•RIANARA | 5•

5K 256 29
                                    

TUBUH Tengku Naura dipeluk dari belakang membuatkan wanita itu sedikit terkejut. Pantas tangan dibawa naik mengurut dada. "Anak bertuah!" Wajah anak lelakinya itu dijeling lembut.

Riyyan hanya menayangkan senyum nipis. Dia kemudiannya melangkah ke arah meja bar yang terletak tidak jauh dari Tengku Naura. "Daddy mana my? Bukan dah balik ke?" Soalnya sambil menuangkan ais kosong di dalam gelas.

"Daddy keluar dengan papa. Kan papa baru balik umrah. Rindu katanya." Jawab Tengku Naura. Tangannya ligat mengacau masakan di atas dapur.

Riyyan hanya mengangguk faham. "Rhea?"

Belum sempat Tengku Naura membuka mulut, satu suara terlebih dahulu memintas. "Ada ni ha. Kenapa? Rindu ke?" Kening dijongket berkali-kali.

Jelingan manja dilontarkan pada gadis itu. "Takde maknanya nak rindu. Tu tolong mummy. Awak tu anak dara. Kena rajin tolong mummy. Nanti baru bakal adik ipar abang bangga." Balas Riyyan sinis.

Rhea yang mendengar ayat abang tunggalnya itu membulat mata. "Mummy tengok abang tu." Muka tak puas hati ditayang.

"Mummy dah jemu lah tengok abang 25 tahun. Heh. Okey lah my, Qashah naik atas dulu." Pamit Riyyan. Sempat dia menjeling wajah adiknya sekilas.

Pintu bilik ditutup rapat. Punggungnya dilabuhkan di atas katil empuk miliknya. Butang baju kemeja dibuka satu persatu. Dia kemudiannya mencapai tuala yang tersangkut di pintu almari sebelum melangkah masuk ke dalam bilik air untuk membersihkan diri. Selesai mandi, dia mengambil wuduk untuk menunaikan solat maghrib yang bakal masuk sebentar lagi. Sementara menunggu azan, sempat dia mengambil Al-Quran dan membaca ayat-ayat suci itu.

Usai waktu makan malam, mereka sekeluarga berkumpul di ruang tamu untuk meluangkan masa bersama. Riyyan memandang wajah kedua orang tuanya sebelum menarik nafas panjang. "Mummy, daddy. Qashah sebenarnya ada benda nak bincang." Ujar Riyyan lembut.

Tengku Rayqarl dan Tengku Naura memandang wajah anak lelaki mereka serentak. Begitu juga dengan Rhea yang memaku pandangan ke arah abangnya itu.

"Pasal apa?" Soal Rayqarl.

"Sebenarnya Qashah nak mintak tolong mummy dengan daddy risikkan someone. Boleh kan?"

Mereka yang mendengar memandang Riyyan dengan riak tidak percaya. "Serius ah abang dah jumpa pengganti arwah kak Tasha? Siapa? Kerja apa? Umur berapa? Tinggal kat mana? Cantik tak?" Celah Rhea sambil memandang abangnya.

"Eh diam lah kau. Sibuk je. Abang cakap dengan mummy daddy. Bukan kau." Wajah gadis itu dijeling tajam.

"Betul ke ni? Qashah tak main-main?" Soal Tengku Naura sambil memandang anak lelakinya itu.

Riyyan hanya menganggukkan kepala. "Alah... Bukan orang lain pun. Mummy dengan daddy kenal lah family dia."

"Siapa?" Tengku Rayqarl berkerut kening mendengar kenyataan itu.

Senyuman nipis terukir di bibir. "Aralyn Husna. Adik Hayder. Anak baba Haziq dengan umi Hawa." Jawab Riyyan senafas membuatkan orang tuanya terkedu.

"Qashah betul ke ni? Tak bergurau?" Soal Tengku Naura lagi.

"Betul lah my. Takkan nak gurau pulak benda macam ni. Boleh tak mummy? Daddy?" Wajah kedua orang tuanya dipandang penuh berharap.

"Mummy tak kisah. Kalau itu pilihan Qashah mummy ikut je. Asalkan baik agama dan akhlaknya mummy terima. Tapi tak tau lah daddy." Wajah suaminya dipandang sekilas.

"Daddy pun tak kisah. Asalkan Qashah happy." Sambut Tengku Rayqarl pula.

Riyyan yang mendengar jawapan orang tuanya itu tersenyum gembira. "Betul ke? Thank you mummy, daddy." Soraknya.

RIYANARA | YOU'RE THE ONEWhere stories live. Discover now