tiba moody. Siapa laki tadi tu? Aku macam pernah jumpa dia? Sapa dia eh? Ish kenapa aku boleh lupa?

"Awalnya balik." aku hanya mencebik, perli la tu.

"Opah ada nak suruh tolong apa apa tak?"

"Tolong potong sayuq sat." tanpa membuang masa, sayur kobis dan bayam aku capai.

"Hang masih suka dia?" soal Opah tiba tiba.

"Sapa dia opah?" Soal aku semula, iyan ka?

"Sapa lagi opah kan, abe handsome tu la."

"Tak tahu la opah."

Takkan aku nak cerita yang aku masih suka dekat dia, malu la. Tapi dia hak orang, takkan aku nak rampas.

"Tak payah tipu opah la sera, opah dah lama makan garam dari hang."

Aku hanya sengih. Dah tahu mesti opah syak punya, aku tak boleh nak tipu opah.

"Kau jangan lama lama sera, nanti orang rembat."

"Kau tu jangan lama lama sangat biar Leo tu, Hot Stuff tu."

"Seraaa!"

"Aik kata kat aku boleh."

"Opah tengok tu."

Mengadu je kerja budak ni, menyampah aku.

"Dah dah, dua dua sama ja."

"Opah dulu, sapa yang mengorat dulu?" soal Raisya.

Miss RosseraWhere stories live. Discover now