KEKURA tangan Zihni ditepuk perlahan. Kepala ditelengkan sedikit untuk memandang wajah lembut insan bergelar isteri. Sesekali mata mengerling ke arah Zayn yang duduk di sofa bujang itu.
"Honeymoon dekat mana? UK? New York? Seoul?" Zayn menyoal.
"Brunei." jawab Zihni. Wajah ditolehkan ke arah encik suami. Senyuman diukirkan buat lelaki itu.
"Kenapa Brunei?" Zayn menyoal kembali. Banyak-banyak tempat, kenapa tempat yang dekat juga menjadi pilihan Zihni?
"Ibu kan tak dapat datang masa majlis Zihni tadi. Abang Akalil pun tak berkesempatan nak kenal-kenal dengan ibu. So, why not? Abang Akalil tak cakap apa-apa pun. Dia setuju je. Abang nak ikut sekali tak? Dah lama tak jumpa ibu." kata Zihni.
"No. Abang tak apply cuti. Since korang baru aje kahwin, sesi berbulan madu tu biarlah korang berdua aje yang pergi. Abang tak perlu masuk campur. Sampaikan saja salam abang dekat ibu." Dan Zayn langsung bangun dari tempat duduknya. Tanpa berpamitan terlebih dahulu, Zayn segera mengatur langkah menuju ke dapur.
"Zayn tak ngam dengan ibu ke?" Akalil tak tahu pula Zayn ada masalah dengan ibu mertuanya. Lelaki itu tidak pernah bercerita kepadanya tentang hal itu. Tapi nampak dari perubahan air muka dan mood Zayn sebentar tadi, Akalil seakan dapat mengesyaki ada sesuatu yang Zayn sembunyikan.
"Kotlah..." Zihni jungkit bahu. Zihni tak tahu apa masalah abangnya dengan Puan Elma. Dari dulu tak pernah sebulu. Dari sebelum arwah papanya bercerai dengan Puan Elma lagi Zayn begitu dingin dengan Puan Elma.
"Abang Zayn tak pernah cerita apa-apa pasal ibu dekat abang eh?" Zihni mencuba nasib, kot-kot mengena. Suami dan abangnya itu sudah lama berkawan, mereka sangat akrab dan mustahillah Akalil tak tahu masalah Zayn dengan ibu.
Sebagai contoh, Aufa berteman baik dengan Zihni. Dan Zihni rasa selesa bercerita hampir segalanya kepada Aufa. Bila dah kahwin ni, memang Zihni akan latih diri dari bercerita perihal rumah tangganya. Aufa juga sempat berpesan, hal rumah tangga tu perkara peribadi dan tak semua boleh diceritakan. Lagi-lagi kisah bawah selimut, memang kena kunci mulut. Tu rahsia suami isteri.
"Tak pernah."
"Hurm... kenapa eh dengan abang?" Zihni garu dagu yang terasa gatal. Rasa ingin tahu semakin membuak-buak pula. Rahsia apa yang Zayn cuba sorokkan darinya? Atau, langsung saja Zihni tanyakan pada ibu bilamana mereka sampai di Brunei nanti. Lusa, mereka akan berangkat pergi ke Brunei Darussalam.
Sejak kedua orang tuanya berpisah, Zayn dan Zihni ditinggalkan di bawah jagaan papa. Puan Elma pulang semula ke tempat asal. Jika Zihni tidak silap, papa dan ibunya berpisah sewaktu Zihni berusia 4 tahun. Zayn pula berumur 12 tahun. Zayn yang lebih tahu apa yang terjadi waktu itu dan Zayn tak pernah berkata apa-apa.
"Zihni, abang ke dapur dulu ye." Lalu Akalil bangun dari sofa. Kepala Zihni diusap manja oleh Akalil. Zihni melangutkan kepala untuk membalas renungan mata si suami.
"Zihni pun nak masuk bilik. Zihni tunggu abang ya. Abang tak lama kan?" Jangan Zayn ajak Akalil tengok bola sudah. Jenuh Zihni nak tunggu Akalil malam ni. Bukan apa, malam ni kan malam keramat. Malam pertama Zihni dengan Akalil. Wajarlah lelaki itu patut ada bersamanya malam ini.
Lupakan dulu kawan baiknya yang seorang itu. Malam ni, Zihni nak ajak Akalil bermain board game yang dibelinya tiga hari sebelum majlis. Zihni yang sepatutnya terima perhatian lelaki itu. Zayn tak boleh menyibuk.
Akalil tersenyum tipis. Kepala digelengkan.
"Sekejap je."
Zihni menyorot pandangan ke arah Akalil yang semakin jauh dari pandangan mata. Suasana di ruang tamu sepi dan tinggallah Zihni sendiri. Telefon bimbit di atas meja ditenung bagai nak tembus. Nak call Aufa ke tidak ya? Rindu pula dengan Aufa walaupun baru petang tadi mereka berjumpa.
YOU ARE READING
ZIHNI √
RomansaCerita pendek dan kurang comel. Cerita ni baru saja selesai ditulis tapi belum di-edit. Kalau jumpa typo bertimbun, maaf...