ZIHNI - 9

9.5K 964 211
                                    

SELESAI. Puas. Lega. Akalil keluar dari aplikasi Twitter dan telefon bimbit diletakkan di atas meja sisi. Usai turun dari katil, pakaian di atas lantai dikutip satu demi satu. Tuala di tempat penyidai  dicapai dan lelaki itu masuk ke bilik air untuk membersihkan diri. 

Setelah tuala digantung, Akalil berdiri di hadapan singki. Akalil merenung pantulan wajahnya di dada cermin. Rambut disebak ke belakang. Segumpal keluhan dilepaskan dek rasa bersalah bergumpal di dalam dada seorang hamba yang hina.

Allah...

Sampai bila dia harus begini?

"Assalamualaikum," ucap salam seseorang.

"Waalaikumsalam... tok ayah..." Zihni mengukir senyuman kecil sebelum bersalaman dengan lelaki berusia itu. Di belakang tok ayah pula ada Dato Khaliq, bapa mertua Zihni.

"Hai, menantu daddy. Sorry, daddy tak whatsapp Zihni awal-awal nak datang." kata Dato Khaliq. Selamba bahu Zihni dipeluk erat. Baru 3 bulan mengenali Zihni, keakraban dengan menantu tu dah macam Zihni anak kandung lelaki itu pula.

"Tak ada apalah, daddy. Kebetulan Zihni ada masak lebih untuk makan tengah hari ni. Jomlah makan sekali." pelawa Zihni mesra.

"Akalil mana Zihni?" soal tok ayah. Dari tadi tak nampak-nampak kelibat cucu kesayangannya itu.

"Masih dekat atas rasanya. Tak tahulah tengah buat apa."

"Tidur lagi ke? Lain macam penat dia... padahal duduh rumah aje." Ayat nak mengusik tapi ini versi berlapik. Kesian dengan menantu, malu dia nanti.

"Abang kamu kerja ya?"

"Haah. Hari ni dia tak balik makan dekat rumah katanya. Dia ada date dengan kawan."

Satu hal lagi yang Zihni tak puas hati dengan Zayn. Zayn sudah berpunya atau belum? Tengok dari Instagram story abangnya macam sudah. Bukan main berkepit dengan amoi seksi seorang tu. Kalau betullah Zayn dah ada kekasih hati, macam mana dia nak kenenkan Zayn dengan Aufa?

Daripada dia pusing fikirkan pasal Zayn, Akalil kan ada. Dia tanyakan saja pada Akalil. Kan lebih senang begitu. Kalau Akalil pun nak berahsia dengan Zihni, tahulah Zihni nak buat apa dengan Akalil supaya lelaki itu buka mulut.

"Akalil okey tak? Suami kesayangan Zihni tu tak buat hal? Tak nakal?" Dato Khaliq bertanya. Kot-kot lah perangai berat mulut Akalil dengan perempuan ni semakin berkurangan.

Zihni, gadis itu pilihan anak lelakinya. Gadis kesayangan Akalil. Takkanlah dengan Zihni, Akalil membisu serupa seorang introvert yang duduk sebilik dengan orang asing. Diam dan awkward semacam.

"Abang okey je. Tak ada masalah." Bangun untuk solat subuh tadi, orang pertama yang dia lihat setelah mencelikkan mata adalah Akalil. Suaminya. Nyenyak sungguh lelaki itu tidur.

Terlalu lena sampaikan nak bangun subuh pun payah. Tak apa, lepas mereka makan tengah hari nanti, dia ajak Akalil solat Zohor berjemaah. Terus ingatkan Akalil untuk menqada solat Zuhur yang dah luput.

"Akalil layan kamu baikkan?" Giliran tok ayah bertanya pula. Perlahan-lahan punggung dihenyakkan di atas kerusi. Tongkat disandarkan di tepi meja.

"Alhamdulilah. Abang baik je dengan Zihni, tok ayah. Daddy, tok ayah... kalau nak makan dulu, makan aje tau. Zihni nak panggil abang dekat atas. Buat macam rumah sendiri." Di hujung ayat Zihni tertawa halus. Wajah Dato Khaliq dan tok ayah dipandang bersilih ganti sebelum gadis itu keluar dari ruang makan.
  
    
    
    
"ABANG, eh... baru habis mandi eh?" Dah jelas nampak Akalil sekadar bertuala di hadapan sana, Zihni tanya lagi. Pura-pura rabun.

ZIHNI √Where stories live. Discover now