DENTUMAN kuat dari guruh di langit itu mengejutkan Aralyn. Dia yang tadinya sedang berdiri kini terduduk di lantai. Jantungnya berdebar hebat. Tidak cukup dengan itu, elektrik rumahnya terpadam sendiri membuatkan Aralyn terjerit kecil.
"Y... Yan. B... Balik lah Yan. A... Aya takut," rintih Aralyn ketakutan. Badannya menggigil bersama airmata yang mengalir deras di pipi. Dia cuba menggagahkan diri untuk mencapai telefon.
Langkah gadis itu terhalang oleh dentuman guruh yang lebih kuat.
"Ya Allah!" Gumamnya sambil terduduk memeluk lutut. Dia memegang dadanya yang terasa sesak.
Perlahan dia merasa seolah-olah dia berada di dalam pelukan seseorang. Aralyn mengangkat muka yang tadi menunduk. Dia membalas pelukan itu dengan kemas.
Riyyan mendukung gadis itu seperti bayi. Kaki Aralyn dililitkan di pinggangnya manakala wajah bersih itu disembam ke bahu. Dia mengusap lembut belakang gadis itu. Aralyn yang masih berada di fasa ketakutan itu tersedu-sedan. Leher Riyyan dipeluk erat.
Riyyan mengalunkan zikir di telinga gadis itu. "Shh... Don't cry. I'm here with you. Yan mintak maaf sebab lambat sampai. Tapi sekarang Aya ada Yan. So, jangan takut okey my darl." Bisiknya lembut.
"T... Takut." Gumamnya perlahan diselangi dengan esakan. Nafasnya tidak teratur.
Riyyan membawa Aralyn ke katil. Punggungnya dilabuhkan di atas katil itu. Aralyn diletakkan di ribanya. Wajah Aralyn yang mempunyai titisan airmata dikucup lembut. Dia membuat begitu banyak kali untuk menghentikan esakan gadis itu.
Dagu gadis yang menunduk itu ditarik lembut. "Pandang Yan,"
Aralyn memandang Riyyan tersedu-sedan.
"Jangan takut. Yan ada. Takkan ada apa-apa jadi kat Aya. Yan akan jaga Aya." Dahi Aralyn dikucup lembut. Tangannya mengurut dada gadis itu agar pernafasannya menjadi biasa.
"Kenapa Yan balik lambat?" Soalnya perlahan.
"Yan pergi singgah something tadi. Sorry darl," jawabnya lembut.
Aralyn memandang lama wajah itu. Sebulan telah berlalu. Layanan Riyyan padanya semakin baik. Sungguh dia tidak menyangka lelaki itu akan berbaik dengannya. Jujur dia katakan, dia bersyukur doanya dimakbulkan Allah SWT.
"Yan tahu Yan hesmes. Tapi jangan lah pandang macam tu. Malu lah Yan." Seloroh Riyyan cuba menceriakan gadis itu.
Aralyn yang seakan-akan baru tersedar itu pantas mencebik. "Perah santan." Tuturnya.
"Eleh! Tapi betul kan Yan hesmes? Kan kan kan? Alah! Cakap je. Jangan malu-malu."
Aralyn tersenyum sebelum menggeleng kepala. Kepala disembam di leher Riyyan. Dia memberi satu kucupan di situ. Riyyan yang menerima kucupan itu sedikit terkedu.
"Itu sebagai tanda terima kasih. Yan tak nak Aya cakap, so Aya buat macam tu je lah." Nyata Aralyn tanpa disoal.
Riyyan tersenyum lebar mendengar pernyataan itu. Kepalanya digeleng perlahan. "Pandai eh sekarang? Siapa ajar?" Hidung gadis itu dicuit lembut.
"Tengku Riyyan Aqashah bin Tengku Rayqarl Ayden yang ajar." Jawabnya bersama satu sengihan.
Riyyan tergelak kecil mendengar jawapan itu. "Comel lah bidadari Yan ni. Okey, disebabkan bidadari Yan comel sangat harini Yan nak bagi hadiah." Ujar Riyyan lembut. Rambut Aralyn yang terjuntai diselitkan ke telinga.
Aralyn mengangkat muka. "Hadiah apa?" Keningnya berkerut memandang suaminya itu.
"Adalah. Nanti turun Aya tahu lah." Balas Riyyan.
YOU ARE READING
RIYANARA | YOU'RE THE ONE
Romance[TULISAN KEEMPAT BY YUYUAIRA] [RayqarlxNaura junior] [RiyyanxAralyn] TENGKU RIYYAN AQASHAH Pemergian tunangnya beberapa bulan sebelum tarikh pernikahan mereka merentap hati lelaki itu sekali gus membuatkan dia berubah menjadi semakin dingin. Kalau d...