•RIYANARA | 33•

6.2K 336 26
                                    

RUTIN hariannya dimulakan seperti biasa pada pagi itu. Dia mengeluarkan bahan-bahan untuk memasak. Siap masak, nasi goreng itu diletakkan di dalam pinggan. Aralyn membaca doa terlebih dahulu sebelum menikmati makanan yang dimasaknya.

Usai makan, dia melangkah ke sinki untuk membasuh pinggan. Dapur dikemas dan semua bahan disimpan. Siap semua, dia melangkah ke bilik Riyyan bersama sebuah bakul di tangan. Pintu bilik itu diketuk.

"Awak! Ada baju kotor tak? Saya nak basuh baju ni." Soalnya dari luar.

"Masuk lah ambik!" Sahut Riyyan dari dalam.

Aralyn cuba menekan tombol pintu itu. "Kunci Qashah! Macam mana nak masuk ambik kalau awak kunci? Bukak lah pintu ni." Pintu itu diketuk sekali sebelum dia melangkah ke belakang sebagai langkah berjaga-jaga.

"Aku malas lah! Kau pergi lah ambik kunci pendua ke apa." Balasnya mudah.

"Lantak awak lah! Nanti basuh sendiri baju tu." Pesannya sebelum berlalu masuk ke biliknya untuk mengambil baju kotor.

"Halah!" Dengan rasa malas yang bersarang dalam diri, lelaki itu bangun juga melangkah ke pintu. "Woi! Datang sini cepat!" Panggil lelaki itu.

Seketika kemudian, gadis itu masuk ke dalam bilik Riyyan. Riyyan hanya memandang perbuatan gadis itu. Setelah semua baju kotor diambil, dia keluar dari bilik itu.

"Woi!" Laungnya tatkala gadis itu sampai ke tangga.

Aralyn berpaling memandang lelaki itu. "Kenapa?"

"Aku lapar. Kau ada masak tak?"

Tak. Sebab semalam awak kata masakan saya tak sedap kan? So masak lah sendiri eh." Jawabnya malas. Anak tangga diturun gadis itu.

Riyyan mengekori gadis itu dari belakang. "Aku lapar dan aku malas. So, tak kisahlah sedap ke tak," ujar lelaki itu.

Aralyn hanya membiarkan saja kata-katanya. Dia memasukkan baju ke dalam mesin. Sabun diisi dan butang ditekan.

"Woi, kau dengar tak ni?"

Aralyn pantas berpaling memandang lelaki itu. "Awak cakap apa tadi?" Soalnya seolah-olah tidak dengar.

"Aku. Nak. Makan." Sebut Riyyan satu persatu.

Aralyn hanya berkerut kening. "Then? Makan je lah. Pergi lah masak sendiri. Saya ada banyak lagi kerja nak kena buat." Balas gadis itu.

"Takkan kau tak masak?"

"Saya masak tadi tapi untuk saya je lah. Awak masak lah sendiri." Jawab Aralyn seraya menuju ke ruang tamu.

Riyyan masih mengekori gadis itu. "Ah! Tak ada, tak ada. Kau pergi jugak masak!" Arah lelaki itu dengan pandangan tajam.

Aralyn hanya menghela nafasnya buat seketika. "Fine! Nak makan apa?" Soalnya.

"Masak lemak cili api." Jawab lelaki itu. Aralyn hanya mengangguk.

Bahan-bahan yang diperlukan untuk memasak masakan itu tidak ada satu pun yang menyapa pandangan. "Tak ada barang lah. Makanan lain?"

"Masak lemak cili api." Ulang Riyyan.

"Tak. Ada. Barang." Sebut gadis itu sepatah-sepatah.

Riyyan menggeleng kepala mendengar. "Haritu dah beli banyak kan barang dapur?"

"Dah dia nak habis, nak buat macam mana? Nak saya pergi beli? Sorry tapi saya malas. Awak yang nak makan kan? So awak pergi beli barang dia sendiri,"

Riyyan memandang wajah gadis itu dengan pandangan tak puas hati.

"Ada apa-apa lagi?" Pandangan Riyyan dibalas dengan pandangan kosong dan tak beriak.

RIYANARA | YOU'RE THE ONEWhere stories live. Discover now