ZIHNI - 19

9.5K 1.1K 203
                                    

"SORRY..."

Ucapan maaf dari Akalil tidak semena-mena membuat Zihni membalikkan tubuhnya ke belakang untuk menghadap suaminya. Wajah tampan suaminya itu ditatap dengan tatapan cinta.

"Abang tak salah." Hari itu pun sama, Datin Soraya yang menyakitinya tapi Akalil pula yang meminta maaf. Terbalik ni.

Akalil langsung diam. Wajah diangkat sedikit untuk melihat wajah isterinya. Akalil majukan beberapa langkah ke hadapan dan tubuh isterinya dipeluk kejap. Belakang kepala isterinya dibelai dengan perasaan kasih. Dibelai dengan penuh kasih sayang.

"Sakit lagi tak?" Akalil bertanya.

"Sikit je. Esok baiklah tu. Jangan risau. Benda kecil je." jawab Zihni. Bibirnya mengukir senyuman saat Akalil melabuhkan ciuman di kepalanya. Kalau macam ni lah gayanya, sakit setiap hari pun tak apa.

"Kulit kepala Zihni berdarah. Abang tak suka." Akalil naik berang ketika menyedari kulit kepala isterinya luka. Datin Soraya bukan saja menyakiti rambut isterinya malah kulit kepala Zihni terkesan sama dek terkena kuku Datin Soraya yang panjang dan tajam.

"Nanti keringlah luka dia." Zihni takkan mati punyalah. Apalah sangat terkena kuku. Dia pun selalu begitu, garu kulit kepala sampai luka.

"Sorry..." Rasa bersalah tu seakan masih melekat di hati. Cukuplah dia seorang yang berdosa dengan wanitanya. Cukuplah dia yang menyakiti wanita itu tanpa Zihni sedari. Cukup dia seorang dan mohon jangan ada orang lain.

Minta cium ke ni? Getus hati Zihni. Belakang badan Akalil ditepuk-tepuk. Semakin Akalil ketatkan pelukan, semakin terpenyek hidung mancung Zihni ke tubuh suaminya. Sesekali dia menghidu bau badan suaminya. Wanginya suami kita! Bau cinta!

"Abang mesti penat kan?"

"Sikit."

"Pergilah berehat. Mandi. Solat kalau belum. Nak makan tak?" Zihni tak makan lagi sebab tak lalu nak makan kalau Akalil tak balik lagi.

"Zihni abang ni dah makan ke belum?" Dan pelukan dileraikan. Jari-jemari panjangnya menyentuh pipi si isteri. Tidak tahu kenapa, dengan menatap wajah polos Zihni setelah beberapa jam tidak melihat wajah ini, ada rasa rindu bertapak di hati.

Zihni abang...

"Belum. Zihni tunggu abang balik. Kot-kot abang lapar lagi, nak makan sama-sama."

Bibir merah Akalil mengoyak senyum. Zihni, isteri solehah Akalil. Wanita seperti inilah yang dicari-cari orang lelaki kan? Orangnya lemah lembut, hatinya bersih, akhlaknya luhur dan paling utama, Zihni sangat menjaga hubungannya dengan Tuhan. Beruntungnya mereka yang bakal memiliki Zihni...

Beruntungnya mereka berdamping dengan insan sebaik, seindah Zihni.

"Okey, abang mandi dulu. Nanti abang turun. Jangan masak dulu, tunggu abang. Boleh?" Siaplah kalau Zihni memasak tanpa dia. Memang nak kena denda si comel ni.

"Lah, kenapa pulak? Tak ke buang masa namanya tu? Zihni masak yang senang-senang je. Zihni boleh buat sendiri." kata Zihni. Lengan baju suaminya ditarik-tarik.

"Tak boleh. Zihni kena tunggu abang. Tak lama pun."

Zihni mencebik. Tak bolehkah Akalil beri dia peluang luangkan masa di dalam dapur mewah Akalil bersendirian? Memanglah seronok bila ada orang yang nak bantu kita memasak tapi Zihni dah terbiasa siapkan semuanya sendiri. Rumah mereka dulu pun ada bibik tapi dia boleh aje suruh bibik buat kerja lain.

Dapur tu dapur Zihni. Tunggu Zihni bagi arahan barulah bibik yang sediakan hidangan makan pagi, petang atau malam. Memasak tanpa campur tangan orang lain ni syok!

ZIHNI √Where stories live. Discover now