"ATY, yong ukekan kolat." (Aunty tolong bukakan coklat)
"Halah halah comelnya..." Coklat jenama Dairy Milk itu diambil dari tangan anak kecil bernama Amina. Amina ni anak kepada sepupu Akalil.
Dah dua hari mereka berada di Kelantan. Mereka duduk di rumah tok ayah. Setelah tok ayah menerima khabar tentang Zihni yang dah berbadan dua, terus tok ayah rancang nak buat majlis kesyukuran di rumahnya di Pasir Mas. Tok ayah sangat teruja nak timang cicit.
"Hei budak comot, awak makan coklat lagi ya?" tegur Akalil yang entah datang dari mana. Tiba-tiba saja muncul. Seingat Zihni, tok ayah dah beri Akalil tugas. Akalil diarahkan untuk tolong mak-mak saudara dekat dapur tu.
"Abang curi tulang erk?" Zihni bertanya sebaik saja Akalil melabuhkan punggung di sebelahnya.
"Tak... tapi kena halau."
"Pulak? Kenapa kena halau?" Akalil tak boleh diharap buat kerja dapur atau bagaimana sehingga lelaki itu diusir dari dapur?
"Sebab ramai sangat anak dara dekat dapur tu nak menempel dengan abang. Memang kena halaulah jawabnya."
"Uih, menempel... abang pun melayan ke cemana?" sindir Zihni. Wajah tampan si suami dipandang dengan renungan semacam aje.
"Tak adalah. Tak melayan pun. Abang focus buat kerja. Abang kopek bawang, masing-masing nak bagi tunjuk ajar. Padahal abang tahu macam mana nak kopek bawang. Abang tolong basuh ubi. Dorang tawarkan diri nak basuh sama-sama. Kalau dah ramai sangat anak dara nak melekat dengan abang, memang payahlah abang nak buat kerja." beritahu Akalil panjang lebar tentang apa yang berlaku di dapur tok ayah tadi.
Tak mahulah Zihni menuduh dia menggatal dengan anak dara orang. Akalil ni lelaki sejati dan lelaki sejati harus setia pada yang satu. Nak dibandingkan anak-anak dara di dapur tadi dengan Zihni. Zihni jauh lebih menawan. Lebih cantik, lebih manis, lebih seksi dan lebih bergetah. Eh, terlebih puji isteri pula.
"Amboi-amboi... kemain nak tolong laki orang..." Zihni dah siap kacip gigi. Pantang dengan orang yang nak menggatal dengan suami dia. Tak sukanya!
Tak dapat dinafikan, sejak mereka tinggal di rumah tok ayah dua hari lepas. Ramai pula anak dara duk singgah ke rumah tok ayah ni. Anak dara tu pun bukan orang lain juga. Mereka tu sepupu Akalil belah daddy tapi tak rapat. Sepupu yang rapat tak datang lagi. Zihni terfikirlah juga, kalau yang tak rapat pun suka tengok suami dia, inikan sepupu yang rapat?
Ish, pleaselah... apa kelas minat dekat sepupu sendiri? Zihni tak boleh brain. Tak rasa pelik ya tersuka dengan sepupu sendiri walaupun benda ni memang sesuatu yang common sejak dua menjak ni.
"Janganlah marah, yang... tak baik untuk baby. Nanti anak keluar kening dia bercantum. Tak mahulah dia jadi macam hagemaru." Dan-dan Akalil peluk perut Zihni yang dah menampakkan bentuknya. Sesekali perut isterinya diusap-usap manja. Sisi kepala disandarkan ke bahu Zihni. Ingin bermanja dan dimanjakan.
"Apa kena mengena?"
"Yalah, orang kata kalau kening bercantum tu ertinya pemarah. Kalau Zihni marah-marah, karang tak pasal-pasal perangai turun dekat baby. Tak nak lah macam tu."
"Merapu je abang ni."
"Hehehe..."
"Akel, alam peyut tu ada baby ya?" Amina yang belum pergi dari situ bertanya. Anak kecil itu berjalan terkedek-kedek mendekati Zihni dan Akalil yang duduk santai di sofa. (Uncle, dalam perut tu ada baby ya?)
"Haah, ada. Nanti Amina dah ada kawan tau. Amina tunggu anak uncle lahir eh?" Akalil angkat Amina dan dudukkan Amina atas ribanya. Tangan besarnya mengusap-usap rambut kerinting Amina.
YOU ARE READING
ZIHNI √
RomansaCerita pendek dan kurang comel. Cerita ni baru saja selesai ditulis tapi belum di-edit. Kalau jumpa typo bertimbun, maaf...