TROLI yang menempatkan beberapa luggage pakaian dan barangannya ditolak menuju ke pintu utama lapangan terbang antarabangsa Kuala Lumpur itu. Langkahnya terhenti seketika. Matanya dipejam rapat sambil tangan menggenggam erat beg tangannya. Malaysia i'm back! Sorak hati kecilnya.
Beberapa ketika kemudian dia kembali membuka mata tatkala mendengar namanya diseru. Senyuman melebar melihat gerangan yang memanggil.
"Abang!" Tubuh lelaki itu dipeluk erat.
"Oi oi! Malu lah orang tengok." Ujar Hayder dengan suara yang dibuat-buat garang.
"Alah! Biarlah diorang! Adik rindu abang." Balas Aralyn melepas pelukan.
Hayder tersenyum melihat gelagat adik perempuannya itu. Kepala Aralyn Husna yang berlapik tudung itu diusap perlahan. "Abang pun rindu jugak dengan princess abang yang sorang ni." Jujur Hayder.
Aralyn yang mendengar ayat abangnya itu tersenyum lebar. "Jom lah balik. Adik tak sabar ni nak jumpa Iqa. Nak makan masakan umi lagi. Jom jom jom." Ajak Aralyn sebelum menolak troli tadi.
"Eh! Takpe. Biar abang tolak kan." Hayder dengan pantas mengganti tempat adiknya itu.
"Terima kasih!" Lengan abang sulungnya itu dipeluk erat. Mereka melangkah keluar dari lapangan terbang itu.
"So, macam mana Singapore? Okey?" Soal Hayder yang tekun memandu.
Aralyn mengangguk laju. "Okey. It's fun. Tapi adik rindu masakan umi." Jawab Aralyn.
"Rindu masakan umi je? Kitorang kat sini tak rindu? Ni abang kesayangan ni tak rindu?" Seloroh Hayder.
Aralyn menoleh ke sisi kanan sekilas sebelum tersenyum manis. "Mestilah rindu. Gila tak rindu? Tapi tulah. Abang kan ada suri hati dan suri rumah, mana nak rindu orang dah." Balas Aralyn seraya mencebik di hujung ayat.
Hayder tergelak kecil melihat kelakuan adiknya itu. "Listen here princess. Tak kisah apa pun jadi you still my number two after umi. You still my princess. Either i'm single or married. Nothing can change the fact." Ucap Hayder membuatkan Aralyn tersenyum manis. Abang pun sweet, kesian author tak ada abang heh. Okay agak tiber heheh, back to story.
Wajah abangnya itu dipandang lama. Haih... Nasib baik abang aku kalau tak banjir dah hati aku ni. Bisik hati kecil Aralyn. "I know that." Bangga Aralyn. Hayder menjeling manja adik perempuannya itu.
Selama hampir satu jam berada di atas kereta, mereka akhirnya sampai di sebuah rumah agam dua tingkat yang sangat cantik. Kaki melangkah turun dari kereta. Pintu utama rumah agam itu dituju sebelum kasut dibuka.
"Assalamualaikum!" Sapa Aralyn sebelum masuk ke dalam rumah itu. Langkah dibawa ke dapur. "Umi! Mak Nah!" Laung Aralyn sebelum dua tubuh tua kesayangannya itu dipeluk.
"Waalaikumusalam. Ya Allah anak bertuah ni terkejut umi. Nasib baik umi dengan mak Nah takde sakit jantung kalau tak... Haih." Bebel puan Hawa sambil menggeleng kepala.
Aralyn hanya menayangkan riak tidak bersalah. "Heheh... Sorry." Tangan tua dua wanita itu dikucup lembut.
"Adik sihat ke?" Soal mak Nah memandang anak majikannya itu.
Aralyn hanya mengangguk bersama senyuman.
"Umi dengan mak Nah masak apa ni?" Matanya memandang periuk di atas dapur gas itu untuk melihat isi di dalamnya.
"Ikan patin masak tempoyak." Jawab puan Hawa membuatkan mata gadis itu bersinar gembira.
"Sedapnya!" Matanya dipejam rapat membayangkan makanan itu.
YOU ARE READING
RIYANARA | YOU'RE THE ONE
Romance[TULISAN KEEMPAT BY YUYUAIRA] [RayqarlxNaura junior] [RiyyanxAralyn] TENGKU RIYYAN AQASHAH Pemergian tunangnya beberapa bulan sebelum tarikh pernikahan mereka merentap hati lelaki itu sekali gus membuatkan dia berubah menjadi semakin dingin. Kalau d...