"ASSALAMUALAIKUM." Sapa satu suara membuatkan Aralyn menoleh ke pintu.
Matanya bersinar melihat wajah puan Hawa. "Waalaikumusalam. Umi!"
Tubuh wanita itu didakap erat. Senyuman lebar terlakar di bibir tatkala dia mendakap tubuh wanita itu.
"Adik dah makan?" Soal puan Hawa sebelum melabuhkan punggung di atas kerusi sebelah Aralyn.
Gadis itu hanya menganggukkan kepala bersama senyuman. "Tapi kan umi kenapa makanan semua bakar bakar dengan rebus je? Dah seminggu adik kat sini. Adik nak jugak makan ayam goreng ke ikan goreng ke telur ke ini semuanya bakar. Telur pun dah lama adik tak tengok." Adu Aralyn seraya mencebik.
Puan Hawa yang mendengar aduan dari anak perempuannya itu hanya ketawa kecil. "Adik, biasa lah tu. Makanan orang gugur ni sama macam orang berpantang. Tak boleh makan goreng-goreng. Tak boleh makan yang ada minyak. Tahan lah sikit. Tak lama pun. Sebulan je." Ujar wanita itu.
Aralyn membulat mata mendengar ayat terakhir ibunya itu. "S... Sebulan?" Soalnya tidak percaya.
Wanita itu hanya mengangguk.
"Tak lama mana pun tapi lama lah jugak. Hm," tutur Aralyn bernada pasrah.
Jeda.
"Haa malam ni umi teman adik kan?" Soal Aralyn dengan mata bersinar.
Senyuman nipis terlakar di wajah wanita itu. Belum sempat puan Hawa menjawab, ayatnya terlebih dahulu dipintas.
"Tak. Umi tak teman adik sebab esok umi dengan baba dah nak berangkat pergi umrah. Jadi kami kena balik." Celah encik Haziq membuatkan wajah anak gadisnya itu berubah cemberut.
"Habis tu nanti kalau adik dah boleh balik rumah, adik nak duduk dengan siapa?" Soal Aralyn sayu.
"Adik kena duduk dengan mummy."
"Tapi umi tau kan adik tak biasa duduk rumah orang lain. Lagi-lagi nanti mesti kena sebilik dengan lelaki tu. Eee adik tak nak lah." Bibir dicebik.
Encik Haziq menggelengkan kepala melihat anaknya itu. "Adik tak boleh macam tu. Sampai bila? Mana tau kalau adik duduk sana, ingatan adik boleh pulih. Lagipun mummy nak sangat jaga adik." Ujarnya bersama senyuman.
Puan Hawa tersenyum memandang anak perempuannya itu. "Adik, apa sekalipun yang jadi Qashah tu tetap suami adik. Adik tetap kena hormat dia." Pesan puan Hawa lembut.
"Tapi adik tak kenal dia umi. Umi tahu kan adik tak suka dekat dengan lelaki yang adik tak kenal." Ujar Aralyn perlahan.
"Tak apalah. Nanti adik ingat lah tu." Balas puan Hawa lembut.
Senyuman hambar terlakar di bibir. Kepala mengangguk perlahan. Seharian masa yang digunakan untuk berbual dengan orang tuanya sebelum mereka bertolak ke Mekkah nanti.
❦ ════ •⊰❂⊱• ════ ❦
KAKI melangkah masuk ke dapur. Punggung dilabuhkan di atas kerusi yang terdapat di meja bar itu. "Mummy masak apa tu?" Soal Riyyan memandang Tengku Naura.
"Masak sup sayur untuk Husna. Harini dia balik kan? Qashah ambik?" Jawab wanita itu lembut.
Kepala digeleng perlahan. "Dia boleh balik sendiri lah mummy." Ujar lelaki itu tenang.
Tengku Naura yang mendengar ayat anak sulungnya itu pantas menoleh. "Qashah, Husna tengah sakit tau. Gugur lagi, kena tikam lagi. Qashah tak kesian ke kat dia?"
"Entah abang. Jangan lupa siapa yang buat kakak macam tu." Celah Rhea yang baru masuk ke dapur.
Riyyan yang mendengar sedikit terkedu. Wajah adiknya direnung tajam. "Kau tak payah nak sibuk lah." Ujar Riyyan geram.
YOU ARE READING
RIYANARA | YOU'RE THE ONE
Romance[TULISAN KEEMPAT BY YUYUAIRA] [RayqarlxNaura junior] [RiyyanxAralyn] TENGKU RIYYAN AQASHAH Pemergian tunangnya beberapa bulan sebelum tarikh pernikahan mereka merentap hati lelaki itu sekali gus membuatkan dia berubah menjadi semakin dingin. Kalau d...